Page 210 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 210
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 3: Tarih 10 (10.7.5. - Anlama) Ders Planı Örneği
Vakıflar kanalıyla, tolumumsal servetin önemli bir bölümü, hukuken bir daha geri dönmesi mümkün olmayacak şe-
kilde toplumun en zengin tabakalarından en alt tabakalarına ulaşacak şekilde; bir başka deyişle özel konu olmak-
tan çıkartılarak toplumsal mülkiyet kategorisine aktarılmıştır. Üstteki bu aktarımın, açık bir zorlanma olmaksızın,
gönüllü bir şekilde yapıldığı düşünüldüğünde, vakıf konusundaki şuurun ve duyarlılığın Osmanlı Dönemi'nde bütün
medeniyetleri geride bırakan bir çıtaya ulaştığı görülebilir.
Selçuklu ve Osmanlı döneminde kurulmuş olan ve bugün yöneticileri hayatta kalmayan vakıflar ise Türkiye'nin en
köklü ve büyük kurumlarından biri olan Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından temsil ve idare edilmektedir. Vakıflar
Genel Müdürlüğü bu vakıflar adına bunlarında da hizmetlerini sürdürürken diğer taraftan yeni kurulan vakıfların
kuruluş, dağılış ve denetim işlemlerini gerçekleştirmektedir. Vakıflar Genel Müdürlüğü kayıtlarına göre Osmanlı ve
Selçuklu Dönemi'nden günümüze intikal etmiş ancak yöneticisi kalmamış vakıf sayısı 52.000 adettir.
Bu tarihî vakıfların tüzel kişiliklerini günümüzde de bünyesinde sürdüren Vakıflar Genel Müdürlüğü, kurucularının
belirledikleri amaçlar doğrultusunda öğrencilere burs vermekte, muhtaç vatandaşlara aylık maaş, gıda yardımı ve
ayrıca binlerce yıllık vakıf eserlerini onarımını gerçekleştirmektedir.
Örnek: Öğrencilere T.C. Vakıflar Genel Müdürlüğü sitesinden; (https://cdn.vgm.gov.tr/yayin/dergi/muhtelif/
tarihteilgincvakiflar.pdf ) 21. Ve 52. sayfalar açılır. Öğrencilerin, verilen metinlerden hareketle aşağıdaki so-
ruları cevaplamaları istenir.
3-AÇIKLAMA
Bu etkinliklerle öğrencilerin inisiyatif alma ve girişimciliklerini aktive etme, sorumluluk alma, düşüncelerini ifade etme-
leri, ve sınıfla paylaşmaları sağlanarak, onların ana dilde iletişim yetkinliklerini geliştirmek, bilgi okur yazarlığı ve dijital
yetkinliklerinin artırılmasına katkı sunmak amaçlanmıştır.
208
208