Page 190 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 190
EK 1: Matematik 12 (12.1.2.3.-Uygulama) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Tahminî Süre: 40 dakika
Derinleştirme bölümünde öğrencilerin logaritma fonksiyonunun özellikleri ile ilgili öğrendiği bilgileri günlük
hayatla ilişkilendirebilmeleri ve bu bilgilerin farklı durumlara nasıl uyarlanabileceğini bulmaları amacıyla aşa-
ğıda verilen örnekler uygulayıcı tarafından öğrencilere aktarılır.
Örnek
Hidrojen iyonu derişimi kullanılarak pH değeri hesaplanmaktadır. Bu hesabı veren formül
pH=-log[H ] ile formüle edilmektedir.
+
Bir çözeltinin pH değeri
0 – 7 arasında ise çözelti asidik,
7 – 14 arasında ise çözelti bazik,
7 ise çözelti nötr olarak kabul edilmektedir.
Bu bilgilere göre a ve b şıklarında verilen soruları cevaplayınız.
+
-10
a) Hidrojen iyon değişimi [H ]=3∙10 mol/Lr olan bir çözeltinin pH değerini bularak asidik mi yoksa bazik
mi olduğunu belirleyiniz.
(log3 ≅0,47712 olarak alınız.)
4-DERİNLEŞTİRME Derinleştirme aşamasında aşağıda verilen linkteki MEB’in Beceri Temelli Etkinlik kitabının
b) Bir çözeltinin pH değeri 8 ise hidrojen iyon değişimi miktarını bulunuz.
15,16 ve 17. sayfaları kullanılır.
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/beceri_temelli/12/matematik/index.html
Lise matematik konuları için “Günlük Hayattan Modelleme Soruları” adlı kitap kullanılarak aşağıda verilen
modelleme çoğaltılıp öğrencilere verilir. Problem çözme metoduyla verilen durumun çözümlenmesi öğrenci-
lerden istenir. Problemin daha ileri modellemesi dinamik matematik yazılımları kullanılarak uygulayıcının yön-
lendirmesi ile öğrencilere yaptırılır. Uygulayıcı, altta verilen modelleme çözümüne uygun olarak öğrencilere
yol gösterir.
Logaritma özelliklerinin hangi durumlarda kullanıldığını ve günlük hayatta nasıl karşılığının olduğunu öğren-
ciler tarafından farkına varılması amacıyla verilmiştir. Bu örnek, öğrencilerin öğrendiği yeni bilgileri kimya dersi
ile ilişkilendirmesi amaçlanmıştır. Günlük hayatta karşılaşılan bir problemi çözmek için matematiksel düşünme
tarzını geliştirme ve uygulamanın öğrenciler tarafından yapılması matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide
temel yetkinlikler gelişimine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Öğrencilerin kapsamlı ve detaylı düşünebilmeleri, grafik okuma gibi özellikleri barındıran bu soru yardımıyla
üst düzey düşünebilme becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Problemin tanımlanması ve bu probleme uy-
gun çözümlerin sunulması ile öğrencilerde problem çözme becerisinin gelişeceği düşünülmektedir.
Öğrencilerin öğrendikleri özellikleri daha kapsamlı sorularla derinleştirmeleri için verilen linkteki örneklerin
çözülmesi hedeflenmiştir. Verilen etkinlikler sayesinde öğrencilerin öğrendiği yeni bilgileri coğrafya dersinin
deprem konusuyla ilişkilendirmesi amaçlanmıştır.
189
189