Page 185 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 185
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 1: Matematik 12 (12.1.2.3.-Uygulama) Ders Planı Örneği
Tahminî Süre: 80 dakika
Etkinlikte oluşturulan 4 kişilik ekiple devam edilir. Ekiplerden bir sözcü seçilir. Keşfetme basamağında yapılan
etkinlikten neler öğrenildiği, logaritmanın günlük hayatı nasıl kolaylaştırdığı, logaritmanın ne tür yararlarının
olduğu konusunda ekiplerin kendi aralarında tartışmaları ve ortaya konulan fikirlerin sözcüler aracılığıyla sını-
fa açıklanması istenir. Öğrencilere aşağıda verilen sorular yöneltilir:
• Logaritma fonksiyonun tabanı ile logaritması alınan sayının birbirine eşit olması durumunda logaritmanın
sonucu ne olabilir?
• Logaritma fonksiyonunda logaritması alınan sayının 1 olması durumunda sonuç ne olabilir?
Öğrencilerden alınan cevaplar sonunda tanım açıklanır ve örnek çözülür. MEB’in kitabında bulunan örnekler
çözülür.
Tanım
+
a∈R −{1} olmak üzere log a=1
a
+
a∈R −{1} olmak üzere log 1=0
a
Örnek: a ve b gerçek sayıları için
2
log (a -1)=1
(a+1)
2
log (b -3)=0
(2-b)
eşitlikleri veriliyor. Buna göre a+b değerini bulunuz.
Keşfetme basamağının işlemsel kısmında verilen özellik ile ilgili sorular öğrencilere aşağıda verilmiştir:
3-AÇIKLAMA • Logaritma fonksiyonunda logaritması alınan ifade bölüm şeklinde yazılabilir mi? Cevabınız evet ise nedeni
• Logaritma fonksiyonunda logaritması alınan ifade çarpım şeklinde yazılabilir mi? Cevabınız evet ise nedeni
açıklayınız.
ne olabilir?
Öğrencilerden cevaplar alındıktan sonra özelliğin tanımı verilir ve aşağıda verilen örnekler çözülür. MEB’in
kitabında bulunan örnekler de çözülür.
Tanım
+
a ∈R -{1} ve x, y ∈ R olmak üzere log (x∙y)=log x+log y
+
a a a
x
+
+
a ∈R -{1} ve x, y ∈ R olmak üzere log ( )=log x-log x
a y
a
a
Öğrencilerden birlikte çalışma alışkanlıklarını geliştirmek amacıyla 4 kişilik ekipler oluşturulmuştur. Ekipteki bi-
reylerin ortak hedefe ulaşmaları için ekip üyelerinin birbiriyle yardımlaşması ve paylaşım yapmaları teşvik edildiği
düşünülmektedir. Böylelikle iş birliği becerisine katkı sağlaması amaçlanmaktadır.
Anlatım yöntemi ile logaritmanın bir özelliği ile ilgili ihtiyaç duyulan bilgilerin verilmesi, öğrencilerin eksik öğrenme-
lerin farkına varılması ve doğru bilgilere ulaşılması amaçlanmıştır.
Sorular yardımıyla öğrencilerin yapılan etkinlik ile birlikte logaritma özellikleri için çıkarımlar yapması ve yeni bir
durum için sebep-sonuç ilişkisi içerisinde düşünebilmelerinin muhakeme becerilerinin gelişimine katkı sağlayacağı
düşünülmektedir.
184