Page 205 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 205
EK 3: Tarih 10 (10.3.1. - Anlama) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
C) Aşağıdaki açık uçlu sorunun öğrenciler tarafından yanıtlanması istenir.
7. Selçuklu hükümdarı Sultan Alparslan Malazgirt Savaşı’ndan sonra “Fethedilen toprak fethedenin malıdır.” anlayışıyla
komutanlarına Anadolu’da fethettikleri toprakların mülkiyet hakkını tanımıştır.
8. Osman Bey savaş zamanlarında diğer Türkmen aşiretlerinin kendi yanında savaşlara katılması karşılığında Türkmen
aşiretlere ganimetlerden pay vermiş ve fethedilen topraklara da yerleşme hakkı tanımıştır.
9. Yukarıdaki iki durumu benzerlikleri, farklılıkları, amaçları ve doğuracağı sonuçlar bakımından ilişkilendiriniz.
Ç) Öğretmen hazırladığı tanılayıcı dallanmış ağaçta öğrencilerin doğru çıkışa ulaşmaları istenir.
10. Aşağıda verilen tanılayıcı dallanmış ağaçtaki ifadelerin doğru olanları için “D”, yanlış olanları için “Y” yönlendirici okla-
rını takip ediniz. Her kararınız bir sonraki aşamayı etkileyecek, vereceğiniz cevaplar sizi farklı yollardan 16 ayrı çıkışa
ulaştıracaktır. Doğru sonuca bağlı çıkış bir tanedir.
D G) Müsellem denilen atlı D 1. Çıkış
birliklerde otuz kişi bir ocağı
D meydana getirmiştir. Y 2. Çıkış
Ç) Yaya ve müsellem bir-
likleri biner kişilik gruplar
hâlinde teşkilatlanmıştır. 3. Çıkış
Ğ) Yaya ve müsellemler Or- D
han Bey Dönemi’nde hassa
B) Yaya ve müsellem birlik- Y orudusu sayılmıştır. Y 4. Çıkış
lerine alınacak askerler Türk H) Savaş zamanlarında D 5. Çıkış
5-DEĞERLENDİRME D Y D) Yaya ve müsellemlerin D askerlere önceler birer, D Y 6. Çıkış
gençleri arasından seçilmiştir.
daha sonra da ikişer akçe
gündelik verilmiştir.
oluşturulmasıyla Osmanlı
askerî teşkilatlanması
tamamlanmıştır.
7. Çıkış
I) Yaya ve müsellemler ver-
A) Osmanlı Devleti’nin ilk düzenli birlikleri Y gilerden muaf tutulmuştur. Y 8. Çıkış
olan yaya ve müsellemler Orhan Bey
dönemi’nde kurulmuştur. İ) Savaş zamanlarında yaya D 9. Çıkış
D ve müsellem ordusu gönül-
lülük esasıyla savaştığı için
herhangi bir ücret alma- Y 10. Çıkış
Y E) Piyade sınıfında her on maktadır.
D kişiye bir onbaşı, her yüz
kişiye bir yüzbaşı tayin J) Savaşın olmadığı zaman- 11. Çıkış
edilmiştir. larda yaya ve müsellem D
askerleri kendilerine tahsis
Y edilen topraklarda tarımla Y 12. Çıkış
C) Yaya ve müsellemlerin uğraşmıştır.
sarıklarının rengi belirlenerek
ak börk giymeleri kararlaştı- K) Kapıkulu Ocaklarının 13. Çıkış
rılmıştır. D gelişmesiyle yaya ve müsel- D
lemler geri hizmet birlikleri Y
F) Yaya ve müsellemler arasına alındılar. 14. Çıkış
savaş esirlerinin beşte
biri arasından seçilerek
Y oluşturulmuştur. L) Kapıkulu Orduları’nın D 15. Çıkış
gelişmesiyle Yaya ve Müsel-
lemler Kapıkulu Ordular’ına
Y Y 16. Çıkış
Y dâhil edilmiştir.
D) https://ogmmateryal.eba.gov.tr/beceri-temelli-kazanim?kod=tarih&s=7&d=56&u=288&k=1027 genel ağ adresinde-
ki kazanım bazlı beceri temelli etkinlikler 26. sayfadaki soruların çözülmesi istenir.
Açık uçlu soruların temel amacı öğrencilerin kendilerini kelime ya da tanımların sözlük anlamına bağlı kalmadan kendi
cümleleriyle ifade etmelerini sağlamaktır. Açık uçlu soru ile özgün düşünme, öğrenilen bilgileri analiz edip ayrıştırma,
bunları örgütleme ve değerlendirme gücünü ölçmek; tarihsel analiz ve yorum becerisini geliştirmek amaçlanmıştır.
Tanılayıcı dallanmış ağaç tekniğiyle doğru yanlış maddeleri arasındaki bağlantılar kurularak konuyu derinlemesine
detaylandırmak amaçlanmıştır. Böylece öğrencilerin kavram yanılgıları ortaya çıkacak konuya ilişkin bilgilerin ne ölçüde
kazanıldığı tespit edilecektir. Tanılayıcı dallanmış ağaç tekniği öğrencinin zihnindeki bilgi ağındaki yanlış bağlantıları,
yanlış stratejileri ve yanlış bilgileri ortaya çıkarabilir ve öğrencinin verdiği yanlış yanıtı düzeltme imkânı sunar. Bu teknik
kullanılarak öğrencilerin yanlış öğrenmelerini düzeltme fırsatı sağlanmak amaçlanmıştır.
YAZARLAR: Ferit FİDAN 203 203