Page 250 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 250

EK 3: Biyoloji 10 (10.3.2.3.-Yaratma) Ders Planı Örneği       Öğretim Programı Okuryazarlığı


                                                    ÇİN’İN YAPAY GÜNEŞİ
                   Kasım ayında, Çinli araştırmacılar, Deneysel Gelişmiş Süper İletken Tokamak (EAST) –gerçek Güneş’in enerji
                   üretmek için kullandığı nükleer füzyon sürecini taklit etmek için tasarlanmış bir “yapay güneş” reaktörünün
                   100 milyon santigrat derece elektron sıcaklığına ulaşarak bir dönüm noktasına ulaştığını açıkladılar. Şimdi ise,
                   yetkililer bu yıl yeni bir yapay güneş inşaatını tamamlayabileceklerini söylüyorlar. Bu cihazı iyon sıcaklığında
                   bir kilometre taşı olarak görüp, nükleer füzyonun gücünden yararlanmaya bizi bir adım daha yaklaştırdığını
                   ifade ediyorlar.

                   Çin Ulusal Nükleer Anonim Şirketi yetkililerinden Duan Xuru, Çin Halkı Siyasi Danışma Konferansı’nın yıllık otu-
                   rumunda, mühendislerin ülkenin 2019’da HL-2M Tokamak’taki inşaatını tamamlayacağını açıkladı.

                   Global Times’a göre Duan şu ifadelerde bulundu:
                   “Yapay güneşin plazması esas olarak elektronlardan ve iyonlardan oluşur. Ülkenin mevcut Tokamak cihazları
               1-EMPATİ KURMA  çekirdek plazmasında 100 milyon derecenin üzerinde bir elektron sıcaklığına ve cihazda enerji üreten iyon ise

                   50 milyon santigrat derecelik iyon sıcaklığa ulaşmıştır.”
                   Duan’a göre, HL-2M Tokamak, gerçek Güneş’in iyon sıcaklığından yaklaşık yedi kat daha sıcak olan 100 milyon
                   santigrat derece iyon sıcaklığına ulaşabilecek. Bu durum Global Times’a göre nükleer füzyondan yararlanma
                   hedefine ulaşmak için üç zorluktan birinin aşıldığı anlamına geliyor. Eğer tüm bu söylenenler gerçekleşirse,
                   cihaz gelecekteki nükleer füzyon reaktörleri için bir şablon olarak hizmet edebilir ve sınırsız temiz enerji rüya-
                   sına bir adım daha yaklaştırabilir.

                                                        SORULAR
                   1.  Metinde geçen enerji üretimine neden yapay güneş ismi verildiğini tartışınız?
                   2.  Tasarlanan füzyonun, 1986 Çernobil faciasında olduğu gibi bir sızıntı üretmiyor olmasının önemini belir-
                     tiniz.

                   3.  Bu sistemin oluşturduğu kirliliği ve fosil yakıtların çevre kirliliğine etkisini karşılaştırınız?  Çevreye zararı
                     daha az olan bir yöntem keşfedilmiş mi? Araştırınız.




                    Öğrenciler fikirlerini belirtirler. Bu soru ile kimya dersinde bulunan ‘’Çevreye zarar veren kimyasal kirleticilerin
                    etkilerinin azaltılması konusunda çözüm önerilerinde bulunur.” kazanımı ile ilişkilendirebilmelerine de olanak
                    sağlar.



                    Bu soru-cevap tekniğinde öğrencilere geçmişte yaşanan büyük bir çevre felaketi hatırlatılır. Benzer bir fela-
                    ketin ülkemizde ve dünyada tekrar yaşanmaması için nelerin yapılması gerektiğinden yola çıkarak öğrencide
                    sorumluluk ve vatanseverlik bilincinin gelişmesi amaçlanır.Ayrıca burada kazanımın b maddesinin (b. Yerel ve
                    küresel boyutta çevreye zarar veren insan faaliyetlerinin tartışılması sağlanır) işlenmesi sağlanır.




                    Fikir üretme ve değerlendirmenin amaçlandığı tartışma sürecinde sınıfın tamamı tartışmaya katılacak ve kısa
                    süre içinde tüm grubun fikirleri alınacaktır. Olaylara çok yönlü, ön yargısız, tarafsız bakabilmeye yönelik tutum
                    geliştirmeleri sağlanmaya çalışılır. Böylece çıkarım yapma alan becerisi de işe koşulmak istenmiştir.


                   Çevre kirliliğinin azaltılması ve daha yüksek miktarda enerji üretilmesini amaçlayan bu çalışma fizik ve mate-
                   matik alanlarındaki çalışmalar ile kazanımın ‘’ c. Çevre kirliliğinin önlenmesinde biyolojinin diğer disiplinler ile
                   nasıl ilişkilendirildiğine örnekler verir.’’ maddesini karşılamaktadır.



                                                                                                        249
                                                                                                         249
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255