Page 228 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 228

EK 2: Fizik 10 (10.3.5.1.-Hatırlama) Ders Planı Örneği        Öğretim Programı Okuryazarlığı


             BÖLÜM 2: Öğrenme Öğretme Süreci

                   Tahminî Süre: 5 dakika
                   Öğrencilere aşağıdaki sorular  sorulur ve fikirlerini belirtmeleri istenir.

               1-GİRİŞ   1. Doğal afetlerden biri olan depremden sonra ihtiyacı olan insanların yardımına koşan sivil toplum örgütlerin-
                    den hangilerini biliyorsunuz?
                   2. Deprem sonucu zarar gören insanlar için yardım kampanyaları düzenlenmektedir. Bu kampanyalardan biri-
                    ne katılacak olsanız ne tür bir yardım  yaparsınız?


                   Tahminî Süre: 25 dakika
                   OGM materyalde bulunan kavram öğretimi kitabından “Deprem Nasıl Oluşur?” etkinliği  yaptırılır.

                    http://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/kavram_calismalari/10/fizik/tek/index.html
                    (sayfa 134)
                   Etkinlik sonunda öğrenciler deprem dalgasını kendi cümleleriyle tanımlar. Titreşim doğrultusuna göre yapı-
                   lan sınıflandırmada deprem dalgasının hangi gruba girdiğini söyler. Depremlerin nasıl oluştuğu ile ilgili fikir
                   yürütür.
               2-ÖĞRETİM SÜRECİ  Eksik öğrenmelerin önüne geçmek için öğretmen tarafından aşağıdaki açıklamalar yapılır:


                   Yer kabuğunun kırılması sonucu ortaya çıkan titreşimlerin oluşturduğu dalgalara deprem dalgası, bu dalgaların
                   geçtiği ortamları ve yeryüzünü sarsmasına deprem denir. Deprem dalgaları mekanik dalgalardır. Titreşim doğ-
                   rultusuna göre ise deprem dalgalarından bazıları enine, bazıları boyuna dalgadır. Depremler; levha hareketleri,
                   volkanik patlamalar, yeraltındaki mağaraların veya boşlukların çökmesi sonucu oluşur.
                   Depremin oluşumunu, deprem dalgalarının yayılmasını, ölçü aletleri ve yöntemlerini, kayıtların değerlendirilmesi
                   ve depremle ilgili diğer konuları inceleyen bilim dalına sismoloji denir. Sismoloji alanında çalışan, depremleri
                   inceleyen bilim insanlarına da sismolog denir.







              Deprem sonucu zarar gören insanların acılarını dindirmeye çalışmak, onların iyiliği için çaba göstermek öğrencilerde sorum-
              luluk değerinin gelişmesine katkı sağlayacaktır. İhtiyacı olan insanlarla maddi ve manevi paylaşımlarda bulunmak her iki ta-
              rafın da mutlu olmasını sağlayacaktır. Bu durumun öğrencilerde yardımseverlik değerinin geliştirilmesine katkıda bulunması
              beklenmektedir.


              Giriş kısmında öğrencilerde merak duygusu uyandırılmaya ve sorularla onların dikkati çekilmeye çalışılmıştır. Soru-cevap
              yöntemi kullanılmasındaki amaç, öğrencilerin konuyla ilgili ön bilgilerini harekete geçirmek ve bu bilgileri ifade etmelerine
              fırsat sunarak derse aktif olarak katılmalarını sağlamaktır. Öğrencilerin bir soruya cevap vermek için iletişim yollarını kullan-
              maları ile ana dilde iletişim yetkinliğinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çünkü bir fikrin yazılı ve / veya sözlü olarak bir başkası-
              na aktarılması ana dilde iletişimde yetkin olmayı gerektirmektedir.


              Bu etkinlikte “10.3.5.1. Deprem dalgasını tanımlar.” kazanımı gereği öğrencilerin konu ile ilgili varsayımda bulunarak çıkarım
              yapmaları sağlanmaya çalışılmıştır. Aynı zamanda etkinlik kapsamında sorulan sorularda öğrencilerden akıl yürütme, yo-
              rumlama, sonuç çıkarma gibi süreçler beklendiği için eleştirel düşünme ve çıkarım yapma becerilerinin öğrencilere kazan-
              dırılması da amaçlanmıştır.




                                                                                                        227
                                                                                                         227
   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233