Page 64 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 64
8-14 arasındaki ifadeler, “yetkin bir üslubu” yansıtır. "Beraber çalışalım." Öğrenci
davranışlarına sınırlar getirilse de kurallar açıklanır ve öğrencilerin bu sınırlar içinde bağımsız
olmalarına da izin verilir. Yetkili bir öğretmen, kendine güvenen ve sosyal olarak yetkin
davranışları teşvik eder. Ayrıca öğrencileri motive olmaya ve daha fazlasını başarmaya teşvik
eder. Genellikle öğrencilere bir projede liderlik etmek yerine rehberlik eder.
15-21 arasındaki ifadeler, “kontrolsüz” bir tarzı ortaya koymaktadır. Öğretmen,
öğrenciler üzerinde çok az kontrol sağlar. Bu öğretmen, bir öğrencinin dürtülerini ve
eylemlerini kabul eder ve bir öğrencinin davranışını izleme olasılığı daha düşüktür. Öğrencinin
duygularını incitmemeye çalışabilir ve bir öğrenciye hayır demekte veya kuralları uygulamakta
zorluk çekebilir. Bu tür bir öğretmen, öğrenciler arasında popüler olsa da onun aşırı
müsamahakâr tarzı öğrencilerin sosyal yeterlilik ve özdenetim eksikliğine sebep olur. Öğretmen
çok hoşgörülü olduğunda öğrencilerin sosyal olarak kabul edilebilir davranışları öğrenmeleri
zordur. Kendilerine çok az talepte bulunulduğundan bu öğrenciler sıklıkla başarmak için daha
düşük motivasyona sahiptir.
22-28 arasındaki ifadeler “kayıtsız” bir üslubu ortaya koymaktadır. Öğretmen, sınıfa çok
fazla hâkim değildir ve genellikle ilgisiz görünür. Öğretmen, sınıfa hazırlıksız gelir ve
öğretmenin sınıf içi disiplini sağlamada da eksiklikleri vardır. Bu tarz bir sınıf ortamında
öğrenciler, düşük başarı motivasyonuna sahiptir ve öz kontrolden yoksundur.
59