Page 208 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 208
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 3: Tarih 10 (10.7.5. - Anlama) Ders Planı Örneği
Süre: 30 dk.
2-FEŞFETME Görsel 5: Süleymaniye Külliyesi’nin bölümleri
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/panel/CozumluSoruOnizle.aspx?alistirmaId=36104
sitesinden yukarıdaki görsel açılarak öğrencilerden aşağıdaki soruları cevaplamaları istenir.
1. Osmanlı Devleti’nde vakıfların birden çok alanda faaliyet göstermesiyle ilgili fikirlerinizi açıklayınız.
2. Vakıf anlayışı içerisinde kurulan külliyelerde merkezin camii olması hakkında hangi çıkarımlarda bulunur-
sunuz?
3. Vakıfların toplumsal dayanışmaya etkisi hakkında fikirlerinizi açıklayınız.
• Öğrencilerden sorulara verdikleri cevapları not almaları istenir.
• Soruları cevaplayan öğrencilere, aşağıda verilen linkteki video izletilir.
• EBA, Eğitim Bilişim Ağı, Ders, Haber, e-Dergi, e-Kitap, Video, Ses, Görsel, e-Doküman, İçerik | Eğitim
Bilişim Ağı
• Video izlendikten sonra öğrencilerden yukarıdaki 1, 2 ve 3. sorulara verdikleri cevabın videodaki bilgiler ile
benzeyen ve benzemeyen yönlerini açıklamaları istenir.
Bu soruyla öğrencinin toplum içindeki çeşitli ihtiyaçların varlığının farkına varması ve vakiflar aracılığıyla bu ihtiyaçlara
çözüm konusunda öğrencilerin özgün fikirlere ulaşması amaçlanmıştır.
Bu soruda öğrencinin tarihsel analiz ve yorum becerini ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak külliyelerin dinî bir
merkez olarak caminin etrafında şekillendiğine dair çıkarımda bulunması sağlanmak hedeflenmiştir.
Bu soruyla öğrencinin tarihsel kavrama becerisini kullanarak vakıfların çalışma alanlarıyla ilgili fikir sahibi olmasını
sağlamak amaçlanmıştır.
Keşfetme aşamasında, öğrenciler öğrenecekleri konuyu keşfetmeye çalışır. Giriş bölümünde öğrencilere sorulan sorular/
materyallerle ilgili olarak onlara bir problem durumu sunulmuş ve konuyla ilgili olarak öğrencilerin ilgisini çekecek görseller
kullanılmıştır. Keşfetme bölümünde kullanılan her türlü etkinlik ve materyal üzerinden öğrencilere sorular sorulur. Bu şekil-
de, öğrenme sürecinin merkezinde öğrenciler olur ve gözlemlerinden/deneyimlerinden hareketle öğrenme gerçekleştirilir.
Bu kısımdaki soruların amacı birinci aşamada verilen soruların cevaplarına kanıtlar gösterip zihinsel olarak öğrencilerin
daha çok yönlü ve bütüncül düşünmesini sağlayacak ilişkiler kurmaktır
Açık uçlu sorular ile öğrencilerin kendilerini ifade etmelerini sağlamak amaçlanmaktadır. Açık uçlu soru ile özgün dü-
şünme, öğrenilen bilgileri analiz etme, örgütleme ve değerlendirme yapmasını sağlamak ve tarihsel analiz ve yorum
becerisini geliştirmek amaçlanmıştır.
206
206