Page 360 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 360
EK 4: Kimya 12 (12.4.4.1.-Değerlendirme) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Bu tahminlerin ardından doğru cevaplar öğrencilerle paylaşılır ve onlara şu sorular yöneltilir:
1. Hangi objenin boyutlarını tahmin etmek sizin için daha zor oldu? Neden?
2. Tablo 1'deki hangi maddeleri/nesneleri çıplak gözle göremeyiz? Çıplak gözle göremediğimiz bu şeyleri nasıl
görürüz?
3. Nano yapılar nasıl görülür?
Lotus etkisi (Yaprak ve farklı yüzeylere su damlatma) deneyi yaptırılır.
Deney adı: Farklı ve farklılaşan yüzeyler
Deneyin amacı: Hidrofobik ve hidrofilik olmaya bağlı olarak nasıl farklılık gösterdiğinin kavranması ve nano-
teknolojik ürünlerin (kumaş, kaplanmış materyal vb.) yüzeylerinin nanoteknoloji ürünü olmayanlar ile karşılaş-
tırılması.
Deneyin süresi: 20 dk.
Araç Gereç
2-KEŞFETME • Birer parça pamuklu, sentetik, nano kaplanmış kumaş; nano kaplanmamış materyal (taş, tahta, kumaş vb.)
• Lahana, adaçayı yaprağı, akasya, kohrtrabi (latin çiçeği ), defne gibi bitki yaprakları
• Büyüteç, beherlerin içerisinde su
• Pipet, toz Türk kahvesi, ketçap, meyve suyu
Ön Hazırlık ve Deneyin Yapılışı
Not: Öğrenciler 4-6 kişilik gruplara ayrılır ve aşağıdaki deney basamakları uygulanır.
1. Deneyin yapılışını okuyarak grup içi görev dağılımı yapılır.
2. Yukarıdaki listelenmiş araç gereçler hazırlanır.
3. Her gruba 2 farklı çeşit (örneğin akasya, defne gibi ) yaprak ve 4 çeşit kumaş verilir.
4. Öğrencilerden farklı yüzey özelliği gösteren 2 çeşit yaprağın üzerlerinde su tutma ve 4 çeşit kumaşın
üzerlerinde su tutma ve leke bırakma özelliklerini karşılaştırmaları istenir.
5. Ayrıca nanokaplama yapılmış ve yapılmamış yüzeyler, üzerlerinde su tutma bakımından karşılaştırılır.
Öğrenciler bu etkinlikte yüzeye konulan sıvılara büyüteç ile bakarak sıvı-yüzey açısını tahmin etmeye
çalışır.
Bu etkinlikteki temel amaç öğrencilere nanoboyut kavramının hissettirilmesidir.
Burada baskın olarak kullanılan yöntem deney yöntemidir. Deney, öğrencilerin gözlem yapmasına ve yaparak-yaşayarak öğren-
mesine fırsat tanıyan etkili bir öğretim yöntemidir. Burada öğrencilerin nanoteknolojik ürünler ile nanoteknoloji ürünü olmayan-
ları bizzat karşılaştırmaları ve bunu yaparken kendi gözlem ve deneyimlerinden yararlanmaları amaçlanmıştır. Böylece öğren-
cilerin konuyla ilgili keşif sürecinin destekleneceği bu süreci kendi deneyimleri üzerinden gerçekleştirecekleri düşünülmektedir.
359
359
359