Page 65 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 65

BÖLÜM 5 SORUN DAVRANIŞLARLA BAŞA ÇIKMAK

                      İstenmeyen  davranışın  ele  alınmasında  yapılması  gereken  ilk  adım,  öğrencinin
               davranışının nedenlerini anlamaktır. Genellikle sorun davranış, öğrencinin kontrolü dışındaki

               faktörlerden  kaynaklanır  ve  davranışın  sebeplerini  bilmeden  müdahalede  bulunmak  sorun
               davranışı ortadan kaldırmaz. Örneğin, eğer öğrenci ulaşım sorunları yaşadığı için okula geç

               kalıyorsa bir öğrenciyi geç kaldığı için cezalandırmak uygun değildir. Tutumlara, inançlara
               veya  bilgiye  dayalı  yanlış  davranışlar  örneğin,  eğer  öğrenciler  okula  zamanında  gelmenin

               önemli olduğuna inanmadıkları için okula zamanında gelmek için hiçbir çaba göstermiyorsa bu

               durumda gerekli önlemler alınmalı ve davranış düzeltilmelidir.

               Öğrencilerin davranışlarını anlamak

                      Davranış anlaşılır ve amaçlıdır. Ne olduğunu anlamasak bile öğrenciler yaptıklarını bir

               nedenle yaparlar. Dünyayı onların gözünden görmeye çalışmak ve sınıfta nasıl davrandıklarını

               etkileyebilecek  sorunları  anlamak  önemlidir.  Aşağıdaki  tabloda  bir  davranışın  sebeplerini
               anlamaya yönelik örnek bir davranış kontrol listesi verilmiştir.

               Bir davranış kontrol listesi:


                                        Davranış                               Evet            Hayır
                Konu materyali veya yaklaşımıyla ilgili bir sorun mu var?
                Öğrenci dikkat çekmeye mi çalışıyor?
                Davranış, okuldaki zorlukları yansıtıyor mu?
                Davranış, evdeki kişisel sorunları yansıtıyor mu?
                Davranış, sosyo-ekonomik sorunları yansıtıyor mu?
                Davranış, tıbbi veya biyolojik sorunları yansıtabilir mi?


                      Öğrencilerle geçmişlerini, karşılaştıkları sorunları ve zorlukları anlamak için iletişime

               geçmek önemlidir. Davranışın nedenlerini analiz etmek gereklidir. Öğrencilerin davranışlarını

               şekillendiren bağlamı ve koşulları anlamak yalnızca çözümlere işaret etmekle kalmaz; aynı
               zamanda  genellikle  devam  eden  bir  öfke,  kızgınlık  ve  yıkıcı  davranış  döngüsünü  besleyen

               haksız cezaları da önleyebilir.

               5.1. Sınıfta Çatışma İle Başa Çıkmak

               Çatışmayı önlemek ve onunla başa çıkmak önemli bir beceridir. Aşağıdaki süreç, öğretmenlerin

               çatışmayla başa çıkmasına yardımcı olabilir:







                                                           60
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70