Page 116 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 116

EK 1: Matematik 9 (9.2.1.1.-Uygulama) Ders Planı Örneği        Öğretim Programı Okuryazarlığı


                   Tahminî Süre: 20 dakika

                   Öğrencilerin küme kavramı ile ilgili verdikleri cevaplar karşılaştırılır. Bu konudaki yanlış öğrenmeler tespit edi-
                                  anla
                   lir. Sonrasında konu anlatımına geçilir.
                                      tımına
                                                   Anlatım yöntemi kullanılarak kümelerde temel kavramlar ile ilgili açıkla-
                                                  malar yapılmıştır. Böylece kümelerde temel kavramlar ile ilgili eksik veya
                                                  hatalı yönler varsa anlatım yöntemi ile bunların giderilmesi hedeflenmiştir.

                   Kümelerle  ilgili  temel  kavramlar  olan  küme,  kümelerin  farklı  gösterimleri,  sonlu  küme,  sonsuz  küme,  boş
                   küme ve evrensel küme ile ilgili anlatımlar yapılır. Verilen örneklerin çözümlerinin öğrenciler tarafından ya-
                   pılması sağlanır.
                   •   Küme, iyi tanımlanmış birbirinden farklı nesneler topluluğudur. Bir kümeyi oluşturan her nesneye o kü-
                      menin bir elemanıdır, denir. Kümeler A, B, C gibi büyük harflerle gösterilir.
                      Örnek
                      4'ten büyük 10'dan küçük tam sayı ile ifade edilen kümeye A kümesi denilirse 5, 6, 7, 8, 9 sayılarının her biri
                      bu kümenin bir elemanı olur.  5 sayısı bu kümenin bir elemanı olduğu için 5 ∈ A ile gösterilir. 15 sayısı ise
                      kümenin elemanı olmadığı için 15 ∉ A ile gösterilir.
                   Aşağıda linki verilen Matematik 9 Kavram Öğretimi Kitabındaki “KUŞLAR” adlı 19. çalışmanın aşağıda bulunan
                   kısmının öğrenciler tarafından çözülmesi sağlanır.
                   https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/kavram_calismalari/9y/matematik/index.
               3-DERSİN İŞLENİŞİ  html#p=34                                  Dersin  işlenişi  bölümü  boyunca

                   Örnek

                    Aşağıdaki tabloda verilen ifadelerin küme belirtilip belirtmediğini bula-
                                                                             soru-cevap tekniği kullanılmıştır.
                    rak karşılarındaki uygun kutucuğa işaretleyiniz.
                                                                             Böylece  öğrencilerin  derse  aktif
                             İfadeler        Küme Belirtir  Küme Belirtmez   olarak katılması hedeflenmiştir.
                                                                             Bu sayede kümelerle ile ilgili yer
                     3'ten büyük bazı doğal sayılar
                                                                             alan  sorulara  öğrenciler  tarafın-
                     3'ten küçük doğal sayılar                               dan verilen cevaplar kontrol edi-
                     3 ile 33 arasındaki asal sayılar                        lerek konunun ne kadar anlaşılıp
                                                                             anlaşılmadığı  ve  ne  kadar  öğre-
                     En lezzetli meyveler                                    nildiğinin  belirlenmesi  amaçlan-
                                                                             mıştır.


                   Kümelerin Farklı Gösterimleri
                   •  Liste Yöntemi: Kümeye ait tüm elemanlar, küme parantezi olan “{ }” şekli içerisine aralarına virgül konularak
                    yazılır. Her eleman yalnız bir kez yazılır ve elemanların birbirleriyle yer değiştirmesi yeni bir küme oluştur-
                    maz.
                     Örnek
                     “ANTALYALILAR” kelimesinin harflerinden oluşan küme liste yöntemi ile
                     {A, I, L, N, R, T, Y} şeklinde gösterilir.
                   •  Ortak Özellik Yöntemi: Ortak özellik yöntemi, kümeye ait her elemanın özelliği yazılarak yapılan gösterim
                    biçimidir. A={x | x çift rakam} ifadesi ortak özellik yöntemi ile yapılan bir gösterimdir. Kullanılan ‘’|’’ sembolü
                    “öyle ki” anlamına gelir. Küme içerisinde kullanılan değişkenin hemen ardından yazılır. “|” sembolü yerine  “:”
                    sembolü de kullanılabilir.






                                                                                                        115
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121