Page 67 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 67
İstenmeyen davranış ilk ortaya çıktığında güçlü ve hızlı bir dönüt verildiğinde
İstenmeyen bir davranış her gerçekleştiğinde tutarlı bir şekilde aynı sonuç verildiğinde
Sakince ve empatiyle talimat ve düzeltme verildiğinde
Öğrencilerin uygun davranışı öğrenmelerine yardımcı olacak şekilde belirli bir
davranışın sonucu için bir sebep açıklandığında
Çatışma çözümlerinde kullanılacak bazı öneriler aşağıda belirtildiği gibidir:
İpucu 1: Bir çatışma, çözüm sürecine girmeden önce sakinleşmek için çaba sarf ediniz.
Duygusal olduğunuzda çatışmaları çözmek daha zordur.
İpucu 2: İletişim kurunuz. Sorunun sizin için ne anlama geldiğini sakince açıklayınız ve
öğrenciden de aynısını yapmasını isteyiniz.
İpucu 3: Geçmişte olan olayları tekrar gündeme getirmeyiniz. Şu andaki soruna odaklanınız.
İpucu 4: Dinleyiniz. Öğrencileri dinleyerek olaylara onların bakış açısından bakmaya çalışınız.
İpucu 5: Birbirinizi anladığınızdan emin olunuz. Öğrencilerin ifadelerinden ne anladığınızı
özetleyeniz ve öğrencilerden de sizin ifadelerinizden ne anladıklarını özetlemelerini isteyiniz.
İpucu 6: Sorumluluk alınız. Çatışmaya nerede katkıda bulunabileceğinizi kabul etmek
önemlidir.
İpucu 7: Tutarlı olunuz ve devam ediniz. Tutarlı sonuçlar bulunuz ve bunların her zaman ve
tüm çocuklar için eşit olarak uygulandığından emin olunuz.
İpucu 8: Cezalandırmaya değil düzeltmeye odaklanınız.
İpucu 9. Yanlış davranışların sonuçlarının davranışla doğru orantılı olmasına dikkat ediniz.
Müdahalenin etkin bir şekilde gerçekleştirilmesi için aşağıda verilen ifadeler göz
önünde bulundurulmalıdır:
1. Yanlış bir şey yapmadığınızdan emin olunuz.
Yukarıda tartışıldığı gibi bir öğrenci uygun olmayan davranış gösterdiğinde harekete
geçmeden önce kendinize şu soruları sorunuz:
A. Öğrenci gerçekten yanlış bir davranışta bulundu mu? Gerçek bir sorun var mı yoksa siz
yorgunsunuz ve sabrınız mı tükendi?
Gerçek bir sorun yoksa stresinizi öğrencilere yansıtmamanız gerekir.
Bir sorun varsa bir sonraki soruya geçin.
62