Page 235 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 235
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 2: Fizik 10 (10.4.9.1.-Anlama) Ders Planı Örneği
Ara renge sahip bir cisim, kendi rengini oluşturan ana renkleri güçlü yansıtır. Sarı cisim, kırmızı ve yeşili; ma-
genta cisim, kırmızı ve maviyi; cyan cisim, yeşil ve maviyi güçlü yansıtır. Bu duruma ait bazı örnekler aşağıda
verilmiştir:
Sarı(K+Y) Beyaz ışık Kırımızı Cyan(M+Y)
Yeşil Mavi Mavi Yeşil
Yeşil Magenta Mavi
Yeşil görünür. Magenta görünür. Mavi görünür.
Ara renklere sahip cisimlerin hangi renk ışık altında hangi renk görüleceğini gösteren örnekler
Karışımları beyaz rengi veren ışık renk çiftlerine de tamamlayıcı renk denir.
Sarı + Mavi = (Kırmızı + Yeşil) + Mavi = Beyaz olduğu için sarı ve mavi,
Cyan + Kırmızı = (Mavi + Yeşil) + Kırmızı = Beyaz olduğu için cyan ve kırmızı,
Magenta + Yeşil = (Kırmızı + Mavi) + Yeşil = Beyaz olduğu için magenta ve yeşil birbirinin tamamlayıcı renkleridir.
Tamamlayıcı renklere ait şematik gösterim aşağıdaki gibidir:
Işık renklerinde tamamlayıcı renklerin şematik gösterimi
2-DERİNLEŞME ÖRNEK SORU: Karanlık odadaki bir cisme kırmızı ışık altında bakıldığında cisim kırmızı renkte görülüyor. Buna
göre cisim hangi renk olabilir?
IŞIK FİLTRELERİ
Işık filtreleri, amacına uygun olarak renklendirilmiş saydam maddelerdir. Işık filtrelerinin üzerine ışık düşürül-
düğünde filtrenin davranışını incelemek için aşağıdaki yönergeleri izleyiniz.
1. Genel ağa bağlanabilen bilgisayarda (ya da etkileşimli tahtada) https://phet.colorado.edu/sims/html/co-
lor-vision/latest/color-vision_tr.html genel ağ adresini açınız.
2. Açılan sayfadan “Işığın Rengi” ikonunu seçiniz.
3. Filtreyi açık konumuna getirdikten sonra hem filtrenin hem de ışığın renginde aşağıda belirtilen değişiklik-
leri yaparak gözlem sonuçlarınızı tabloya kaydediniz.
Filtrenin Rengi Geçirdiği Renk / Renkler
Kırmızı
Yeşil
Mavi
Magenta
Cyan
Sarı
Filtreler kendi rengini ve kendisini oluşturan renkleri güçlü geçirir. Diğer renkleri geçirmez.
Bu etkinlikte öğretim yöntem ve tekniklerinden gösterip yaptırma tekniği kullanılarak verilen yönergeleri öğrencilerin uygu-
laması ve sonrasında elde ettiği verilerden çıkarım yapma becerisi kazandırılması hedeflenmiştir. Ayrıca simülasyon kullanı-
larak dijital yetkinliklerini geliştirmeleri amaçlanmıştır.
Öğretim yöntem ve tekniklerinden soru-cevap kullanılarak verilen bir olay hakkındaki düşüncelerini ifade edebilmeleri ve bu
şekilde iletişim becerilerinin artırılması amaçlanmıştır. Örnek sorularla kazanımın öğretilmesi sürecinde, süreç değerlendir-
me yapılarak öğrenme eksiklerinin ölçülmesi amaçlanıştır.
234
234