Page 68 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 68

B. Bir an için düşününüz. Öğrenciniz gerçekten beklentilerinizi gerçekleştirecek durumda mı?

                     Adil değilseniz, beklentilerinizi yeniden değerlendiriniz.

                     Beklentileriniz adil ise bir sonraki soruya geçiniz.

               C. Öğrenciniz o sırada yanlış bir şey yaptığını biliyor muydu?

                     Öğrenciniz yanlış bir şey yaptığını fark etmemişse ne beklediğinizi, nedenini ve bunu

                      nasıl yapabileceğini anlamasına yardımcı olunuz. Ona yardım etmeyi teklif ediniz.
                     Öğrenciniz yaptığının yanlış olduğunu biliyorsa ve kasıtlı olarak makul bir beklentiyi

                      göz ardı ediyorsa öğrenciniz yanlış davranmıştır.

                   Davranış  istemeden  yapıldıysa  bu  tam  olarak  yanlış  davranış  olarak  değerlendirilmez.
               Davranış  bilerek  yapıldıysa  öğrencinizden  o  davranışı  yapmasının  nedenlerini  açıklamasını

               isteyiniz. Cevap vermeden önce dikkatlice dinleyiniz ve değerlendiriniz.

               2. Olumlu davranışları takdir ediniz.

                      Bir öğrenci yararlı, şefkatli, iş birlikçi bir şey yaptığında veya gelişme gösterdiğinde

               fark ettiğinizi söyleyiniz ve takdir ediniz. Örneğin, “Ahmet, ödevdeki problemi çözme şekline
               hayran kaldım.” Kötü bir olayda bile, sadece kusur aramayın, neyin iyi olduğunu ve neyin iyi

               olmadığını belirleyiniz. Örneğin, “Emir, arkadaşını savunman çok asilceydi. Sadık bir arkadaş

               olmak önemlidir. Ancak başkalarına agresif davranmana izin veremem. Durumu başka nasıl
               halledebilirdin?”


               3. Öğrencilerle saygılı bir şekilde etkileşim kurunuz.

                      Onlara  size  davranılmasını  istediğiniz  gibi  davranınız.  Daha  iyisini  yapmalarına

               yardımcı olunuz. Rehber olunuz.

               4. Beklentilerinizi öğrencilerinize açık ve saygılı bir şekilde iletiniz.

                      Beklentilerinizi  öğrencilere  sık  sık  hatırlatınız.  Örneğin,  okul  yılının  başında

               öğrencilerinize şunu söyleyiniz: “Bugün ve her gün ders saati bittiğinde ben adınızı söyleyene
               kadar  yerinizde  kalmanızı  istiyorum.  Bu  sayede  herkes  güvenli  bir  şekilde  ve  birbirine

               çarpmadan odadan çıkabilirsiniz, ben de isimlerinizi ve yüzlerinizi daha hızlı öğrenebilirim.”

               Öğrencilerinizin düzenli bir şekilde sınıftan ayrılmaları sınıf rutininizin doğal bir parçası olana
               kadar her gün hatırlatınız.

               5. Mizah kullanınız.


                      Ergenler  de  yetişkinler  gibi  yorulur,  hüsrana  uğrar  veya  sıkılır.  Dersiniz  sırasında
               herkesin ilgisini çekmek ve öğrencilerin sıkılmamaları için mizah kullanmayı deneyiniz.


                                                           63
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73