Page 362 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 362
EK 4: Kimya 12 (12.4.4.1.-Değerlendirme) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Tahminî Süre: 60 dakika
Öğrencilere aşağıdaki link aracılığıyla “Türkiye’de Nanoteknoloji” isimli yayın verilir. Bu yayın, link üzerinden
etkileşimli tahtada açılabileceği gibi çıktı alınarak da öğrencilere verilebilir. Bu yayın öğrenciler tarafından
dikkatlice okunur/incelenir. Bunun için öğrencilere 15-20 dakikalık süre verilir.
Yayın linki:
https://bilimteknik.tubitak.gov.tr/system/files/turkiyenano.pdf
Öğrencilerin yayını incelemesinin/okumasının ardından sınıfta 5 adet istasyon oluşturulur. İstasyonlar aşağıda
görünen şekilde isimlendirilir:
1. İstasyon
Bilime etkisi
5. İstasyon 2. İstasyon
Ekonomiye Topluma etkisi
etkisi
4-DERİNLEŞME
3. İstasyon
4. İstasyon
Çevreye etkisi Teknolojiye
etkisi
Öğrenciler 1’den 5’e kadar numaralandırılır. Her öğrenci sahip olduğu numaraya göre istasyonlara yerleşir. Ör-
neğin 1 numaralı öğrenciler 1. istasyona, 2 numaralı öğrenciler 2. istasyona vs.
Bütün öğrenciler istasyonlara yerleştikten sonra, bulundukları istasyonun konusu kapsamında bir metin yaz-
maya başlarlar. Örneğin 1. istasyonda bulunan öğrenciler nanoteknolojinin bilime etkisini açıklayan bir metin
yazarken 2. istasyonda bulunan öğrenciler nanoteknolojinin topluma etkisini açıklayan bir metin (öğrenci du-
rumuna göre cümle sayısında sınırlama getirilebilir) yazacaklardır. Bu metin oluşturma süreci için öğrencilere
3-5 dakika verilir. Sürenin dolmasının ardından istasyonlarda yer alan öğrenciler saat yönünde yer değiştirir-
ler. Örneğin 1. istasyondaki öğrenciler 2. istasyona, 5. istasyondaki öğrenciler ise 1. istasyona geçeceklerdir.
Öğrenciler yeni bulundukları istasyonda 3-5 dakikalık süre içinde, daha önceki arkadaşlarının yazdıkları metni
okuyarak aynı konu bağlamında bu içeriği devam ettireceklerdir. Bu döngü her grup, her istasyon için içerik
oluşturana kadar sürdürülecektir. Böylece nanoteknolojinin bilime, topluma, teknolojiye, çevreye ve ekono-
miye etkisini gösteren her öğrencinin katkısıyla oluşturulmuş metinler oluşturulacaktır. Döngü tamamlandı-
ğında her istasyonda oluşan ortak metin gönüllü öğrenciler tarafından sınıfta okunur.
NOT: Değerlendirme sürecindeki poster oluşturma etkinliği için öğrenciler bulundukları en son istasyonda
kalmaya devam edeceklerdir.
Burada baskın olarak istasyon tekniği kullanılmıştır. İstasyon tekniği, tüm sınıfa her adımda (her istasyonda) bir önceki grubun
çalışmalarına katkıda bulunarak devam etmeyi ve bitmemiş işleri tamamlamayı öğreten bir tekniktir. Buradaki istasyonların
belirlenmesinde 12.4.4.1. kazanımında yer alan boyutlardan (bilim, toplum, teknoloji, çevre ve ekonomi) yararlanılmıştır. 12.4.4.1.
kazanımına göre öğrencilerin nanoteknolojinin bu beş farklı alana etkisini değerlendirmesi gerekmektedir. Bunu sağlamak için
istasyon tekniğinden yararlanılmış ve her öğrencinin her boyuta etkisini değerlendirmeleri için istasyonlardan yararlanılmıştır.
Burada aynı zamanda süreç değerlendirme de yapılmış olacaktır. Öğrencilerin dâhil oldukları grupla birlikte hareket etmeleri;
bir önceki grubun çalışmasını ortak bir çalışma ile devam ettirmeleri ve üzerinde çalıştıkları ürünün bütün sınıf tarafından hazır-
lanmış olması sebebiyle bu tekniğin öğrencilerde iş birliği becerisini de geliştireceği düşünülmektedir. Ayrıca öğrencilerin birlik-
te çalışmaları süresince grup dinamiğini koruma ve üzerlerine düşeni yapma konusundaki deneyimlerinin saygı ve sorumluluk
değerlerinin edinilmesine katkı sunması beklenmektedir.
361
361
361