Page 146 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 146
EK 1: Matematik 9 (9.4.4.3.-Uygulama) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Tahminî Süre: 25 dakika
Öğrencilere bilgi ve ilgili görsel verildikten sonra sorular sorulur.
“Dağda kayak yapan bir kişi düz bir kayak pistinde kuzeye doğru 1.00 km gittikten sonra doğuya dönüp bu yön-
de 2.00 km gitmiştir. Görsel 2’de kayakçının yaptığı yer değiştirmenin bir şeması görülmektedir.”
2.00 km
1.00 km
f
Bileşke
yer değiştirme d
2-KEŞFETME 0 Görsel: Kayak pisti 2 km D K G B
1 km
• Kayakçının en son geldiği nokta, ilk hareket noktasından ne kadar uzaklıktadır?
• Kayakçının bulunduğu nokta, başlangıç noktasına göre hangi yönde bulunmaktadır?
(https://avesis.istanbul.edu.tr fizik ders notlarından alınmıştır.)
Öğrencilerin sözlü olarak verdiği yanıtlar düzenlenir ve bir sonuç ortaya konur:
Kayakçının başlangıç noktasından bitiş noktasına kadar olan yönü φ açısı ile gösterilir. Şemadaki vektörler
(doğrultusu ve uzunluğu belirli olan doğru parçası) bir dik üçgen oluşturmaktadır. Başlangıç ve bitiş noktaları
arasındaki uzunluk bu üçgenin hipotenüsüdür.
2
2
Pisagor teoremi kullanılarak, 1 + 2 ≅ 2.24 bulunur. Ancak φ açısının değerini bulmak için trigonometrik
orana ihtiyaç duyarız.
Uygulayıcı, öğrenciler ile tanjantı hesaplar.
tan φ= karşı kenar = 2.00 km
komşu kenar 1.00 km
ve Trigonometri cetveli yardımıyla açının yaklaşık değeri bulunur.
φ≅63.4
Böylece yön tespiti yapılmış olur.
Verilen örnek ve sorularla öğrencinin trigonometrik oranları keşfetmesi beklenmektedir. Fizik
dersinin vektörler konusu ile ilişkilendirilerek disiplinler arası ilişki kurulması amaçlanmıştır.
145
145