Page 287 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 287

Öğretim Programı Okuryazarlığı                EK 4: Kimya 9 (9.3.3.1.-Anlama) Ders Planı Örneği


                Tahminî Süre: 30 dakika
                Öğrencilerin “Giriş” aşamasında sundukları tahminlerin nedenlerini açıklamaları ve diğer öğrencilerle paylaş-
                maları sağlanır. Ortak nedenler tespit edilerek not alınır.
                Aşağıdaki Etkinlik 1 ve 2’yi öğrencilerin yapması istenir.

                Bu etkinlikler aracılığıyla öğrencilerin kendilerine sunulan bilgileri kullanarak iyonik bağ oluşumu ile ilgili çı-
                karımlarda bulunmaları, iyonik bağ oluşumu ve basamaklarını keşfetmeleri amaçlanmıştır. Bu çıkarımlarda
                bulunma sürecinin öğrencilerde eleştirel düşünme becerisini geliştirmesi beklenmektedir.

                Her iki etkinlik boyunca baskın olan yöntem soru-cevap yöntemidir. Bu yöntem aracılığıyla öğrencilerin kaza-
                nımla ilgili konuda neler bildiğini saptamak, bilgiye ulaşmalarında yardımcı olmak ve derse aktif olarak katıl-
                malarını desteklemek amaçlanmıştır.

                ETKİNLİK 1
                Etkinliğin adı: İyonik bağ oluşumu
                Etkinliğin amacı: İyonik bağ oluşumu sürecini keşfetme

                Süre: 10 dakika
                Uygulama Aşaması
            2-KEŞFETME  Aşağıdaki bilgileri kullanarak verilen tablodaki boşlukları doldurunuz ve soruları cevaplayınız.


                a)  Atomlar elektron sayı ve dizilimlerini, elektron sayısı kendisine en yakın soy gaz atomuna benzetmek ister.
                  (İlk üç soy gaz atomu  He,  Ne,  Ar)
                                          18
                                   2
                                      10
                b)  İyonik bileşikler artı yüklü (katyon) ve eksi yüklü (anyon) iyonlardan oluşur ve iyon yükleri toplamı sıfırdır.
                    Atom    (1) Elektron sayısını benzet-  (2) Soy gaza benzemek için elekt-  (3) Alabileceği yük
                               mek istediği soy gaz  ron sayısını nasıl değiştireceği
                      Mg
                     12
                      Li
                     3
                      F
                      9
                      Na
                     11
                      Cl
                     17
                      O
                      8

                c)  3. sütundaki iyonları kullanarak iyonik bileşikler oluşturunuz.
                ç)  İyonik bileşiklerde atomların bir arada nasıl durduğu hakkındaki düşüncelerinizi açıklayınız.





           Bu etkinlik aracılığıyla öğrencilerden elementlerin kararlı yapıya geçebilmeleri için elektron yapısında nasıl değişim geçireceği-
           ni tespit ederek bağımlı değişkeni belirlemeleri beklenmektedir. Öğrencilerin atomların kararlı hâle gelebilmeleri için elektron
           sayılarını nasıl değiştireceğini keşfetmeleri amaçlanmıştır. Bu keşif süreci, sunulan bilgilerin anlamlandırılarak özümsenmesini
           ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirilmesini gerektirmektedir. Böylelikle öğrencilerde eleştirel düşünme becerisi ile birlikte
           değişkenleri belirleme alan becerisinin de gelişeceği belirtilebilir.





      286
    286
   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292