Page 242 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 242

EK 3: Biyoloji 9 (9.3.1.1.-Anlama) Ders Planı Örneği         Öğretim Programı Okuryazarlığı


              BÖLÜM 2: Öğrenme Öğretme Süreci

                   Tahminî Süre: 15 dakika
                   Ders başında öğrencilere aşağıdaki sorular sorulur:

                   •  Okuldan eve giderken kaç canlı türü görebilirsiniz?
                   •  Bir ormanı gezerken kaç farklı canlı türü görebilirsiniz?
                   •  Peki Türkiye’de kaç canlı türü olabilir?
                   •  Sizce dünyada ne kadar canlı türü olabilir?
                   Öğrencilerden tahminleri alındıktan sonra, aşağıdaki okuma metni bir öğrenci tarafından sesli okunur. Okuma
                   metni etkileşimli tahtada gösterilebilir veya kâğıtlara basılarak her bir öğrencinin metne erişimi sağlanır.

                    Yeryüzünde Kaç Tür Canlı Vardır? (Okuma metni)
                    Yeryüzünde yaşayan canlı türlerinin sayısı ile ilgili sağlıklı tahminler yapmak çok zor. Bugüne kadar yaşa-
                    yan türlerin %99’undan fazlasının soyunun tükendiği düşünülüyor. Şu an yeryüzünde yaşayan canlı türle-
                    rinin sayısıyla ilgili tahminlerse iki milyon ile bir trilyon arasında değişiyor.
               1-DİKKAT ÇEKME  ve bu türlerin 163 tanesi sadece incelenen ağaç ̧  türünde bulunuyordu. Erwin, bilinen tropik ağaç ̧  türü  ̈
                    Terry Erwin 1980’lerde yaptığı çalışmalar sırasında tropik bir ağaç ̧  türünde 1200 farklı tür böcek bulmuştu


                    sayısının 50.000 civarında olmasından yola çıkarak, tropikal bölgelerde yaşayan böcek türlerinin sayısının
                    10 milyon civarında olduğunu tahmin etti. Erwin’in yeryüzünde şu an yaşayan canlı türlerinin yaklaşık sayı-
                    sıyla ilgili Tahminîyse 30 milyondu. 2011 yılında Lee Sweetlove tarafından Nature’da yayımlanan başka bir
                    çalışmaya göreyse sadece ökaryotik canlıların (hücre çekirdekleri hücrelerinin geri kalanından bir zarla
                    ayrılmış̧  hücrelere sahip canlıların) sayısı 8,7±1,3 milyon civarında. Yakın zamanlarda Kenneth J. Loceya
                    ve Jay T. Lennona tarafından Proceedings of The National Academy of Sciences (USA)’de yayımlanan bir
                    çalışmaya göreyse yeryüzünde yaşayan türlerin sayısı bir trilyon civarında olabilir. Araştırmacılara göre
                    geçmişte yapılan daha düşük tahminlerin sebebi, mikroorganizmaların çeşitliliğini belirlemek için kullanı-
                    lan örnekleme yöntemlerinin yetersizliği.
                    (Metne https://bilimteknik.tubitak.gov.tr/system/files/makale/btd_ekim_47.pdf adresinden ulaşılabilir.)



                   Metin okunduktan sonra öğrencilere aşağıdaki soru sorulur:
                   •  Bu canlıları birbirinden ayırt etmek için siz hangi yöntemleri kullanırsınız?
                    Öğrencilerin bu denli fazla olan canlıların ayırt edilmesinde nasıl bir yöntem ve teknik kullanabilecekleri sor-
                   gulanır.




               Bu aşamada baskın olarak kullanılan yöntem soru-cevap yöntemidir. Bu yöntem, belirli bir amaçla hazırlanan soruların
               öğrenciler tarafından sözel olarak cevaplandırılmasına dayanan bir öğretim yöntemidir. Buradaki soruların amacı, önce-
               likle öğrencinin dikkatini konuya çekmektir. 9.3.1.1. kazanımıyla ilişkili olarak, sorulardaki temel vurgu çeşitliliktir. Çünkü
               öğrencilerin  dikkati  çeşitliliğe  çekildikten  sonra,  bu  çeşitliliğin  sınıflandırılmasına  yönlendirilmektedir.  Bu  aşamada  da
               öğrencilere metin okutulmuş ve metin sonrasında çeşitli canlıların birbirinden nasıl ayırt edilebileceğine yönelik sorular
               sorulmuştur. Böylece öğrencilerin canlıların sınıflandırılması konusuna zihinsel olarak hazırlanmaları amaçlanmıştır. Ay-
               rıca öğrencilerin sorulan sorulara sözlü olarak yanıt vermeleri ve düşüncelerini paylaşmaları sağlanarak ana dilde iletişim
               yetkinliğinin gelişmesine katkı sunması da hedeflenmiştir.







                                                                                                        241
                                                                                                         241
   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247