Page 88 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 88

4.                                         NELER ÖĞRENECEKSİNİZ?



                                                  • Osmanlı Devleti’nin kuruluş ve son yıllarındaki spor faaliyetlerini öğreneceksiniz.
                 ÜNİTE                            • Selim Sırrı Tarcan ve Ali Faik Üstünidman’ın Türk spor tarihindeki önemini

                                                   kavrayabileceksiniz.
                                                  • Osmanlı Devleti’nde kurulan ilk spor kuruluşlarını açıklayabileceksiniz.







                                               HAZIRLIK SORULARI


               1. Osmanlı Devleti zamanında halkın oynadığı sportif oyunları araştırınız.
               2. Osmanlı Devleti’nde kurulmuş ilk spor kulüplerini bilgi teknolojilerini kullanarak araştırınız.
               3. Selim Sırrı Tarcan’ın Türk spor tarihindeki yerini araştırınız.


                      4.1. OSMANLI DEVLETİ’NİN KURULUŞ YILLARINDA

                                           BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR



                       Osmanlı Devleti, kuruluşunun ilk yıllardan itibaren sporu bir savaş eğitimi olarak görür ve bilimle
               birleştirerek geliştirirdi O dönemde yapılan tüm spor dallarının kendine özgü tekniğini ve yardımcı bil-
               gilerini öğretmek için okullar açılır, bu okullarda yetenekli ve bilgili öğretmenler gençlere eğitim verirdi.
               Eğitim; dinî ve millî gelenekleri öğrenme, öğrenilenleri uygulama ve yarışma şeklinde üç bölümde yapı-
               lırdı. Ayrıca her eğitim bölümü için kitaplar yazdırılır, yönetmelikler düzenlenir, uygulama ve yarışmalar
               için de kapalı ve açık alanlar hazırlanırdı.
                                                                       Osmanlı Beyliği’nin bağımsızlığını ilan et-
                                                               tiği dönemlerde aşiret halkı, sporu iyi bir savaşçı
                                                               olmak için yapardı.  Her çocuk dört beş yaşından
                                                               itibaren ata binmeyi ve güreşmeyi öğrenerek spo-
                                                               ra başlar, yedi yaşından itibaren ok atmayı öğrenir,
                                                               büyükleriyle birlikte ava çıkar, delikanlılık çağına
                                                               gelince de kılıç kullanmayı ve gürz sallamayı öğ-
                                                               renerek savaş eğitimini tamamlardı. Her yiğidin en
                                                               büyük amacı, sporcu ve savaşçılara verilen alp un-
                                                               vanını almak olurdu.
                                                                       Osmanlı’nın en güçlü dönemlerinde sa-
                                                                raylarındaki şehzade eğitimlerinde spora büyük
                                                                önem verilirdi. Şehzadeler, sarayın bahçesinde
                                                                özel hazırlanmış alanlarda istekleri ve yetenekleri
                                                                doğrultusunda avcılık, güreş, ata binme, gürz kal-
                                                                dırma, ok ve cirit atma eğitimlerine tabi tutulurdu.
                                                                Tahta çıktıktan sonra da spora devam eden pa-
                                                                dişahların birçoğu güreş, avcılık, ok atıcılığı, cirit,
                                                                tüfekle atıcılık, gürz kaldırma, lobut atma, mızrak
                                                                atma ve tomak gibi spor dallarında büyük hüner

                       Görsel 4.1: Osmanlı İmparatorluğu Tuğrası  sahibi olurlardı (Görsel 4.1).








      86  OSMANLI DEVLETİ’NDE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93