Page 24 - RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARI 11
P. 24

19. yüzyılın ilk yarısında ilk halk dansları derleme çalışmaları yapılmaya başlanmıştır. Halk dansları
               ve halk türküleri ülkelerin eğitim sistemine alınmış, müfredatlarında yer almaya başlamış ve farklı sosyal
               alanlarda öğretilmeye başlanmıştır. 19. yüzyılın ilk yarısından itibaren halk dansları repertuvarı oluşturmaya
               yönelik çalışmalar yoğunlaşmıştır. Bu çalışmalarda yüzü aşkın dans, kayıt altına alınmıştır. Bu dansların
               büyük çoğunluğu, Çek ve Almanlara aittir. Halk kültürü ve halk danslarının sahneye ilk kez taşınması, bu
               yüzyılın sonuna doğru Çek-Slovak Etnografik Sergisi’nde gerçekleşmiştir. Yapılan çalışmaların ortak ama-
               cı; kaybolmaya yüz tutan, millî kimlik olgusuna ait gelenekleri ileri taşımak ve korumaktır. Bu çalışmalarla
               ileride yeniden işlemeye uygun pek çok veri elde edilmiştir. Kurulan dernek ve kuruluşlarca halk dansları-
               nın canlandırılması, icra edilmesi teşvik edilmiştir. Yapılan uygulamalı çalışmaların yanı sıra derlemelere
               ait yayınlar hazırlama, yazılı kaynak oluşturma gibi teorik uygulamalara da ağırlık verilmiştir. Böylece
               halk danslarının okul programlarına dâhil edilebilme fikri doğmuştur. Halk dansları hakkında ülkelerin farklı
               bölgelerine ait farklı dans türlerini içeren kitap dizileri yayımlanmaya başlamıştır. 1909 yılında İngiltere’de
               İngiliz halk dansları, ilk ve ortaöğretim düzeyinde beden eğitimi dersinin müfredatına alınmıştır.
                      1911’de Avrupa’da ilk halk dansları topluluğu İngiltere’de kurulmuştur. İngiliz Halk Dansları Toplulu-
               ğu adı verilen bu topluluk; sahne gösterilerine zemin hazırlamış, halk danslarıyla ilgili eğitsel çalışmalara ve
               ulusal farkındalık oluşumuna katkıda bulunmuştur. 19. yüzyılın sonunda halk danslarına ilişkin ilk yarışma
               düzenlenmiştir. Bu yarışmada gelenekte var olan eşli dansların bilinirliğinin artması, korunması ve yaygın-
               laştırılması amaçlanmıştır.
                      Halk dansları, yüzyıllar boyu, bağlı olduğu müzik türleri ile gelişerek insanlığın ortak sanatı olmaya
               devam etmiştir. Zamanla gelişen salon dansları ve bale eserlerinde yine bu halk danslarının etkileri
               görülmeye devam etmiştir. 20. yüzyıl başlarında sahneleme anlayışıyla uygulanan halk danslarında kos-
               tüm konusu da önem kazanmıştır. Geleneksel kıyafetlerin araştırılması, danslara eşlik edebilecek şekilde
               yeniden tasarlanması, sahne kostümü olarak yenilenmesi fikri ortaya çıkmıştır. Bulunduğu kültürde halk
               dansları anlayışı ile ortaya çıkan dansların bazıları, zamanla tüm dünyada bilinen popüler danslar hâline
               gelmiştir. Bilinirliği artan bu dansların uygulanma yerleri de değişmiştir (Görsel 1.18).



























                                                Görsel 1.18: Dünya dansları örneği

                          DERS İÇİ ETKİNLİK
                          Aşağıda dünya dans türleri örnekleri ve bu dans türlerinin görüldüğü yüzyıllar verilmiştir. Bu
                          dans türleri ve ait oldukları yüzyılları eşleştiriniz.

                                    Volt                   16. yüzyıl          Salsa
                                    Polka                  17. yüzyıl          Gavotte
                                    Kadril                                     Jig
                                    Vals                   18. yüzyıl          Morisco
                                    Basse-Dance            19. yüzyıl          Mazurka
        1. ÜNİTE                    Saltarello             20. yüzyıl          Swing
                                                                               Tango
                                    Menuet



                                                             22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29