Page 291 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 291

Öğretim Programı Okuryazarlığı                EK 4: Kimya 9 (9.3.3.1.-Anlama) Ders Planı Örneği


                Kristal örgü yapısının iyonik bileşiklerin hangi özelliklerini etkileyebileceğine yönelik beyin fırtınası yaptırılır ve
                bu yapının bileşiğin yoğunluk, erime ve kaynama noktalarına etkileri ile ilgili öğrencilerden çıkarımda bulun-
                maları istenir.  Kristal örgü yapının iyonik bağlarla oluşmasından dolayı bu yapının sağlam bir yapı olduğunun
                ve buna bağlı olarak iyonik bileşiklerin erime ve kaynama noktalarının yüksek olduğu çıkarımında bulunulması
                sağlanır.
                Aşağıdaki tabloda yer alan veriler öğrenciler tarafından incelenir. Ardından öğrencilerin tablodaki değerler-
                den yararlanarak iyonik bileşiklerin oda koşullarında hangi fiziksel hâlde olabileceğini belirtmeleri istenir.

                     Bileşik      Erime Noktası ( C)
                                              o
                       NaF             993

                      NaCl             801
                      MgO              2852
                       CaO             2614

                      MgCl 2           714
                  İyonik bileşiklerin suda çözünmesi ile ilgili olarak

                  https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.840/index.html#/main/curriculumResource?resour-
                  ceID=e207c5d1eb7c43150e350108f999b1e1&resourceTypeID=3&loc=-1&showCurriculumPath=true

                  adresindeki video izlenir.
            3-AÇIKLAMA  Video içeriğinden yararlanarak iyonik bileşiklerin sulu çözeltilerinin elektrik iletkenliğiyle ilgili öğrencilerin çı-

                karımda bulunmaları istenir.
                Aşağıda verilen linkteki etkinlikler yapılır.

                  https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/beceri_temelli/9/kimya/index.html#p=87
                Öğrenciler  “Giriş”  aşamasında  yaptıkları  doğru/yanlış  etkinliğindeki  ifadelerin  doğru  ya  da  yanlış  olduğunu
                yeniden belirler. Yanlış olanların yanlış olma gerekçelerini belirtir. Sonuçlar daha önce doldurulan tablodaki
                cevaplarla karşılaştırılır. Öğretmen (eğer varsa) yanlış öğrenmeleri düzeltmek ve eksik öğrenmeleri tamamla-
                mak için konuyla ilgili ek açıklamalarda bulunur. Böylelikle öğrenme sürecinde gelişim gözlenmiş olur.

                                                 Bilgi                           Doğru     Yanlış
                 1     Bütün atomlar aralarında iyonik bağ oluşturabilir.

                 2     İyonik bağ elektron ortaklaşması sonucu oluşur.
                 3     İyonik bağ içeren bileşikler oda koşullarında gaz hâlde bulunurlar.

                 4     İyonik bağ, iyonlar arasında elektrostatik çekim kuvveti ile oluşur.
                 5     İyonik bileşiklerin en küçük yapı taşı moleküldür.

                 6     Atomlar aralarında iyonik bağ oluştururken kimyasal değişime uğrarlar.
                 7     Yemek tuzu iyonik bir bileşiktir.













      290
    290
   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296