Page 26 - RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARI 11
P. 26

DERS DIŞI ETKİNLİK
                       Bilinen ilk Türk ritim çalgı örneklerinden biri olan davul hakkında bilişim teknolojilerinden de
                       yararlanarak bilgi toplayınız. Edindiğiniz bilgilerle davulu farklı materyaller kullanarak oluştur-
                       maya çalışınız. Oluşturduğunuz örnekleri sınıfta sergileyiniz.
                      Anadolu coğrafyasında Neolitik Dönem’den kalan mağa-
               ra resimlerinde dansın izlerine rastlanmaktadır. Türk kültürü, do-
               layısıyla Türk halk dansları, birçok medeniyetle etkileşime girmiş-
               tir. Bu medeniyetler; Orta Asya, İslam ve Anadolu medeniyetleri
               olarak sınıflandırılabilmektedir. Anadolu halk danslarının kökeni,
               bölgede daha önce kurulmuş olan bu medeniyetlerin oyunlarına
               ve ritüellerine dayanmaktadır (Görsel 1.20, 1.21, 1.22). Anado-
               lu’da dil, din, tarih, yerleşim alanı ve ekonomik ilişkiler bakımın-
               dan çeşitli ortak kültüre sahip pek çok topluluk yaşamıştır. Orta
               Asya, Mezopotamya ve Akdeniz medeniyetlerinden beslenen
               Anadolu  kültüründeki  dans;  öncelikle  Şamanizm’in  oyun  ve
               büyü ritüellerinden doğmuştur. Orta Asya Türk uygarlıklarından
               Hun ve Oğuzların bugüne uzanan belgelerinden anlaşılmaktadır
               ki geleneklerine bağlı olarak yapılan törenlerin en önemli bölümü-
               nü halk dansları oluşturmaktadır. Kutsal amaçları zamanla orta-
               dan kalkan halk dansları, eğlence amaçlı danslar olarak varlığını
               sürdürmüştür. Zaman içinde ayrı bir tür olarak gelişen Türk halk
               danslarının karakteri, bu medeniyetlerin izlerinin üzerine yeni ek-
               lemelerle gelişmiştir. Türk halk dansları bu izlerin etkileriyle gele-  Görsel 1. 11
               nekler içinde farklı zaman ve törenlerde yaşatılarak bugüne kadar     Görsel 1.20: Şaman
               gelmiştir.




























                                 Görsel 1.21: Şaman davulu                           Görsel 1.22: Şaman
                      Anadolu halk danslarının gelişimi, İslamiyet’ten etkilenerek devam etmiştir. İslamiyet, önce saray
               kültüründe etkili olmuştur. Köy danslarındaki kadın erkek birlikteliğinde ise başlangıçta sınırlayıcı bir etki
               göstermemiştir. Osmanlı İmparatorluğu Dönemi’nde halk danslarına olan ilgi artmıştır. Bu ilginin sonucunda
               Batı ile Doğu kültürü arasındaki bilgi alışverişi tekrar şekillenmiştir. Osmanlı sarayında dans, Doğu kültürü
               etkisiyle varlığını sürdürmüştür.
                      Bugüne  kadar  varlığını  ve  gelişimini  sürdüren  Türk  halk  oyunları;  dans  türlerindeki  çeşitli-
               lik,  müzik  yapısındaki  zenginlik  ile  1917  tarihinde  okullara  girmiştir.  Okullarda  öğretilen  ilk  dans  da
               ‘‘Tarcan  Zeybeği’’dir.  1926  yılında  konservatuvar  bölümü  ve  İstanbul  Belediyesi  tarafından  halk  mü-
               ziği  derleme  gezileri  düzenlenmiştir.  Bu  gezilerde  halk  danslarına  da  yer  verilmiştir.  1929’da  halk
        1. ÜNİTE  zimihal,  Ferruh  Arsunar  ve  Abdülkadir  İnan’dan  kurulu  bir  ekip  sinema  yapımcısı  aracılığı  ile  Trab-
               dansları  ilk  kez  filme  alınmıştır.  Dönemin  halk  bilimcileri  Yusuf  Ziya  Demircioğlu,  Mahmut  Ragip  Ga-
               zon,  Rize,  Erzincan  ve  Erzurum  halk  danslarını  İstanbul  Konservatuvarı  adına  filme  almışlardır.


                                                             24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31