Page 68 - Türkçeyi Etkili Kullananlar
P. 68
Etkinlik
3. Aşağıdaki parçada altı çizili cümleden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.
“Her vakit tekrar ettiğim gibi, şiirde kaariye (okur) duyurmak istediğimiz şeyleri ses
halinde duyurmakla mükellefiz. Şairin mesuliyeti ve şerefi sesle başlar, sesle biter. Yoksa
kelimenin tek başına manasından beklenen güzellik, nesir hudutları içine girer. Var mı yok
mu ses! Şiir madeni, güzellik hazinesi (…) ‘ses’tir.”
(Ziya’ya Mektuplar)
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
4. Cahit Sıtkı Tarancı'ya ait aşağıdaki şiiri okuyunuz. Şiirin sonuna şairin Türkçeyle ilgili
görüşlerini yansıtan üç dize de siz ekleyiniz. Ekleyeceğiniz dizelerin şiirin şekil ve içerik
özelliklerine uygun olmasına dikkat ediniz.
Memleket İsterim
Memleket isterim
Gök mavi, dal yeşil, tarla sarı olsun;
Kuşların çiçeklerin diyarı olsun.
Memleket isterim
Ne başta dert, ne gönülde hasret olsun;
Kardeş kavgasına bir nihayet olsun.
Memleket isterim
Ne zengin fakir, ne sen ben farkı olsun;
Kış günü herkesin evi barkı olsun.
Memleket isterim
Yaşamak, sevmek gibi gönülden olsun;
Olursa bir şikâyet ölümden olsun.
(Otuz Beş Yaş)
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
66 Türk Dili ve Edebiyatı