Page 290 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 290
EK 4: Kimya 9 (9.3.3.1.-Anlama) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Aşağıdaki örnekler çözülerek öğrencilerden verilen alıştırmaların yapılması istenir.
Örnek 1: Ca ile O elementlerinin ve oluşturdukları CaO bileşiğinin Lewis yapısını gösteriniz.
20 8
Çözüm 1
Örnek 2: Na ile S elementlerinin ve oluşturdukları Na S bileşiğinin Lewis yapısını gösteriniz.
11 16 2
Çözüm 2
3-AÇIKLAMA Alıştırma 1: Al ile N elementlerinin ve oluşturdukları AlN bileşiğinin Lewis yapısını gösteriniz.
13
7
Alıştırma 2: Mg ile Cl elementlerinin ve oluşturdukları MgCl bileşiğinin Lewis yapısını gösteriniz.
17
12
2
Yukarıdaki alıştırmaların ardından öğrencilerden periyodik sistemden atom numarası 20’ye kadar olan ele-
mentlerden seçerek 5 farklı iyonik bağın oluşumunu Lewis elektron yapısı ile göstermeleri ve bileşik formül-
lerini tespit etmeleri istenir.
İyonik bileşiklerin özellikleri ile ilgili olarak
https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.837/index.html#/main/curriculumResource?resour-
ceID=50d4bd2494bce96e19de44e4df1dfaf6&resourceTypeID=3&loc=10&showCurriculumPath=false
adresinden video izlenir ve “Görsel 1” incelenir.
9.3.3.1. kazanımı için yapılan c açıklamasının bir
Görsel 1: Sodyum klorürün (NaCl) yapısı
gereği olarak bu videoya yer verilmiştir.
Öğrencilere Lewis yapısını göstermeleri için bileşiklerin doğrudan verilmesi yerine, kendi seçtikleri elementlerden iyonik bağ
oluşturmaları ve bu bileşiklerin Lewis yapılarını belirtmeleri istenerek inisiyatif alma ve girişimcilik yetkinliğinin geliştirilmesi
amaçlanmıştır. Çünkü bu yetkinlik bireyin düşüncelerini eyleme dönüştürme becerisini ifade etmektedir. Öğrencilerin bileşik
oluşturmak için düşündükleri elementleri belirlemeleri ve buna yönelik bir süreci kendi kararları doğrultusunda yürütmeleri bu
yetkinliğin kullanımını gerektirmektedir. Bu sebeple, etkinliğin öğrencilerde inisiyatif alma ve girişimcilik yetkinliğini geliştirmesi
beklenmektedir.
Burada baskın olan öğretim yöntemi gösterip yaptırmadır. Bu yöntem bir işlemin uygulanmasını ya da bir araç gerecin çalıştırıl-
masını önce gösterip açıklama sonra da öğrenciye alıştırma ve uygulama yaptırarak öğretme yoludur. Burada amaç öğrencinin
konuyu görerek ve işiterek öğrenmesini sağlamak ve öğrenmenin kalıcılığını arttırmaktır. 9.3.3.1. kazanımı için yürütülen göste-
rip yaptırma sürecinde öğrencilere Lewis yapısının gösterildiği örnekler sunulmuş ve sonrasında kendilerine verilen bileşiklerin
Lewis yapısının öğrenciler tarafından gösterilmesi beklenmiştir.
289
289
289