Page 287 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 287
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 4: Kimya 9 (9.3.3.1.-Anlama) Ders Planı Örneği
Tahminî Süre: 30 dakika
Öğrencilerin “Giriş” aşamasında sundukları tahminlerin nedenlerini açıklamaları ve diğer öğrencilerle paylaş-
maları sağlanır. Ortak nedenler tespit edilerek not alınır.
Aşağıdaki Etkinlik 1 ve 2’yi öğrencilerin yapması istenir.
Bu etkinlikler aracılığıyla öğrencilerin kendilerine sunulan bilgileri kullanarak iyonik bağ oluşumu ile ilgili çı-
karımlarda bulunmaları, iyonik bağ oluşumu ve basamaklarını keşfetmeleri amaçlanmıştır. Bu çıkarımlarda
bulunma sürecinin öğrencilerde eleştirel düşünme becerisini geliştirmesi beklenmektedir.
Her iki etkinlik boyunca baskın olan yöntem soru-cevap yöntemidir. Bu yöntem aracılığıyla öğrencilerin kaza-
nımla ilgili konuda neler bildiğini saptamak, bilgiye ulaşmalarında yardımcı olmak ve derse aktif olarak katıl-
malarını desteklemek amaçlanmıştır.
ETKİNLİK 1
Etkinliğin adı: İyonik bağ oluşumu
Etkinliğin amacı: İyonik bağ oluşumu sürecini keşfetme
Süre: 10 dakika
Uygulama Aşaması
2-KEŞFETME Aşağıdaki bilgileri kullanarak verilen tablodaki boşlukları doldurunuz ve soruları cevaplayınız.
a) Atomlar elektron sayı ve dizilimlerini, elektron sayısı kendisine en yakın soy gaz atomuna benzetmek ister.
(İlk üç soy gaz atomu He, Ne, Ar)
18
2
10
b) İyonik bileşikler artı yüklü (katyon) ve eksi yüklü (anyon) iyonlardan oluşur ve iyon yükleri toplamı sıfırdır.
Atom (1) Elektron sayısını benzet- (2) Soy gaza benzemek için elekt- (3) Alabileceği yük
mek istediği soy gaz ron sayısını nasıl değiştireceği
Mg
12
Li
3
F
9
Na
11
Cl
17
O
8
c) 3. sütundaki iyonları kullanarak iyonik bileşikler oluşturunuz.
ç) İyonik bileşiklerde atomların bir arada nasıl durduğu hakkındaki düşüncelerinizi açıklayınız.
Bu etkinlik aracılığıyla öğrencilerden elementlerin kararlı yapıya geçebilmeleri için elektron yapısında nasıl değişim geçireceği-
ni tespit ederek bağımlı değişkeni belirlemeleri beklenmektedir. Öğrencilerin atomların kararlı hâle gelebilmeleri için elektron
sayılarını nasıl değiştireceğini keşfetmeleri amaçlanmıştır. Bu keşif süreci, sunulan bilgilerin anlamlandırılarak özümsenmesini
ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirilmesini gerektirmektedir. Böylelikle öğrencilerde eleştirel düşünme becerisi ile birlikte
değişkenleri belirleme alan becerisinin de gelişeceği belirtilebilir.
286
286