Page 66 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 66
Çatışma İle Başa Çıkmak
1. Aşama
Sorunu kabul edin.
2. Aşama
Dur ve düşün
Aktiviteyi veya tartışmayı durdurunuz ve konuşmadan veya tepki vermeden önce 10’a
kadar sayınız. Durmak, tartışmayı kesintiye uğratır ve herkesin duygularının soğuması için
zaman sağlar
3. Aşama
Beden dilinizi değerlendiriniz
Vücudunuza uygun pozisyonu alınız. Öğrenciden en az 1 metre uzakta durunuz.
4. Aşama
Durumu değerlendiriniz
Çatışmaya veya soruna neyin neden olabileceğini düşününüz.
5. Aşama
Tepki veriniz
Duyduklarınızı sözlü olarak teyit ediniz. Çatışma bir yanlış anlamadan kaynaklanıyorsa
kısmen suçlu olabileceğinizi kabul ediniz ve amacınızı, süreci veya prosedürü açıklayınız.
6. Aşama
Planlama yapınız.
Dersten sonra tartışmaya devam etmek ve karşılıklı olarak tatmin edici bir çözüme ulaşmak
uygun ve daha az rahatsız edici olabilir.
7. Aşama
Değerlendiriniz.
Durumu değerlendirerek daha sonra bu tarz bir süreçte yapılması gerekenlere ilişkin strateji
geliştiriniz.
Bir öğrenci sorun davranışlar gösterdiğinde bu davranışları azaltmak veya ortadan
kaldırmak için olumlu tekniklere ihtiyaç vardır. Beklentilerimize veya sınıf kurallarına
uymayan, olumlu sosyal etkileşimlere ve öz disipline zarar veren davranışlar sorunlu
davranışlardır. Sorunlu davranışı azaltmak ve önlemek için hangi teknik seçilirse seçilsin
aşağıda verilen durumlar söz konusu olduğunda seçilen tekniğin etkililiği artacaktır:
Hem öğretmen hem de öğrenci sorunlu davranışın ne olduğunu ve bu davranış
gerçekleştiğinde öğrencinin ne gibi bir sonuçla karşılaşacağını bildiklerinde
61