Page 22 - RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARI 11
P. 22
Roma İmparatorluğu’nun ilk
dönemlerinde dans, şiire sahnede eş-
lik eden bir hareket bütünü olmanın
ilerisine geçememiştir. Bu gösterilerin
toplumun alt kademelerince uygulan-
dığı, tarihî kalıntılardan öğrenilmiştir.
Roma İmparatorluğu veba salgını ile
baş etmeye çalışırken halkı eğlendir-
mek için Yunanlı dansçıları, ülkelerine
davet etmiştir. Bu olaydan sonra Ro-
ma’da Eski Yunan dans geleneğinin
dışında, gösteri ve eğlence amacıyla
dans gösterilerine ağırlık verilmiştir.
İlerleyen yıllarda dansın önemi ve yeri
değişmiş, soylu olarak kabul edilen
sınıfın da dansa ilgisi artmıştır. O dö-
neme ait kalıntılarda “dans dersi alan
gençler” olarak betimlenen resimle-
re rastlanmaktadır. Görsel 1.13’te
Antalya Müzesinde sergilenmekte Görsel 1.13: ‘‘Dansçı Kız’’ heykeli
olan MS 2. yüzyıla ait “Dansçı Kız” heykeli görülmektedir.
Bu dönemde dansa verilen önem, Mısır uygarlığına ait kalıntılardan anlaşılmaktadır. Dinsel amaçlı
törenleri, toplum için önemli olayları ve şenlikleri tasvir eden rölyefler, duvar resimleri ve anıtların üzerinde-
ki figürler; dans figürlerini andıran hareketlerden oluşmaktadır (Görsel 1.14).
Hindistan’da drama ve tiyatro
ile birlikte gelişen halk dansları; mü-
zikli, danslı ve hikâyeli müzikallerin alt
yapısını oluşturmuştur. Pek çok eser o
dönemden bugüne süregelmiş, içinde
barındırdığı halk kültürü ve dans özel-
liklerini korumuştur.
ARAŞTIR PAYLAŞ
Tarih öncesi döneme ait
dansla ilgili duvar resimle-
ri hakkında bilişim teknolojilerinden
yararlanarak araştırma yapınız. Elde
ettiğiniz bilgilerle farklı yöntemler
kullanarak bir sunum hazırlayınız.
Bu çalışmalarınızı sınıf ortamında
sergileyiniz.
Görsel 1.14: Duvar resimlerinde dans örneği
Çin uygarlığı ve Uzak Doğu’da dansın en önemli çıkış noktası dinî törenler olmuştur. Doğa olayla-
rını ve toplumsal hayatı içeren tüm konular dans yolu ile sahneye aktarılmıştır. Dans tiyatrosu bu uygarlık-
larda oldukça gelişmiştir. Dansların kökeni de büyük çoğunlukla halk danslarına dayanmaktadır. Sahnede
yüksek bir sanat anlayışı ile sergilenen bu danslar; kostüm, dans ve hikâyeyi destekleyici makyaj, jest ve
mimiklerle güçlendirilmiştir. Bu dönemde dansın genel anlamda konusu, insanı ilgilendiren hemen her şey-
dir (Görsel 1.15, 1.16).
1. ÜNİTE Görsel 1.15: Makyaj kullanımı örneği Görsel 1.16: Makyaj kullanımı örneği
20