Page 244 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 244

EK 3: Biyoloji 9 (9.3.1.1.-Anlama) Ders Planı Örneği         Öğretim Programı Okuryazarlığı


                   Tahminî Süre: 110 dakika
                   Aynı şekilde bilim insanlarının canlı türlerini belirli özelliklere göre sınıflandırdığı söylenerek aşağıdaki açıkla-
                   ma aracılığıyla sınıflandırma ve taksonominin tanımı verilir.
                   “Yeryüzündeki canlı çeşitliliğinin fazlalığı, bunların incelenmesinde de birçok sorunu beraberinde getirmektedir.
                   Bu sorunların ortadan kaldırılması için canlıların bilimsel kriterlere uygun şekilde sınıflandırılarak incelenmesi ge-
                   rekir. Canlıları benzer ve farklı özelliklerine göre gruplara ayırarak inceleyen biyolojinin alt bilim dalına sistematik
                   denir. Taksonomi ise canlıların sınıflandırılmasında kullanılacak kuralları ortaya koyan ve canlıların isimlendiril-
                   mesi ile uğraşan bir bilim dalıdır. Taksonomi, sınıflandırma biliminin kullandığı bir araç olarak kabul edilebilir.”

                   Aşağıda ismi verilen EBA’da bulunan iki video öğrencilere izletilir. Videolar EBA üzerinden sınıfla paylaşılarak
                   evde konu tekrarında bu videolardan yararlanmaları istenir.
                   EBA Video 1: Sınıflandırmanın Gerekliliği
                    https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.923/index.html#/main/curriculumResource?resour-
               3-DERS İŞLENİŞİ  EBA Video 2: Sınıflandırmanın Önemi
                    ceID=22712e5fd9831e7bd0e47295688beb57& resourceTypeID=3&loc=-1&showCurriculumPath=true


                    https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.923/index.html#/main/curriculumResource?resour-
                    ceID=cb6c9854c50324a03054cc2f1a8bf83f&resourceTypeID=3&loc=-1&showCurriculumPath=true
                   Öğrenciler sınıflandırmanın önemini kavradıktan sonra canlıların sınıflandırılmasında kullanılan farklı bilimsel
                   yaklaşımlar analog organ, homolog organ, filogenetik ve yapay sınıflandırma üzerinden aktarılır. Bu kısım-
                   da öğretmen EBA’daki canlıların sınıflandırılması infografiğini etkileşimli tahtayı kullanarak ekrana yansıtır ve
                   konu ile ilgili açıklama yapar.
                   Öğrencilere aşağıdaki soruyu sorar:
                   •  Yapay sınıflandırma kullanılarak yapılan sınıflandırmalarda ne gibi sorunlar çıkabilir?
                   •  Öğrencilerden yapay sınıflandırma kullanılması sonucunda çıkabilecek sorunları tartışmaları istenir.

                   Canlıların sınıflandırılması infografiği için aşağıdaki linkten faydalanılabilir. İnfografiğin ekran görüntüsü linkin
                   ardından verilmiştir.
                    https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.923/index.html#/main/curriculumResource?resour-
                    ceID=7871c5eb6826188cf95bbe6d5b8f89f0&resourceTypeID=3&loc=-1&showCurriculumPath=true



                     Öğrencilerin keşfederek ulaşamayacağı analog ve homolog organ gibi kavramların öğretilmesi için anlatım
                     tekniği kullanılmıştır. Devamında sorulan soru ise 9.3.1.1. kazanımı için yapılan “’a. Canlıların sınıflandırılmasın-
                     da bilim insanlarının kullandığı farklı ölçüt ve yaklaşımlar tartışılır.” açıklamanın gereği olarak hazırlanmıştır.



                     EBA üzerinden paylaşılan videolar ve OGM materyalden erişeceği sayfalar da paylaşılarak öğrencilerin dijital
                     yetkinlikleri kullanmaları sağlanır. Ayrıca, anlatım yöntemini tekdüzelikten kurtarmak ve farklı öğrenme stille-
                     rine sahip öğrenciler için (işitsel, görsel vb.) fırsat yaratmak için EBA’da yer alan videolardan faydalanılmıştır.



                    Burada kullanılan yöntem anlatım yöntemidir. Görüldüğü üzere anlatım yöntemi, kazanımla ilişkili olan bilginin
                    öğrenciye doğrudan aktarılmasıdır. Kavrama düzeyinde olan 9.3.1.1. kazanımı kapsamında, öğrencilerin sı-
                    nıflamanın önemini açıklayabilmeleri için öncelikle sınıflandırma ve taksonomi kavramlarını edinmiş olmaları
                    gerekmektedir. Bu gereklilikten dolayı bu kavramların açıklanması için anlatım yöntemi kullanılmıştır.




                                                                                                        243
                                                                                                         243
   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249