Page 116 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 116
EK 1: Matematik 9 (9.2.1.1.-Uygulama) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Tahminî Süre: 20 dakika
Öğrencilerin küme kavramı ile ilgili verdikleri cevaplar karşılaştırılır. Bu konudaki yanlış öğrenmeler tespit edi-
anla
lir. Sonrasında konu anlatımına geçilir.
tımına
Anlatım yöntemi kullanılarak kümelerde temel kavramlar ile ilgili açıkla-
malar yapılmıştır. Böylece kümelerde temel kavramlar ile ilgili eksik veya
hatalı yönler varsa anlatım yöntemi ile bunların giderilmesi hedeflenmiştir.
Kümelerle ilgili temel kavramlar olan küme, kümelerin farklı gösterimleri, sonlu küme, sonsuz küme, boş
küme ve evrensel küme ile ilgili anlatımlar yapılır. Verilen örneklerin çözümlerinin öğrenciler tarafından ya-
pılması sağlanır.
• Küme, iyi tanımlanmış birbirinden farklı nesneler topluluğudur. Bir kümeyi oluşturan her nesneye o kü-
menin bir elemanıdır, denir. Kümeler A, B, C gibi büyük harflerle gösterilir.
Örnek
4'ten büyük 10'dan küçük tam sayı ile ifade edilen kümeye A kümesi denilirse 5, 6, 7, 8, 9 sayılarının her biri
bu kümenin bir elemanı olur. 5 sayısı bu kümenin bir elemanı olduğu için 5 ∈ A ile gösterilir. 15 sayısı ise
kümenin elemanı olmadığı için 15 ∉ A ile gösterilir.
Aşağıda linki verilen Matematik 9 Kavram Öğretimi Kitabındaki “KUŞLAR” adlı 19. çalışmanın aşağıda bulunan
kısmının öğrenciler tarafından çözülmesi sağlanır.
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/kavram_calismalari/9y/matematik/index.
3-DERSİN İŞLENİŞİ html#p=34 Dersin işlenişi bölümü boyunca
Örnek
Aşağıdaki tabloda verilen ifadelerin küme belirtilip belirtmediğini bula-
soru-cevap tekniği kullanılmıştır.
rak karşılarındaki uygun kutucuğa işaretleyiniz.
Böylece öğrencilerin derse aktif
İfadeler Küme Belirtir Küme Belirtmez olarak katılması hedeflenmiştir.
Bu sayede kümelerle ile ilgili yer
3'ten büyük bazı doğal sayılar
alan sorulara öğrenciler tarafın-
3'ten küçük doğal sayılar dan verilen cevaplar kontrol edi-
3 ile 33 arasındaki asal sayılar lerek konunun ne kadar anlaşılıp
anlaşılmadığı ve ne kadar öğre-
En lezzetli meyveler nildiğinin belirlenmesi amaçlan-
mıştır.
Kümelerin Farklı Gösterimleri
• Liste Yöntemi: Kümeye ait tüm elemanlar, küme parantezi olan “{ }” şekli içerisine aralarına virgül konularak
yazılır. Her eleman yalnız bir kez yazılır ve elemanların birbirleriyle yer değiştirmesi yeni bir küme oluştur-
maz.
Örnek
“ANTALYALILAR” kelimesinin harflerinden oluşan küme liste yöntemi ile
{A, I, L, N, R, T, Y} şeklinde gösterilir.
• Ortak Özellik Yöntemi: Ortak özellik yöntemi, kümeye ait her elemanın özelliği yazılarak yapılan gösterim
biçimidir. A={x | x çift rakam} ifadesi ortak özellik yöntemi ile yapılan bir gösterimdir. Kullanılan ‘’|’’ sembolü
“öyle ki” anlamına gelir. Küme içerisinde kullanılan değişkenin hemen ardından yazılır. “|” sembolü yerine “:”
sembolü de kullanılabilir.
115