Page 358 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 358

EK 4: Kimya 12  (12.4.4.1.-Değerlendirme) Ders Planı Örneği     Öğretim Programı Okuryazarlığı


                   Görseli inceleyen öğrencilere “Nilüfer çiçeği (Lotus çiçeği) yapraklarının nasıl her zaman temiz kaldığını biliyor
                   musunuz?” sorusu sorulur. Öğrencilerin cevaplarından sonra aşağıdaki açıklamalar yapılır:
                   “Nilüfer çiçeği yağmur ormanlarında bulunur ve yaprağında bulunan nano büyüklükteki tepecikler sayesinde üze-
                   rinde biriken yabancı partiküller bilardo topları gibi çarpışarak yaprak üzerinden kayar.  Çamur ve bataklıkta
                   yetişmesine rağmen hiçbir şekilde bulunduğu ortamın kirinden etkilenmeyen nilüfer çiçeği, her gece kapanır ve
                   sabahları üzerinde hiçbir çamur lekesi olmadan geri açar.  Böylece bitki hem toz ve kirden hem de hastalıklardan
                   uzak kalır. Bilim adamları  su parçacıkları ve kirin, bitkinin doğal yüzeylerine yapışmadığı olayından yola çıkarak
                   kendi kendini temizleme özelliği olan kumaşlar üretmişlerdir.”
               1-GİRİŞ  Yapılan açıklamanın ardından öğrencilere aşağıdaki sorular yöneltilerek sınıfta bir beyin fırtınası yapmaları

                   sağlanır.
                   •  Akıllı mikro ve nano yüzeyler hayatımızı nasıl ve ne şekilde kolaylaştırıyor olabilir?

                   •  Nilüfer çiçeğinin kendi kendini temizleme özelliğinden ilham alınarak ne tür ürünler geliştirilebilir?
                   •  Bir bilim insanı olsaydınız kendi kendini temizleme özelliği olan hangi ürünü geliştirirdiniz?  Neden?
                   Yukarıdaki soruların ardından öğrencilere “Nanoteknolojinin özellikleri ve kullanım alanları ile ilgili bir araştır-
                   ma yapacak olsaydınız araştırmanızı hangi anahtar kelimeleri kullanarak gerçekleştirirdiniz?” sorusu sorulur.


                   Tahminî Süre: 40 dakika
                   Aşağıdaki tablo öğrencilerle paylaşılır.

                   Büyüklüklerin Öneklerinin Etimolojik İfadeleri

                    Sayı            Rakam            Yunanca          Türkçe            Yunanca Önek
                    Bir milyar      1.0 9 6          Gigas            Dev             Giga
               2-KEŞFETME  Bir      1.0  -6          Mikros           Küçük           Mikro
                                                                      Büyük
                    Bir milyon
                                                     Megas
                                                                                      Mega
                                    1
                    Milyonda bir
                                    1.10
                    Milyarda bir    1.10             Nannos           Cüce            Nano
                                       -9
                   Öğretmen, tablodaki büyüklükleri ifade eden başlıca bilimsel öneklerin etimolojisini öğrencilerin incelemesini
                   söyleyerek onlardan neler düşündüklerini ifade etmelerini ister. Böylece öğrenciler nano, metrik sistemde bir
                                -9
                   birim ve 1 nm = 10  m sonucuna ulaştırılır.







               Bu tarz bir sorunun, öğrencilerde konuyla ilgili ön bilgileri ortaya çıkaracağı düşünülmektedir. Çünkü herhangi bir konuya yönelik
               doğru anahtar kavramları belirlemek, o konuyla ilgili belirli bir düzeyde bilgi birikimi gerektirmektedir. Öğrencilerin nanotekno-
               loji ile doğrudan ilgili anahtar kavramları belirleyebilmeleri ya da belirleyememeleri öğretmene öğrencilerin sahip olduğu ön
               bilgiler hakkında fikir verecektir. Ayrıca, anahtar kavramlar bireyi bir bilgiye götüren temel kavramlardır. Nanoteknoloji ile ilgili
               yapılacak bir araştırmada doğru anahtar kavramları belirleyebilmenin öğrencilerde bilgi okuryazarlığı becerisini geliştireceği
               düşünülmektedir. Çünkü bilgi okuryazarlığının, bilgiye ulaşmada hangi anahtar kavramların kullanılması gerektiği bilgisini de
               içerdiği belirtilebilir.







                                                                                                        357
                                                                                                         357
                                                                                                         357
   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363