Page 69 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 69

6. İş birliğini kullanınız.

                      Öğrencilerde iş birliği ruhunu teşvik edecek yönergelere yer veriniz.


               7. Seçenekler sunarak öğrencilerin grupça karar almalarını teşvik ediniz.

                      Çoğu  öğrenci  itaat  etmekten  nefret  eder;  çok  fazla  olmasa  da  seçenekler  sunmak,

               kendilerini daha iyi hissetmelerine yardımcı olur. Örneğin, sınav zamanı geldiğinde “Salı günü
               edebiyat  sınavımız  olacak.  Kim  yazılı  sınava,  kim  sözlü  sınava  girmek  ister?  Hangisini

               isterseniz onu seçebilirsiniz.” Bu, öğrencilere durum üzerinde kontrol hissi verecektir. Yalnızca
               bir  tür  test  yapmak  istiyorsanız,  iki  tür  testin  avantaj  ve  dezavantajlarının  neler  olduğunu

               tartışmalarını isteyiniz ve ardından hangisini tercih edeceklerini oylayın ve çoğunluğun aldığı
               kararı uygulayınız. Sınav günü seçim yapamadığı için üzülen öğrenciler varsa  yazılı bir sınav

               talep edip ve sınıf sözlü sınav kararı aldıysa sınav günü fazladan yazılı sorular da verebilirsiniz.

               8. Öğrencilere davranışlarının sorumluluğunu üstlenmesini sağlayınız.


                      Derse zamanında gelmek, öğrencinin sorumluluğundadır. Öğrenci, derse sürekli geç
               geliyorsa evine bir not göndermeniz gerekeceğini söyleyiniz. Geç kalmaya devam ederse notu

               eve gönderin ve sonuçlarıyla yüzleşmesine izin veriniz. Böylece, öğrenci davranışlarından ve

               sonuçlarından sorumlu olduğunu öğrenir.

               9. Bir öğrencinin kasıtlı olarak kurallara uymamasını kişisel algılamayınız.

                      Öğrencilerin  gelişimlerinin  bir  parçası  olarak  sınırları  test  etmeleri  gerekir  ve  bazı

               durumlarda  kasıtlı  olarak  kurallara  uymazlar.  Bunun  otoriteniz  için  bir  tehdit  olduğunu
               düşünmeyiniz.  Sakin  bir  şekilde  tepki  veriniz,  öz  kontrolü  artıracak  bir  disiplin  süreci

               uygulayınız.  Mehmet  ile  ilgili  örnek  olayı  hatırlarsanız,  başlangıçta  öğretmeni  onun  sorun
               davranışlarını  kişisel  olarak  algıladı  ve  bu  öğretmeni  çok  üzdü.  Ancak  Mehmet’in

               davranışlarını kişisel algılamayı bırakıp, ne zaman ve neden yanlış davrandığını anladığında,

               onunla başa çıkmak için etkili bir strateji geliştirebildi ve olumlu sonuçlar aldı.

               10. Sonucu değil çabayı takdir ediniz.

                      Bir  öğrenci  elinden  gelenin  en  iyisini  yapıyorsa  takdir  etmelisiniz.  Denemek,

               öğrenmenin ilk adımıdır. Bir öğrenci, zor bir göreve girişmek istemiyorsa çabasının başarıya

               ulaştığı zamanlar hakkında konuşunuz.  Öğrencinin bu çaba gösterisini tekrar teşvik ediniz.
               Öğrencilerin yeteneklerine inandığınızı bilmelerini sağlayınız.






                                                           64
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74