Page 252 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 252
EK 3: Biyoloji 10 (10.3.2.3.-Yaratma) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Öğrencilerden kendilerine verilen sektörler hakkında aşağıda verilen soruları cevaplamaları istenir.
1. GRUP 2. GRUP 3. GRUP
(Elektrik ve ısınma) (Taşımacılık) (Sanayi)
Karbon salınımı nedir ve nasıl hesaplanır?
Sektörlerde kullanılan yakıt türleri (enerji
kaynakları) neler olabilir? 2
Sektörlerin neden olduğu CO salınımını en
3-FİKİR ÜRETME aza indirmek için neler yapılması gerekir?
Sektörlerin neden olduğu CO2 salınımında
insan faaliyetlerinin etkisi nedir?
Kullanılan enerji kaynakları sürdürülebilir
midir?
Bu sektörler içerisinde çevre kirliliğinin ön-
lenmesi için yapılan çalışmalar var mıdır?
Ders esnasında cevaplanması istenen bu sorular son olarak tüm sınıf bazında tartışılır. Cevaplanamayan so-
rular daha sonraki ders için ödevlendirilebilir.
Tartışma sürecinde vızıltı grupları tekniği kullanılabilir. (Öğrencilerin 4- 6 kişilik gruplar hâlinde birbiriyle etkileşime
girerek verilen bir probleme tartışma yoluyla çözüm ürettikleri tekniktir.) Vızıltı tekniği ile öğrenciler grupların yaptığı
araştırmalar sonucu fikirlerini kendi aralarında tartışarak kendilerini ifade ederler. Fikir üretme ve değerlendirmenin
amaçlandığı tartışma sürecinde sınıfın tamamı tartışmaya katılacak ve kısa süre içinde tüm grubun fikirleri alına-
caktır. Böylece iletişim becerileri ve akıl yürütme gibi genel beceriler ve alan becerileri de işe koşulmak istenmiştir.
Olaylara çok yönlü, ön yargısız, tarafsız bakabilmeye yönelik tutum geliştirmeleri sağlanmaya çalışılır.
Bu madde ile kazanımın ‘’ a. Yerel ve küresel bağlamda çevre kirliliğinin önlenmesi için yapılan çalışmalara örnekler
verilir.’’ maddesinin karşılanması hedeflenmiştir.
Kullanılan enerji kaynaklarının neler olabileceği düşündürülerek sorgulatılması ve bu yolla eleştirel düşünme
becerisinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. İlgili konuya çözüm önerilerinin bulunması problem çözme becerilerini
desteklemektedir. Ayrıca burada kazanımın “b. Yerel ve küresel boyutta çevreye zarar veren insan faaliyetlerinin
tartışılması sağlanır.” maddesi karşılanmış olmaktadır.
Burada öğrencilerin grafikten yararlanarak soruyu cevaplaması istenir. Böylece verileri toplama, işleme ve yorumlama
becerisi kazandırılması amaçlanır.
251
251