Page 243 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 243
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 3: Biyoloji 9 (9.3.1.1.-Anlama) Ders Planı Örneği
Tahminî Süre: 15 dakika
Öğrencilere aşağıdaki sorular sorulur:
• Kütüphanede yeni çalışmaya başlayan biri olduğunuzu düşünün, kütüphaneye yeni gelen bin adet kitabı
raflara yerleştirmeniz istense siz nasıl bir yol izlerdiniz?
• Bu kitapları belirli bir düzene göre yerleştirdiğinizde onları kümelendirmiş olur musunuz?
2-GÜDÜLEME Canlıların çeşitliliği ve sınıflandırılmasının önemini vurgulamak için öğrencilere aşağıdaki açıklama yapılarak
konuya giriş yapılır.
“Tarih boyunca insan, doğası gereği günlük hayatını kolaylaştırmak amacıyla çevresindeki cisimleri ve objeleri
sınıflandırma yoluna gitmiştir. Bu şekilde var olan karmaşıklıkları gidererek yerine bir düzen anlayışı getirmeye
çalışmıştır. Örneğin evlerde odaların kullanım amaçlarına göre ayrılması ve kütüphanede bulunan kitapların
konularına göre dizilip raflara yerleştirilmesi hep bir düzen oluşturmak için yapılan eylemlerdir.”
Kavrama düzeyindeki 9.3.1.1. kazanımı için öğrencilerin ihtiyaç duyduğu bilgi burada anlatım yöntemi ile doğru-
dan verilmiştir. Öğrencilerin doğru çıkarımda bulunamama, eksik ve yanlış öğrenmelere sahip olma ihtimalle-
rine karşı bu yöntem belirlenmiştir. Böylece öğrencilerin sınıflama yapmanın pratikte ne işe yaradığına yönelik
bilgiye doğrudan ulaşmaları hedeflenmiştir. Bu bilgi, dersin ilerleyen aşamalarında yürütülecek sürece temel
oluşturması bakımından önem arz etmektedir.
Sınıflandırmanın diğer derslerle ilişkisinin kurulması için kullanılan bu soruda, matematik dersindeki kümeler
konusundan yararlanılmıştır. Öğrenilen bilgilerin bu şekilde farklı alanlarda kullanılması/işlenmesi/görülmesinin
öğrencilerde daha kalıcı öğrenmeleri sağlayacağı amaçlanmaktadır. Ayrıca önceden edindiği kümelerle ilgili
bilginin biyoloji dersindeki sınıflandırma konusuna aktarılmasında da öğrencilerin hazırbulunuşluklarına katkı
sunması beklenmektedir.
Dersin bu aşamasında sorulan soru ile öğrencilerin eleştirel düşünme becerisinin geliştirilmesi amaçlanmış-
tır. Çünkü öğrencilerden, kendilerine sunulan günlük yaşamdan bir örnek/konu/durumu yorumlaması ve bir çı-
karımda bulunması beklenmektedir. Ayrıca, 9.3.1.1. kazanımı ile ilişkili sorulan bu soru bir kategorize etme ve
gruplama için karar vermeyi gerektirdiğinden öğrencilerin alan becerisi olan sınıflandırma yapma becerisini de
geliştirmesi hedeflenmiştir.
242
242