Page 66 - Türkçeyi Etkili Kullananlar
P. 66

C         ahit Sıtkı Tarancı
                                                               CAHİT SITKI TARANCI

                                                                                                 (1910-1956)




                                                       Hayatı ve Eserleri


           Diyarbakır’da  doğmuştur.  Galatasaray  Lisesini  bitirdikten  sonra  İstanbul  Mülkiye  Mektebine  ve
           Yüksek  Ticaret  Okuluna  devam  etmiştir.  Bir  süre  memurluk  yapmıştır.  1939’da  gittiği  Paris’te  bir
           yandan öğrenim hayatını sürdürürken öbür yandan radyoda Türkçe yayınları sunuculuğu yapmıştır.
           II.  Dünya  Savaşı  nedeniyle  1941’de  yurda  dönmüş;  İstanbul’da  kısa  süre  öğretmenlik,  Ankara’da
           çevirmenlik  yapmıştır.  Sağlık  sorunları  nedeniyle  Türkiye’de  uzun  süre  tedavi  gördükten  sonra
           Viyana’ya gönderilmiş ancak tedaviye yanıt vermemiş ve vefat etmiştir.
           Ömrümde  Sükût,  Otuz  Beş  Yaş,  Düşten  Güzel,  Sonrası  şiir;  Yazılar  deneme;  Peyami  Safa,  Hayatı  ve
           Eserleri biyografi; Ziya’ya Mektuplar, Evime ve Nihal’e Mektuplar mektup türündeki eserleridir.



                               Türkçeye Katkıları



           •   Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatının önemli isimlerinden olan Cahit Sıtkı Tarancı; şiir, hikâye,
               mektup, roman, biyografi, makale, fıkra, tercüme gibi türlerde eserler vermiştir.
           •   Otuz Beş Yaş şiiriyle hafızalara kazınan Tarancı, gerek yaşadığı dönemde gerekse günümüzde
               çokça okunan bir isimdir. Şiirle ilgili düşüncelerini kaleme alarak Türk şiirinin gelişmesine katkı
               sağlamıştır.
           •   Eserlerinde Türkçeyi çok iyi kullanan sanatçı; Türkçenin bütün imkânlarından yararlanmış,  ona
               yeni ufuklar açmış, onu güzelleştirmiş ve bunları yaparken halkın dilinden uzaklaşmamıştır.
           •   Konuşma dilinin doğallığıyla yazdığı eserlerinde günlük hayatta sıkça kullanılan deyim ve
               tekerlemeler ile masallardan aldığı unsurlara yer vermiştir.
           •   “Türkçenin ses vekâleti bizim uhdemizdir.” diyen sanatçı, Türkçeyi yaşatma ve geliştirmeyi bir
               sorumluluk olarak görmüştür.
           •   Ziya’ya Mektuplar adlı eserinde geçen “Elimde Türkçe gibi bir silahım var”, “Bu can tende oldukça,
               Türkçe diliyle daha ne güzel, ne yeni, ne harikulâde şiirler yazacağız!”, “Öyle yapalım ki Ziyacığım,
               Türkçe bizden hoşnut olsun. Gerisi kolaydır.” sözleriyle Türkçeye verdiği önemi dile getirmiştir.
           •   “Kıvamına gelmemiş, Türk şuuruna intikal etmemiş yeni kelimelerle” güzel şiirler
               yazılamayacağını, bu kelimelerin şiir diline girebilmesi için Türkçede benimsenmesi gerektiğini
               savunmuştur.
           •   Şiiri yalnızca bir dil işi ve kelime mimarisi olarak
               görmüştür.
           •   Türkçeyi dil bilgisi kuralları çerçevesinde ve doğru
               kullanmanın gerekliliğine dikkat çekmiştir.                Cahit  Sıtkı  Tarancı,  1946  yılında
           •   Sadeleştirme gerekçesiyle Türkçede kullanılagelen          Otuz Beş Yaş şiiriyle katıldığı bir şiir
               kelimelerin çıkarılmasına ve Batı dillerinden gereksiz     yarışmasında  Türkiye  birinciliği
               yere kelime alınmasına karşı çıkmıştır.                    kazanmıştır.  Bu  birincilik  onun
           •   Serbest ölçüye yönelişiyle ilgili söylediği “Benim         geniş   kitlelerce   tanınmasına
               niyetim, Türkçedeki bütün ses imkânlarını yoklamaktır.”    önemli katkı sağlamıştır.
               sözüyle Türkçenin ses zenginliğini vurgulamıştır.


      64                                    Türkçeyi Etkili Kullananlar
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71