Page 289 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 289

Öğretim Programı Okuryazarlığı                EK 4: Kimya 9 (9.3.3.1.-Anlama) Ders Planı Örneği


                Tahminî Süre: 55 dakika
                  https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/panel/EKitapUniteOnizle.aspx?Id=171&sayfa=108

                Yukarıdaki linkte yer alan ders kitabından yararlanılarak atom ve iyonların Lewis sembollerinin çizimi açıklanır.
                Bu bilgilerden yararlanarak keşfetme kısmında yer alan iyonik bağ oluşumu etkinliği (Etkinlik 1) öğretmen ile
                birlikte tekrar yapılır. Öğrencilerin kendi cevaplarını buradakilerle karşılaştırarak amaçlanan öğrenme hede-
                fine ulaşılması sağlanır.

                  Atom    (1) Elektron sayısını benzet-  (2) Soy gaza benzemek için elekt-  (3) Alabileceği yük
                             mek istediği soy gaz  ron sayısını nasıl değiştireceği
                    Mg             Ne               2 elektron verir.                 +2
                   12             10
                    Li             He               1 elektron verir.                 +1
                   3              2
                    F              Ne               1 elektron alır.                   -1
                   9              10
                   Na              Ne               1 elektron verir.                 +1
                   11 Cl          10 Ar             1 elektron alır.                   -1
            3-AÇIKLAMA  17 8 O    10 Ne             2 elektron alır.                  -2
                                  18


                a)  İyonik bileşikler artı yüklü (katyon) ve eksi yüklü (anyon) iyonlardan oluşur ve yükleri toplamı sıfırdır.

                    2+
                          -
                     Mg  ile 2 F   birleşerek MgF  iyonik bileşiğini oluşturur.
                                       2
                    2+
                     Mg  ile O   birleşerek MgO iyonik bileşiğini oluşturur.
                         2-
                    +
                      Na  ile F  birleşerek NaF iyonik bileşiğini oluşturur.
                         -
                          2-
                      2 Na  ile O  birleşerek Na O iyonik bileşiğini oluşturur.
                      +
                                      2
                      Li  ile Cl  birleşerek LiCl iyonik bileşiğini oluşturur.
                    +
                        -
                      2 Li  ile O  birleşerek Li O iyonik bileşiğini oluşturur.
                     +
                         2-
                                    2
                b)  İyonik bileşiklerde atomlar oluşum sürecinde iyon hâline gelir. Artı yüklü (katyon) ve eksi yüklü (anyon) ara-
                  sında elektrostatik çekim kuvveti ile iyonik bağ oluşur.
                Aşağıdaki linkteki video öğrencilere izletilir.
                  https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.840/index.html#/main/curriculumResource?resour-
                  ceID=6c40e1ce1a3d73fc7ac0d85703b7e613&resourceTypeID=3&loc=-1&showCurriculumPath=true
                  (Not: Ağ adresinin açılması için önceden “eba.gov.tr” adresine giriş yapılmalı.)

            Ders planında bu videoya yer verilmesindeki amaç, 9.3.3.1. kazanımına yönelik yapılan “c. İyonik bağların açıklanmasında bilişim
            teknolojilerinden (animasyon, simülasyon, video vb.) yararlanılır.” açıklamasının bir gereğidir.

            İyonik bağların oluşumunda etkisi olan elektrostatik çekim kuvvetinden bahsedilmesi, 9.3.3.1. kazanımının diğer disiplinlerle iliş-
            kilendirilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Buradaki ilişki fizik dersine ait “Elektrostatik” ünitesiyle kurulmuştur.


            9.3.3.1. kazanımına yönelik yapılan “a. Nötr atomların ve tek atomlu iyonların Lewis sembolleri verilir. Örnekler periyodik sis-
            temdeki ilk 20 element arasından seçilir.” açıklamasının bir gereği olarak OGM materyalde yer alan içerikten yararlanılmıştır.
            “Keşfetme” aşamasında yer alan Etkinlik 1’in öğretmen rehberliğinde yeniden yapılması eksik öğrenmelerin önüne geçmek ve
            öğrencilerin kazanımla ilişkili olarak ihtiyaç duyacağı içeriği sunmak amacıyla gerçekleştirilmiştir.




      288
    288
   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294