Page 115 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 115
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 1: Matematik 9 (9.2.1.1.-Uygulama) Ders Planı Örneği
Tahminî Süre: 10 dakika
Sınıfta aşağıdaki çalışma öğrencilere yaptırılır.
Aşağıdaki tabloda çeşitli kuş isimleri verilmiştir. Bu kuş isimlerini inceleyiniz. Kuş isimlerinin karşısındaki
kutucuklardan uygun olanları işaretleyiniz.
Kuşlar Uçamayan Kuşlar Yırtıcı Kuşlar En Sevdiğiniz Kuşlar Güzel Kuşlar
Kanarya
Penguen
Serçe
Şahin
Doğan
Baykuş
Deve kuşu
Akbaba
Papağan
Sınıfta aşağıdaki çalışma öğrencilere yaptırılır.
2-GÜDÜLEME Yukarıdaki çalışmada belirtilen “Uçamayan Kuşlar”, “Yırtıcı Kuşlar”, “En Sevdiğiniz Kuşlar” ve “Güzel Kuşlar” top-
luluklarından ikisinin küme belirttiği, ikisinin küme belirtmediği ifade edilir.
“Herkes tarafından aynı nesnelerin anlaşılmasını sağlayan topluluklar bir küme belirtirken aksi durumda bir
küme belirtmez. Verdiğiniz cevapları arkadaşlarınızın verdiği cevaplarla karşılaştırınız. Hangilerinin küme ol-
duklarını belirleyiniz.” açıklaması yapılır.
Öğrencilerden gelen cevaplardan sonra “Uçamayan Kuşlar” ve “Yırtıcı Kuşlar” topluluklarının küme belirttiği,
“En Sevdiğiniz Kuşlar” ve “Güzel Kuşlar” topluluklarının küme belirtmediği ifade edilir. Böylece küme kavramın-
da yer alan “iyi tanımlı olma” durumu öğrenciye hatırlatılır.
Ayrıca küme konusunun sonraki konular olan kartezyen çarpım, fonksiyon, kombinasyon, olasılık gibi birçok
konuya temel oluşturduğu, bu konudaki kavram yanılgıları ve eksikliklerin giderilmesinin sonraki konuları öğ-
renmeyi kolaylaştıracağı vurgulanır.
Küme kavramının gerçek hayatta birçok yerde karşılığı olduğu ifade edilir. Gerçek hayattan şu örnekler verilir.
Örneğin alışverişte sepete koyulan ürünler A kümesi ile ifade edildiğinde A kümesinin elemanları sepetteki
ürünlerdir. Dünyada bulunan ülkelerin isimleri bir küme belirtir. Benzer şekilde samanyolu galaksisindeki ge-
zegen isimleri de bir küme belirtir.
Öğrencinin küme kavramı ile ilgili akıl yürütme, bilgi veya varsayımları kullanarak mantığa yatkın çıka-
rımlarda bulunması planlanmıştır. Ayrıca öğrenciler bu durumu dikkatle inceleyecek, ilişkilendirmeler
yapacak ve elde ettiği genellemelerle ulaşılan sonucu değerlendirebilecektir. Bu çalışmayla alan be-
cerilerinden muhakeme becerisi işe koşulmuştur.
114