Page 243 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 243

Öğretim Programı Okuryazarlığı                EK 3: Biyoloji 9 (9.3.1.1.-Anlama) Ders Planı Örneği


                Tahminî Süre: 15 dakika

                Öğrencilere aşağıdaki sorular sorulur:
                •  Kütüphanede yeni çalışmaya başlayan biri olduğunuzu düşünün, kütüphaneye yeni gelen bin adet kitabı
                  raflara yerleştirmeniz istense siz nasıl bir yol izlerdiniz?
                •  Bu kitapları belirli bir düzene göre yerleştirdiğinizde onları kümelendirmiş olur musunuz?

            2-GÜDÜLEME  Canlıların çeşitliliği ve sınıflandırılmasının önemini vurgulamak için öğrencilere aşağıdaki açıklama yapılarak
                konuya giriş yapılır.

                “Tarih boyunca insan, doğası gereği günlük hayatını kolaylaştırmak amacıyla çevresindeki cisimleri ve objeleri
                sınıflandırma yoluna gitmiştir. Bu şekilde var olan karmaşıklıkları gidererek yerine bir düzen anlayışı getirmeye
                çalışmıştır. Örneğin evlerde odaların kullanım amaçlarına göre ayrılması ve kütüphanede bulunan kitapların
                konularına göre dizilip raflara yerleştirilmesi hep bir düzen oluşturmak için yapılan eylemlerdir.”











                Kavrama düzeyindeki 9.3.1.1. kazanımı için öğrencilerin ihtiyaç duyduğu bilgi burada anlatım yöntemi ile doğru-
                dan verilmiştir. Öğrencilerin doğru çıkarımda bulunamama, eksik ve yanlış öğrenmelere sahip olma ihtimalle-
                rine karşı bu yöntem belirlenmiştir. Böylece öğrencilerin sınıflama yapmanın pratikte ne işe yaradığına yönelik
                bilgiye doğrudan ulaşmaları hedeflenmiştir. Bu bilgi, dersin ilerleyen aşamalarında yürütülecek sürece temel
                oluşturması bakımından önem arz etmektedir.






                Sınıflandırmanın diğer derslerle ilişkisinin kurulması için kullanılan bu soruda, matematik dersindeki kümeler
                konusundan yararlanılmıştır. Öğrenilen bilgilerin bu şekilde farklı alanlarda kullanılması/işlenmesi/görülmesinin
                öğrencilerde daha kalıcı öğrenmeleri sağlayacağı amaçlanmaktadır. Ayrıca önceden edindiği kümelerle ilgili
                bilginin biyoloji dersindeki sınıflandırma konusuna aktarılmasında da öğrencilerin hazırbulunuşluklarına katkı
                sunması beklenmektedir.






                 Dersin bu aşamasında sorulan soru ile  öğrencilerin eleştirel düşünme becerisinin geliştirilmesi amaçlanmış-
                 tır. Çünkü öğrencilerden, kendilerine sunulan günlük yaşamdan bir örnek/konu/durumu yorumlaması ve bir çı-
                 karımda bulunması beklenmektedir. Ayrıca, 9.3.1.1. kazanımı ile ilişkili sorulan bu soru bir kategorize etme ve
                 gruplama için karar vermeyi gerektirdiğinden öğrencilerin alan becerisi olan sınıflandırma yapma becerisini de
                 geliştirmesi hedeflenmiştir.














      242
    242
   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248