Page 290 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 290

EK 4: Kimya 9 (9.3.3.1.-Anlama) Ders Planı Örneği            Öğretim Programı Okuryazarlığı


                   Aşağıdaki örnekler çözülerek öğrencilerden verilen alıştırmaların yapılması istenir.
                   Örnek 1:  Ca ile  O elementlerinin ve oluşturdukları CaO bileşiğinin Lewis yapısını gösteriniz.
                          20    8
                   Çözüm 1










                   Örnek 2:  Na ile  S elementlerinin ve oluşturdukları Na S bileşiğinin Lewis yapısını gösteriniz.
                          11    16                             2
                   Çözüm 2








               3-AÇIKLAMA  Alıştırma 1:  Al ile  N elementlerinin ve oluşturdukları AlN bileşiğinin Lewis yapısını gösteriniz.
                             13
                                  7
                   Alıştırma 2:  Mg ile  Cl elementlerinin ve oluşturdukları MgCl  bileşiğinin Lewis yapısını gösteriniz.
                                   17
                             12
                                                                    2
                   Yukarıdaki alıştırmaların ardından öğrencilerden periyodik sistemden atom numarası 20’ye kadar olan ele-
                   mentlerden seçerek 5 farklı iyonik bağın oluşumunu Lewis elektron yapısı ile göstermeleri ve bileşik formül-
                   lerini tespit etmeleri istenir.
                   İyonik bileşiklerin özellikleri ile ilgili olarak
                     https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.837/index.html#/main/curriculumResource?resour-
                     ceID=50d4bd2494bce96e19de44e4df1dfaf6&resourceTypeID=3&loc=10&showCurriculumPath=false
                   adresinden video izlenir ve “Görsel 1” incelenir.













                                                                  9.3.3.1. kazanımı için yapılan c açıklamasının bir
                           Görsel 1: Sodyum klorürün (NaCl) yapısı
                                                                  gereği olarak bu videoya yer verilmiştir.


              Öğrencilere Lewis yapısını göstermeleri için bileşiklerin doğrudan verilmesi yerine, kendi seçtikleri elementlerden iyonik bağ
              oluşturmaları ve bu bileşiklerin Lewis yapılarını belirtmeleri istenerek inisiyatif alma ve girişimcilik yetkinliğinin geliştirilmesi
              amaçlanmıştır. Çünkü bu yetkinlik bireyin düşüncelerini eyleme dönüştürme becerisini ifade etmektedir. Öğrencilerin bileşik
              oluşturmak için düşündükleri elementleri belirlemeleri ve buna yönelik bir süreci kendi kararları doğrultusunda yürütmeleri bu
              yetkinliğin kullanımını gerektirmektedir. Bu sebeple, etkinliğin öğrencilerde inisiyatif alma ve girişimcilik yetkinliğini geliştirmesi
              beklenmektedir.

              Burada baskın olan öğretim yöntemi gösterip yaptırmadır. Bu yöntem bir işlemin uygulanmasını ya da bir araç gerecin çalıştırıl-
              masını önce gösterip açıklama sonra da öğrenciye alıştırma ve uygulama yaptırarak öğretme yoludur. Burada amaç öğrencinin
              konuyu görerek ve işiterek öğrenmesini sağlamak ve öğrenmenin kalıcılığını arttırmaktır. 9.3.3.1. kazanımı için yürütülen göste-
              rip yaptırma sürecinde öğrencilere Lewis yapısının gösterildiği örnekler sunulmuş ve sonrasında kendilerine verilen bileşiklerin
              Lewis yapısının öğrenciler tarafından gösterilmesi beklenmiştir.
                                                                                                        289
                                                                                                         289
                                                                                                         289
   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295