Page 146 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 146

EK 1: Matematik 9  (9.4.4.3.-Uygulama) Ders Planı Örneği       Öğretim Programı Okuryazarlığı


                   Tahminî Süre: 25 dakika
                   Öğrencilere bilgi ve ilgili görsel verildikten sonra sorular sorulur.
                   “Dağda kayak yapan bir kişi düz bir kayak pistinde kuzeye doğru 1.00 km gittikten sonra doğuya dönüp bu yön-
                   de 2.00 km gitmiştir. Görsel 2’de kayakçının yaptığı yer değiştirmenin bir şeması görülmektedir.”












                                                             2.00 km



                                        1.00 km
                                                 f
                                                           Bileşke
                                                           yer değiştirme d


               2-KEŞFETME                   0         Görsel: Kayak pisti  2 km   D  K G  B
                                                          1 km



                   •  Kayakçının en son geldiği nokta, ilk hareket noktasından ne kadar uzaklıktadır?
                   •  Kayakçının bulunduğu nokta, başlangıç noktasına göre hangi yönde bulunmaktadır?
                    (https://avesis.istanbul.edu.tr fizik ders notlarından alınmıştır.)
                   Öğrencilerin sözlü olarak verdiği yanıtlar düzenlenir ve bir sonuç ortaya konur:
                   Kayakçının başlangıç noktasından bitiş noktasına kadar olan yönü φ açısı ile gösterilir. Şemadaki vektörler
                   (doğrultusu ve uzunluğu belirli olan doğru parçası) bir dik üçgen oluşturmaktadır. Başlangıç ve bitiş noktaları
                   arasındaki uzunluk bu üçgenin hipotenüsüdür.

                                          2
                                             2
                   Pisagor teoremi kullanılarak, 1 + 2  ≅ 2.24      bulunur. Ancak  φ açısının değerini bulmak için trigonometrik
                   orana ihtiyaç duyarız.
                   Uygulayıcı, öğrenciler ile tanjantı hesaplar.

                   tan φ=   karşı kenar   =   2.00 km
                         komşu kenar   1.00 km

                   ve Trigonometri cetveli yardımıyla açının yaklaşık değeri bulunur.
                   φ≅63.4
                   Böylece yön tespiti yapılmış olur.





                           Verilen  örnek  ve  sorularla  öğrencinin  trigonometrik  oranları  keşfetmesi  beklenmektedir.  Fizik
                           dersinin vektörler konusu ile ilişkilendirilerek disiplinler arası ilişki kurulması amaçlanmıştır.





                                                                                                        145
                                                                                                         145
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151