Page 69 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 69
6. İş birliğini kullanınız.
Öğrencilerde iş birliği ruhunu teşvik edecek yönergelere yer veriniz.
7. Seçenekler sunarak öğrencilerin grupça karar almalarını teşvik ediniz.
Çoğu öğrenci itaat etmekten nefret eder; çok fazla olmasa da seçenekler sunmak,
kendilerini daha iyi hissetmelerine yardımcı olur. Örneğin, sınav zamanı geldiğinde “Salı günü
edebiyat sınavımız olacak. Kim yazılı sınava, kim sözlü sınava girmek ister? Hangisini
isterseniz onu seçebilirsiniz.” Bu, öğrencilere durum üzerinde kontrol hissi verecektir. Yalnızca
bir tür test yapmak istiyorsanız, iki tür testin avantaj ve dezavantajlarının neler olduğunu
tartışmalarını isteyiniz ve ardından hangisini tercih edeceklerini oylayın ve çoğunluğun aldığı
kararı uygulayınız. Sınav günü seçim yapamadığı için üzülen öğrenciler varsa yazılı bir sınav
talep edip ve sınıf sözlü sınav kararı aldıysa sınav günü fazladan yazılı sorular da verebilirsiniz.
8. Öğrencilere davranışlarının sorumluluğunu üstlenmesini sağlayınız.
Derse zamanında gelmek, öğrencinin sorumluluğundadır. Öğrenci, derse sürekli geç
geliyorsa evine bir not göndermeniz gerekeceğini söyleyiniz. Geç kalmaya devam ederse notu
eve gönderin ve sonuçlarıyla yüzleşmesine izin veriniz. Böylece, öğrenci davranışlarından ve
sonuçlarından sorumlu olduğunu öğrenir.
9. Bir öğrencinin kasıtlı olarak kurallara uymamasını kişisel algılamayınız.
Öğrencilerin gelişimlerinin bir parçası olarak sınırları test etmeleri gerekir ve bazı
durumlarda kasıtlı olarak kurallara uymazlar. Bunun otoriteniz için bir tehdit olduğunu
düşünmeyiniz. Sakin bir şekilde tepki veriniz, öz kontrolü artıracak bir disiplin süreci
uygulayınız. Mehmet ile ilgili örnek olayı hatırlarsanız, başlangıçta öğretmeni onun sorun
davranışlarını kişisel olarak algıladı ve bu öğretmeni çok üzdü. Ancak Mehmet’in
davranışlarını kişisel algılamayı bırakıp, ne zaman ve neden yanlış davrandığını anladığında,
onunla başa çıkmak için etkili bir strateji geliştirebildi ve olumlu sonuçlar aldı.
10. Sonucu değil çabayı takdir ediniz.
Bir öğrenci elinden gelenin en iyisini yapıyorsa takdir etmelisiniz. Denemek,
öğrenmenin ilk adımıdır. Bir öğrenci, zor bir göreve girişmek istemiyorsa çabasının başarıya
ulaştığı zamanlar hakkında konuşunuz. Öğrencinin bu çaba gösterisini tekrar teşvik ediniz.
Öğrencilerin yeteneklerine inandığınızı bilmelerini sağlayınız.
64