Page 68 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 68
B. Bir an için düşününüz. Öğrenciniz gerçekten beklentilerinizi gerçekleştirecek durumda mı?
Adil değilseniz, beklentilerinizi yeniden değerlendiriniz.
Beklentileriniz adil ise bir sonraki soruya geçiniz.
C. Öğrenciniz o sırada yanlış bir şey yaptığını biliyor muydu?
Öğrenciniz yanlış bir şey yaptığını fark etmemişse ne beklediğinizi, nedenini ve bunu
nasıl yapabileceğini anlamasına yardımcı olunuz. Ona yardım etmeyi teklif ediniz.
Öğrenciniz yaptığının yanlış olduğunu biliyorsa ve kasıtlı olarak makul bir beklentiyi
göz ardı ediyorsa öğrenciniz yanlış davranmıştır.
Davranış istemeden yapıldıysa bu tam olarak yanlış davranış olarak değerlendirilmez.
Davranış bilerek yapıldıysa öğrencinizden o davranışı yapmasının nedenlerini açıklamasını
isteyiniz. Cevap vermeden önce dikkatlice dinleyiniz ve değerlendiriniz.
2. Olumlu davranışları takdir ediniz.
Bir öğrenci yararlı, şefkatli, iş birlikçi bir şey yaptığında veya gelişme gösterdiğinde
fark ettiğinizi söyleyiniz ve takdir ediniz. Örneğin, “Ahmet, ödevdeki problemi çözme şekline
hayran kaldım.” Kötü bir olayda bile, sadece kusur aramayın, neyin iyi olduğunu ve neyin iyi
olmadığını belirleyiniz. Örneğin, “Emir, arkadaşını savunman çok asilceydi. Sadık bir arkadaş
olmak önemlidir. Ancak başkalarına agresif davranmana izin veremem. Durumu başka nasıl
halledebilirdin?”
3. Öğrencilerle saygılı bir şekilde etkileşim kurunuz.
Onlara size davranılmasını istediğiniz gibi davranınız. Daha iyisini yapmalarına
yardımcı olunuz. Rehber olunuz.
4. Beklentilerinizi öğrencilerinize açık ve saygılı bir şekilde iletiniz.
Beklentilerinizi öğrencilere sık sık hatırlatınız. Örneğin, okul yılının başında
öğrencilerinize şunu söyleyiniz: “Bugün ve her gün ders saati bittiğinde ben adınızı söyleyene
kadar yerinizde kalmanızı istiyorum. Bu sayede herkes güvenli bir şekilde ve birbirine
çarpmadan odadan çıkabilirsiniz, ben de isimlerinizi ve yüzlerinizi daha hızlı öğrenebilirim.”
Öğrencilerinizin düzenli bir şekilde sınıftan ayrılmaları sınıf rutininizin doğal bir parçası olana
kadar her gün hatırlatınız.
5. Mizah kullanınız.
Ergenler de yetişkinler gibi yorulur, hüsrana uğrar veya sıkılır. Dersiniz sırasında
herkesin ilgisini çekmek ve öğrencilerin sıkılmamaları için mizah kullanmayı deneyiniz.
63