Page 171 - Türkçeyi Etkili Kullananlar
P. 171
Etkinlik
1. Aşağıda Nurettin Topçu’nun dil ile ilgili bazı görüşlerine yer verilmiştir. Parçayı okuyunuz,
parçadan hareketle soruları cevaplayınız.
“Bütün cemiyet kurumları ile birlikte evrimlenen dilin olmuş bitmiş, katılaşmış ve değişmez
şekil kazanmış hâli düşünülemez. Böyle bir dil tasavvuru ile Türkçemizin evrimindeki
safhalardan bazısını itham edenler, onu dilden hudut dışı yapmak isteyenler, sosyoloji
kültürüne sahip olmayanlar, cemiyet kurumlarının evrimi hakkında bilgisi olmayanlardır.
(…) Onun bebeklik, çocukluk, gençlik, ergenlik ve ihtiyarlık çağları vardır. Her çağında çeşitli
cilveler gösterir. Bu evrimin, bu tabii oluşun farkında olmayanlar onu cansız madde gibi ele
alıyor ve kendi yaşattıkları şeklinden başkasını, dilin mazisini ret ve itham ediyorlar. (…)
Dilde yapılan zorlayışlar onun evrimini durduramaz ancak bu evrimin önüne engeller yığar,
onu sapkınlıklar içerisinde bunaltır. Bugün uydurulmak istenen arı Türkçe, dilde evrim davası
anlaşılmadığı müddetçe, dilimizde irtica yaratmak istediği için zararlı olmaktadır.”
a) Yazar, parçadaki altı çizili ifadeyle kastedilen kişileri hangi yönden eleştirmektedir?
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
b) Yazarın Türkçe ile ilgili görüşlerine katılıyor musunuz? Gerekçelerinizle açıklayınız.
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
c) Sizce dünyada tam anlamıyla “arı bir dil” var mıdır? Varsa bu dillerin ifade gücü ve
yeterliliği hakkında ne söylenebilir?
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
Türk Dili ve Edebiyatı 169