Page 205 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 205

EK 3: Tarih 10 (10.3.1. - Anlama) Ders Planı Örneği           Öğretim Programı Okuryazarlığı



                      C)  Aşağıdaki açık uçlu sorunun öğrenciler tarafından yanıtlanması istenir.
                      7.  Selçuklu hükümdarı Sultan Alparslan Malazgirt Savaşı’ndan sonra “Fethedilen toprak fethedenin malıdır.” anlayışıyla
                        komutanlarına Anadolu’da fethettikleri toprakların mülkiyet hakkını tanımıştır.
                      8.  Osman Bey savaş zamanlarında diğer Türkmen aşiretlerinin kendi yanında savaşlara katılması karşılığında Türkmen
                        aşiretlere ganimetlerden pay vermiş ve fethedilen topraklara da yerleşme hakkı tanımıştır.
                      9.  Yukarıdaki iki durumu benzerlikleri, farklılıkları, amaçları ve doğuracağı sonuçlar bakımından ilişkilendiriniz.

                      Ç)  Öğretmen hazırladığı tanılayıcı dallanmış ağaçta öğrencilerin doğru çıkışa ulaşmaları istenir.
                      10.  Aşağıda verilen tanılayıcı dallanmış ağaçtaki ifadelerin doğru olanları için “D”, yanlış olanları için “Y” yönlendirici okla-
                        rını takip ediniz. Her kararınız bir sonraki aşamayı etkileyecek, vereceğiniz cevaplar sizi farklı yollardan 16 ayrı çıkışa
                        ulaştıracaktır. Doğru sonuca bağlı çıkış bir tanedir.


                                                                     D  G) Müsellem denilen atlı   D  1. Çıkış
                                                                        birliklerde otuz kişi bir ocağı
                                               D                        meydana getirmiştir.  Y  2. Çıkış
                                                  Ç) Yaya ve müsellem bir-
                                                  likleri biner kişilik gruplar
                                                  hâlinde teşkilatlanmıştır.                                       3. Çıkış
                                                                        Ğ) Yaya ve müsellemler Or-  D
                                                                        han Bey Dönemi’nde hassa
                               B) Yaya ve müsellem birlik-           Y  orudusu sayılmıştır.                                         Y  4. Çıkış
                               lerine alınacak askerler Türk            H) Savaş zamanlarında   D  5. Çıkış
                 5-DEĞERLENDİRME  D            Y   D) Yaya ve müsellemlerin   D  askerlere önceler birer,   D Y  6. Çıkış
                               gençleri arasından seçilmiştir.
                                                                        daha sonra da ikişer akçe
                                                                        gündelik verilmiştir.
                                                   oluşturulmasıyla Osmanlı
                                                   askerî teşkilatlanması
                                                   tamamlanmıştır.
                                                                                                7. Çıkış
                                                                         I) Yaya ve müsellemler ver-
                        A) Osmanlı Devleti’nin ilk düzenli birlikleri   Y  gilerden muaf tutulmuştur.                            Y  8. Çıkış
                        olan yaya ve müsellemler Orhan Bey
                        dönemi’nde kurulmuştur.                         İ) Savaş zamanlarında yaya   D  9. Çıkış
                                                                     D  ve müsellem ordusu gönül-
                                                                        lülük esasıyla savaştığı için
                                                                        herhangi bir ücret alma-  Y  10. Çıkış
                        Y                          E) Piyade sınıfında her on   maktadır.
                                               D   kişiye bir onbaşı, her yüz
                                                   kişiye bir yüzbaşı tayin   J) Savaşın olmadığı zaman-  11. Çıkış
                                                   edilmiştir.           larda yaya ve müsellem   D
                                                                         askerleri kendilerine tahsis
                                                                     Y   edilen topraklarda tarımla   Y  12. Çıkış
                               C)  Yaya ve müsellemlerin                 uğraşmıştır.
                               sarıklarının rengi belirlenerek
                               ak börk giymeleri kararlaştı-            K) Kapıkulu Ocaklarının   13. Çıkış
                               rılmıştır.                              D  gelişmesiyle yaya ve müsel-  D
                                                                        lemler geri hizmet birlikleri   Y
                                                   F) Yaya  ve müsellemler   arasına alındılar.  14. Çıkış
                                                   savaş esirlerinin beşte
                                                   biri arasından seçilerek
                                               Y   oluşturulmuştur.                          L) Kapıkulu Orduları’nın   D  15. Çıkış
                                                                         gelişmesiyle Yaya ve Müsel-
                                                                         lemler Kapıkulu Ordular’ına
                                                                     Y                   Y      16. Çıkış
                                                                      Y  dâhil edilmiştir.
                      D) https://ogmmateryal.eba.gov.tr/beceri-temelli-kazanim?kod=tarih&s=7&d=56&u=288&k=1027  genel ağ adresinde-
                        ki kazanım bazlı beceri temelli etkinlikler 26. sayfadaki soruların çözülmesi istenir.


                 Açık uçlu soruların temel amacı öğrencilerin kendilerini kelime ya da tanımların sözlük anlamına bağlı kalmadan kendi
                 cümleleriyle ifade etmelerini sağlamaktır. Açık uçlu soru ile özgün düşünme, öğrenilen bilgileri analiz edip ayrıştırma,
                 bunları örgütleme ve değerlendirme gücünü ölçmek; tarihsel analiz ve yorum becerisini geliştirmek amaçlanmıştır.

                 Tanılayıcı dallanmış ağaç tekniğiyle doğru yanlış maddeleri arasındaki bağlantılar kurularak konuyu derinlemesine
                 detaylandırmak amaçlanmıştır. Böylece öğrencilerin kavram yanılgıları ortaya çıkacak konuya ilişkin bilgilerin ne ölçüde
                 kazanıldığı tespit edilecektir. Tanılayıcı dallanmış ağaç tekniği öğrencinin zihnindeki bilgi ağındaki yanlış bağlantıları,
                 yanlış stratejileri ve yanlış bilgileri ortaya çıkarabilir ve öğrencinin verdiği yanlış yanıtı düzeltme imkânı sunar. Bu teknik
                 kullanılarak öğrencilerin yanlış öğrenmelerini düzeltme fırsatı sağlanmak amaçlanmıştır.

             YAZARLAR: Ferit FİDAN                                                                       203 203
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210