Page 233 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 233

Öğretim Programı Okuryazarlığı                EK 2: Fizik 10 (10.4.9.1.-Anlama) Ders Planı Örneği


                Ressamlar, resim sanatı ile uğraşan kişilerdir. Bu kişiler renkleri ve desenleri kullanarak zihinlerinde oluştur-
                dukları eylemleri, objeleri, duyguları yüzeylere estetik bir görünümle aktarırlar.
                                  Osman Hamdi Bey: 1842 yılında İstanbul’da doğan arkeolog ve ressam Osman Hamdi
                                  Bey, Sanayi-i Nefise Mekteb-i Âlisi’nin (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi) ve İs-
                                  tanbul Arkeoloji Müzelerinin kurucusudur. 1860’da hukuk öğrenimi için Paris’e giden
                                  Osman Hamdi Bey, resme olan tutkusu sebebiyle Paris Güzel Sanatlar Yüksek Okulu-
                                  na devam etti ve dönemin ünlü ressamları Jean-Léon Gérôme ve Gustave Boulan-
                                  ger’den dersler aldı. Çeşitli devlet görevlerinde çalışan Osman Hamdi Bey, Nemrut
                                  Dağı  tümülüsünde,  Lagina’da  bulunan  Hekate  Tapınağı’nda  kazılar  yaptı.  En  önemli
            1-GİRİŞ               arkeolojik kazısı Sayda (Sidon, Lübnan) kazısından kral mezarlığı kazılarıdır. Yapıtla-
                                  rında model olarak sıklıkla çeşitli meslek ve giysileri, belli bir kompozisyon içinde kul-
                                  landı ve Osmanlı dünyasının zengin kültürel mirasını kendine özgü bir kurguyla ifade
                                  etti.
                  (Kaynak: https://www.kulturportali.gov.tr/portal/osman-hamdi-bey)
                Yukarıda Osman Hamdi Bey’in “Kaplumbağa Terbiyecisi” adlı, dünyaca ünlü tablosu görülmektedir. Ressam bu
                tabloyu yaparken farklı boya renklerini farklı oranlarda karıştırarak değişik tonlarda yeni renkler elde etmiştir.
                Ressamların renkleri kullanarak yeni renkler ve yeni tonlar elde etmeleri fizik bilimi ile açıklanır.
                Farklı renklerde boyaların karıştırılarak hangi renk boyanın elde edileceğini her zaman deneyerek bulmak hem
                zaman yönünden hem de ekonomi yönünden zor bir süreç olabilir. Bunu önlemek için daha önceden hazırlan-
                mış renk karışımları tablosu kullanılabilir.
                Tahminî Süre: 90 dakika

                Güneş ışınları cisimlere çarptıktan sonra cisimden yansır. Yansıyan bu ışınların göze gelmesi ile görme olayı
                gerçekleşir. Bu olay sırasında maddeler farklı renklerde görünür. Peki bu renk farklılığı neden kaynaklanır?
                Cisimler güneş ışığından (beyaz ışık) gelen renklerin bir kısmını soğurur, bir kısmını yansıtır. Göze yansıyan
                ışınlar gelir ve cisimler bu renkte görünür. Cisimler beyaz ışıktaki renklerden, kendi rengini güçlü biçimde
                yansıtır.
                                                       Göz
            2-DERİNLEŞME                 Mavi görünür. Mavi  Siyah görünür.  Siyah görünür.
                                     Beyaz ışık

                                                                      Kırmızı
                                                         Mavi
                                           Mavi
                           Bazı cisimlerin hangi renk ışık altında hangi renk görüleceğini gösteren örnekler

                IŞIK RENKLERİ
                Güneş ışığı (beyaz ışık) prizmalarda kırmızı, turuncu, sarı, yeşil, mavi ve mor renklerine ayrılmakta idi. Bu renk-
                lerden yeşil, kırmızı ve mavi renklere ışıktaki ana renkler denir. Yeşil, kırmızı ve mavi ışık ile elde edilen renk-
                lere ışıktaki ara renkler denir.





            Öğretim yöntem ve tekniklerinden düz anlatım kullanılarak öğrencilerin fizik bilimini görsel sanatlar ile ilişkilendirilmesi he-
            deflenmiştir.









      232
    232
   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238