Page 147 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 147
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 1: Matematik 9 (9.4.4.3.-Uygulama) Ders Planı Örneği
Tahminî Süre: 60 dakika
Aşağıdaki bilgiler sunulur ve örnek sorular çözülerek gerekli açıklamalar yapılır.
Trigonometri, açıları aynı olan benzer dik üçgenlerin belirlenen kenarlarının uzunlukları arasındaki
oranların değişmediğini gösterir. Bu oranlara trigonometrik oranlar denir.
Yandaki şekilde ABG, ACF ve ADE üçgenleri Bu benzerlik aşağıdaki şekildeki gibi ifade
A.A. benzerlik kuralına göre benzerdir. edilebilir:
G ∣AB∣ ∣AC∣ ∣AD∣
= =
∣AG∣ ∣AF∣ ∣AE∣
F ∣AB∣ ∣AC∣ ∣AD∣
= =
∣BG∣ ∣CF∣ ∣DE∣
E ∣BG∣ = ∣CF∣ ∣DE∣
∣AG∣ ∣AF∣ = ∣AE∣
∣BG∣ ∣CF∣ ∣DE∣
= =
∣AB∣ ∣AC∣ ∣AD∣
A D C B
Yukarıdaki oranların sabitliği trigonometride sinüs, kosinüs, tanjant, kotanjant olarak adlandırılır.
Dik Üçgende Dar Açıların Trigonometrik Oranları
Anlatım yöntemi kullanılarak öğrencilerin
Açı Karşı kenar Komşu Kenar eksik öğrenmelerinin giderilmesi ve konuyla
ilgili tamamlayıcı öğrenmelerin sağlanması
Alfa (α)
amaçlanmıştır.
2-AÇIKLAMA Beta (β)
Hipotenüs
a
Şekildeki ABC dik üçgeninde m(A) =90 ve m(ABC) = olsun.
A
.
c b
α β
B a C
sin α =
α açısının sinüsü sin α ile gösterilir.
cos α =
α açısının kosinüsü cos α ile gösterilir.
tan α =
α açısının tanjantı tan α ile gösterilir.
cot α =
α açısının kotanjantı cot α ile gösterilir.
146
146