Page 229 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 229
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 2: Fizik 10 (10.3.5.1.-Hatırlama) Ders Planı Örneği
Etkileşimli tahtadan aşağıdaki link açılır.
https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.925/index.html
NOT: Ağ adresinin açılması için önceden “eba.gov.tr” adresine giriş yapılmalı.
2-ÖĞRETİM SÜRECİ Deprem dalgaları ile ilgili görsel üzerinden öğretmen aşağıdaki bilgileri verir.
Depremin büyüklüğü ve şiddeti farklı kavramlardır. Depremin büyüklüğü, deprem sırasında açığa çıkan enerjinin
bir ölçüsüdür ve sismograf adı verilen cihazla ölçülür. Ölçüm sonuçları Richter ölçeğine göre ifade edilir.
Depremin şiddeti, depremin yapılar, doğa ve insanlar üzerindeki etkilerinin ölçüsüdür. Depremin şiddeti dep-
remin büyüklüğü hakkında doğru bilgi vermezken deprem dolayısıyla oluşan hasarı yansıtır. Depremin şiddeti,
şiddet cetvellerine göre değerlendirilir.
Yeraltında depremin enerjisinin ortaya çıktığı noktaya odak noktası denir. Odak noktasına en yakın yer üzerinde-
ki noktaya merkez üssü denir. Merkez üssü depremin en çok hasar verdiği veya en kuvvetli hissedildiği noktadır.
1. ÖRNEK SORU: Yeryüzünün bazı bölgeleri yüksek, dağlık ve engebeli; bazı bölgeleri de alçak ve düz alan-
lara sahiptir. Yeryüzü şekilleri iç kuvvetler etkisiyle oluşur. İç kuvvetlerin oluşumu sürecinde yer kabuğunda
meydana gelen hareketlere tektonik hareket denir. İç kuvvetler; epirojenez, orojenez, volkanizma ve deprem
olmak üzere dörde ayrılır.
Yer kabuğunda çeşitli nedenlerle meydana gelen kısa süreli sarsıntılara deprem denir. Depremin şiddeti, dep-
remin sebep olduğu hasara göre belirlenir. Farklı yerlerde gerçekleşen aynı büyüklükteki depremlerin şiddeti
farklı olabilir.
Buna göre depremin şiddeti hangi etkenlere bağlıdır?
Cevap: Depremin büyüklüğü; depremin süresi, odak noktasının yeryüzüne uzaklığı, merkez üssünden uzaklık,
zemin yapısı, yapıların dayanıklılığına bağlıdır.
Yanlış öğrenmeleri düzeltmek ve ek bilgi sağlamak için öğretmen tarafından açıklamalar yapılır. Burada öğretmen düz anla-
tım yöntemini kullanarak öğrencilere ihtiyaç duyduğu bilgileri doğrudan vermektedir.
Birden fazla duyuya hitap etmek kalıcı öğrenmenin sağlanması açısından önemlidir. Bu nedenle bu bölümde konu ile ilgili
görsel kullanılarak ve bazı kavramları görsel üzerinde açıklayarak öğrenmeyi daha kalıcı hâle getirmek amaçlanmıştır.
Deprem konusunun işlendiği disiplinlerden biri de coğrafyadır. Coğrafyanın iç kuvvetler konusu ile ilişkilendirmek amaçlanmıştır.
228
228