Page 245 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 245
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 3: Biyoloji 9 (9.3.1.1.-Anlama) Ders Planı Örneği
3-DERS İŞLENİŞİ
Öğrencilerin konuyla ilgili süreçteki öğrenme eksikliklerinin ve kavram yanılgılarının belirlenmesine yönelik
ekte verilen yapılandırılmış grid çalışması hazırlanmıştır. Öğrencilerin rastgele dağıtılmış kutucuklardaki kav-
ramlardan seçim yaparak soruları cevaplaması ile yapılan bu çalışmada ayrıca sınıflandırma yapma becerisi-
nin de ölçülmesi hedeflenmiştir.
EK-1’de sunulan çalışma kâğıdı öğrencilere verilerek soruların cevaplanması istenir.
EK-1 uygulandıktan sonra T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının hazırlamış olduğu broşür et-
kileşimli tahtaya yansıtılarak öğrencilerin incelemesi sağlanır. İlgili broşüre aşağıda yer alan link aracılığıyla
ulaşılabilir:
https://webdosya.csb.gov.tr/db/destek/icerikler/07_nesl--tukenen_canl-lar_brosur-20191128080630.pdf
Broşür incelendikten sonra öğrencilerden ülkemizde nesli tehlike altında olan canlılara örnek vermeleri istenir.
Öğrencilerle dört kişilik gruplar oluşturularak aşağıda linki verilen Biyoloji 9 Kavram Öğretimi 82 ve 83. etkin-
likler yaptırılır.
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/kavram_calismalari/9y/biyoloji/index.html
Kavram öğretimi etkinliklerinin gruplar hâlinde yapılmasındaki temel amaç öğrencilerdeki iş birliği becerisinin
geliştirilmesidir. Öğrencilerin birlikte çalışarak, ortak bir amaç doğrultusunda bir etkinlik gerçekleştirmelerinin
onlarda iş birliği becerisini geliştirmesi beklenmektedir. Böylece öğrenciler hem kazanımla ilgili bilgilerini pekişti-
rirken hem de birlikte uyum içinde çalışma yeterliliği de kazanacaklardır.
Ekte sunulan çalışma kağıdı incelendiğinde öğrencilere nesli tükenen ve tükenmekte olan canlı türleri üzerinden
sorular sorulduğu ve bu canlı türlerinin neden azaldığına yönelik bir tartışma ortamı oluşturulduğu görülmekte-
dir. Nesli tükenmiş canlılar üzerinden oluşturulan bu etkinlikteki ilk amaç, 9.3.1.1. kazanımı için yapılan b açıkla-
masını karşılamaktır. İkinci olarak ise öğrencilere, biyoçeşitliliğin azalmasına yönelik nedenlerin öğrenciler tara-
fından tartışılarak, fikirlerin beyan edilmesi sırasında öğrencilerin birbirini saygı çerçevesi içinde dinlemelerinin
sağlanması amaçlanmıştır. Bu vesile ile öğrencilerde saygı değerinin geliştirilmesi beklenmektedir.
Öğrencilerin konuyla ilgili süreçteki öğrenme eksikliklerinin ve kavram yanılgılarının belirlenmesine yönelik ekte
verilen yapılandırılmış grid çalışması hazırlanmıştır. Öğrencilerin rastgele dağıtılmış kutucuklardaki kavramlar-
dan seçim yaparak soruları cevaplaması ile yapılan bu çalışmada ayrıca sınıflandırma yapma becerisinin de öl-
çülmesi hedeflenmiştir.
244
244