Page 115 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 115

Öğretim Programı Okuryazarlığı              EK 1: Matematik 9 (9.2.1.1.-Uygulama) Ders Planı Örneği


                Tahminî Süre: 10 dakika

                Sınıfta aşağıdaki çalışma öğrencilere yaptırılır.

                 Aşağıdaki tabloda çeşitli kuş isimleri verilmiştir. Bu kuş isimlerini inceleyiniz. Kuş isimlerinin karşısındaki
                 kutucuklardan uygun olanları işaretleyiniz.

                  Kuşlar       Uçamayan Kuşlar  Yırtıcı Kuşlar  En Sevdiğiniz Kuşlar  Güzel Kuşlar
                  Kanarya
                  Penguen
                  Serçe
                  Şahin
                  Doğan
                  Baykuş

                  Deve kuşu
                  Akbaba
                  Papağan

                Sınıfta aşağıdaki çalışma öğrencilere yaptırılır.
             2-GÜDÜLEME  Yukarıdaki çalışmada belirtilen “Uçamayan Kuşlar”, “Yırtıcı Kuşlar”, “En Sevdiğiniz Kuşlar” ve “Güzel Kuşlar” top-
                luluklarından ikisinin küme belirttiği, ikisinin küme belirtmediği ifade edilir.

                “Herkes tarafından aynı nesnelerin anlaşılmasını sağlayan topluluklar bir küme belirtirken aksi durumda bir
                küme belirtmez. Verdiğiniz cevapları arkadaşlarınızın verdiği cevaplarla karşılaştırınız. Hangilerinin küme ol-
                duklarını belirleyiniz.” açıklaması yapılır.

                Öğrencilerden gelen cevaplardan sonra “Uçamayan Kuşlar” ve “Yırtıcı Kuşlar” topluluklarının küme belirttiği,
                “En Sevdiğiniz Kuşlar” ve “Güzel Kuşlar” topluluklarının küme belirtmediği ifade edilir. Böylece küme kavramın-
                da yer alan “iyi tanımlı olma” durumu öğrenciye hatırlatılır.
                Ayrıca küme konusunun sonraki konular olan kartezyen çarpım, fonksiyon, kombinasyon, olasılık gibi birçok
                konuya temel oluşturduğu, bu konudaki kavram yanılgıları ve eksikliklerin giderilmesinin sonraki konuları öğ-
                renmeyi kolaylaştıracağı vurgulanır.
                Küme kavramının gerçek hayatta birçok yerde karşılığı olduğu ifade edilir. Gerçek hayattan şu örnekler verilir.
                Örneğin alışverişte sepete koyulan ürünler A kümesi ile ifade edildiğinde A kümesinin elemanları sepetteki
                ürünlerdir. Dünyada bulunan ülkelerin isimleri bir küme belirtir. Benzer şekilde samanyolu galaksisindeki ge-
                zegen isimleri de bir küme belirtir.




                     Öğrencinin küme kavramı ile ilgili akıl yürütme, bilgi veya varsayımları kullanarak mantığa yatkın çıka-
                     rımlarda bulunması planlanmıştır. Ayrıca öğrenciler bu durumu dikkatle inceleyecek, ilişkilendirmeler
                     yapacak ve elde ettiği genellemelerle ulaşılan sonucu değerlendirebilecektir. Bu çalışmayla alan be-
                     cerilerinden muhakeme becerisi işe koşulmuştur.










      114
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120