Page 361 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 361

Öğretim Programı Okuryazarlığı             EK 4: Kimya 12  (12.4.4.1.-Değerlendirme) Ders Planı Örneği


                Öğrencilere aşağıdaki görsel gösterilerek soruyu cevaplamaları sağlanır.

                Soru:         Şekilde verilen atom düzeyinde nanometre boyutunda verilen element aşağıdakilerden
                              hangisi olabilir?

                               A) Altın               B) Bakır               C) Demir               D) Gümüş               E) Krom


            2-KEŞFETME                  1m        Öğrencilerin  cevaplarından  sonra  elementi  anlamak  için  çıplak




                                                  gözle görülebilecek boyuta getirildiğinde aşağıdaki renkte görü-
                                                  lür. Bu işlem sonrası öğrencilere cevaplarının hâlâ aynı olup ol-
                                                  madığı sorulur. Öğrencilere doğru cevabın altın olduğu belirtilir.
                                                  Öğrencilere “Yukardaki altın örneğinde neler keşfettiniz?” sorusu
                sorularak altının nanometre boyutlarına kadar parçalandığında parçaların altın renginde görünmeyeceği çıka-
                rımında bulunmaları sağlanır. Ardından nanoölçekte elementlerin beklenmedik biyolojik, kimyasal ve fiziksel
                özellikler gösterdiği vurgulanır.

                Tahminî Süre: 15 dakika
                Keşfetme aşamasındaki deney ve altın örneği üzerinden öğrencilerin çıkarımlarını görmek için onlara “Uygu-
                ladığınız deney ve nanoboyuttaki altının nasıl göründüğü ile ilgili örnekten sonra nanoteknoloji ile ilgili neler
                söyleyebilirsiniz?” sorusu sorulur ve öğrencilerin cevapları alınır.
                Hatalı ve/veya eksik öğrenmelerin düzeltilmesi için öğrencilere aşağıdaki açıklamalar yapılır.
                “Nanoteknolojinin ilgi alanı; nano ölçekteki malzeme ve sistemlerin yapılarının, bileşenlerinin ortaya koydukları
            3-AÇIKLAMA  çalışma hızı artar ve o malzemede yeni özellikler ortaya çıkar. Bu ölçekteki yapılar kontrol edilmeye başlandığın-
                fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri ve aşamalarıdır. Bir aygıtta kullanılan malzemenin boyutu küçüldükçe
                da maddelerin özellikleri değiştirilebilir ve bugün yapılabileceğini sandığımız şeylerin üzerinde yeni fonksiyonlar
                oluşturulabilir. Örneğin bir yapıya tek bir atom eklendiğinde iletkenlik değişebilir. Yarı iletken olarak bilinen ve
                çağımızın en önemli malzemesi olan silisyumdan yapılan bir telin çapı nanometreye yaklaşırken iletken bir ka-
                rakter sergilemektedir.”
                Yapılan açıklamanın ardından aşağıdaki link aracılığıyla öğrencilere video izletilir.
                  https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.908/index.html#/main/curriculumResource?resour-
                  ceID=c458a655ba73619cfe6234c7b3f31e85&resourceTypeID=3&loc=-1&showCurriculum




            Bu açıklamaların bir diğer fonksiyonu, 12.4.4.1. kazanımı için yapılan “a) Nanoteknoloji kavramı örnekler üzerinden açıklanır.”
            açıklamasının gereğini sağlamaktır.


            Bu aşamada baskın olan öğretim yöntemi soru-cevap tekniği ve anlatım yöntemidir. Soru-cevap tekniği kullanılarak öğren-
            cilerin keşfettikleri bilgilerde hatalı veya eksik olan yönlerin tespit edilmesi hedeflenmiştir. Hatalı ve/veya eksik öğrenmelerin
            olması ihtimaline karşı kazanımın gerçekleşmesi için gerekli yönlendirmeler ve açıklamalar anlatım yöntemi ile sunulmuş ve
            sürecin değerlendirmesi amaçlanmıştır. Anlatım yönteminin daha dikkat çekici ve farklı öğrenme özelliklerine sahip öğrenciler
            için (işitsel, görsel vs.) uygun hâle getirilmesi için ise kazanımla ilişkili ve kazanımı destekleyen bir videodan faydalanılmıştır.


            Bu etkinlikte temel amaç, öğrenciyi öğrenme sürecinde aktif hâle getirmek için onu çözebileceği güçlükteki belirsizliklerle kar-
            şı karşıya getirmektir. Hazır bilgiyi öğrenciye sunmak yerine öğrencilerin kendi kendine öğrenebileceği bir ortam hazırlamaya
            yarayan bu etkinlik aracılığıyla öğrencilerin çıkarımda bulunmaları sağlanmaya çalışılmıştır. Bu çıkarımda bulunma sürecinin
            öğrencilerde eleştirel düşünme becerisini geliştireceği belirtilebilir. Çünkü bir çıkarımda bulunmak, sunulan örnek durumlar
            üzerinde eleştirel düşünmeyi ve bir yargıya varmayı gerektirmektedir.


      360
    360
   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366