Page 237 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 237
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 2: Fizik 10 (10.4.9.1.-Anlama) Ders Planı Örneği
Karışımları siyah rengi veren boya renk çiftlerine de tamamlayıcı renk denir.
Mavi + Sarı = (Magenta + Cyan) + Sarı = Siyah olduğu için mavi ve sarı
Magenta + Yeşil = Magenta + (Cyan + Sarı) = Siyah olduğu için magenta ve yeşil
Cyan + Kırmızı = Cyan + (Magenta + Sarı) = Siyah olduğu için cyan ve kırmızı birbirinin tamamlayıcı renkleri olur.
Işık renkleri ile boya renkleri karşılaştırıldığında ışıktaki ana renkler ile boyadaki ara renklerin, ışıktaki ara
renkler ile boyadaki ana renklerin aynı olduğuna dikkat ediniz.
2-DERİNLEŞME ÖRNEK SORU: Magenta Kırmızı
A
Karanlık bir ortamda beyaz ışık demeti yandaki şekilde görüldü-
ğü gibi magenta, kırmızı ve mavi filtrelere gönderiliyor.
Beyaz B
ışık Buna göre beyaz perde üzerindeki A ve B noktaları ile B ve
C noktaları arasındaki bölümler hangi renkte görülür?
C
Mavi Perde
Tahminî Süre: 40 dakika
1. Aşağıdaki tanılayıcı dallanmış ağaç üzerinde renk konusu ile ilgili ifadelerin bazıları (D) doğru bazıları
(Y) yanlıştır. Açıklamaları ilk kutudan başlayarak doğru ya da yanlış olduğuna karar vererek doğru çıkışı
bulunuz. Sadece bir çıkışı işaretleyeceğinizi unutmayınız.
Işıktaki ana renkler kırmızı,
yeşil ve mavidir.
Y
D Boyadaki ana renkler ile ışıktaki
3-DEĞERLENDİRMEİ D sarı rengi oluşturur. ara renkler aynıdır. Y
Yeşil ve kırmızı ışık birleşimi
D
Y
Boya renklerinde
Karanlık odada kırmı-
zı renkli cisim üzerine
renkli boyaların ka-
üzerine güneş ışığı
rışımı ile beyaz renk
birinin tamamlayıcı
tek renk sarı ışık Sarı renkli bir filtre kırmızı ve cyan bir- Kırmızı, yeşil ve mavi
düşürülürse filtre
gönderilirse cisim kırmızı, sarı ve yeşil renkleridir. elde edilir.
kırmızı görünür. renkli ışınları geçirir.
D Y D Y D Y D Y
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.
Çıkış Çıkış Çıkış Çıkış Çıkış Çıkış Çıkış Çıkış
(Cevap: 2. Çıkış)
Tanılayıcı dallanmış ağaç, geleneksel değerlendirme araçlarından doğru-yanlış tipi sorulara benzerliği olmakla birlikte, ken-
dine özgü yapısı ve farklı amaçlara hizmet etmesi bakımından alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri arasında önemli
bir yer tutmaktadır. Soru çeşitliliğini zenginleştirmek 10.4.9.1 kazanımının a, b, c ve ç maddelerindeki öğrenmelerin gerçek-
leşip gerçekleşmediğini kontrol etmek amacıyla sorulmuştur.
236
236