Page 23 - RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARI 11
P. 23

SIRA SİZDE

                     Dansın çıkış noktaları ile ilgili temel nedenlerden uygun olanları, aşağıdaki boşluklara
                     yazınız.
                      Yaşamsal İhtiyaçları          Dinî İhtiyaçları          Doğa Olaylarını
                        İçeren Nedenler           İçeren Nedenler             İçeren Nedenler


                           Verimli hasat            Ölünün ardından            Yağmur duası
                           almak                    yas tutmak













                    Zamanla dinî niteliklerden sıyrılan dans, Orta Çağ boyunca gelişimini sürdürmüştür. Orta Çağ’da
            kilisenin baskısı, dansın sanat olarak gelişmesini engellemiştir. Orta Çağ sonrasında, ulusal danslar daha
            ön  plana  çıkmış  ve  toplumun  belli  kesimlerini  temsil  eden  danslar  oluşmaya  başlamıştır.  Bu  dönemde
            ortaya çıkan halk danslarının bazıları Fransa’da gavotte (gevad), menuet (minüved), basse-dance (beyz
            dens); Polonya’da mazurka (mazurka); İngiltere’de volt (volt); İspanya’da morisco (morisko); İtalya’da sal-
            tarello’dur (saltarello) (Görsel 1.17). Bu dönemde ilk olarak İtalya’da ortaya çıkan bale sanatı, başlangıçta
            Avrupa halk danslarından etkilenmiştir. Çıkış noktası halk dansları adımları olan bale, zamanla kendi sanat
            anlayışını geliştirmiş ve soylu dansı olarak yayılımını tüm Avrupa’da sürdürmüştür.
                    1789 Fransız Devrimi ile dans, sanat anlamında da bilinçli ve kurallı bir gelişim sürecine girmiştir.
            Avusturya ve Almanya’da vals, Çekoslovakya’da polka, İspanya’da tango gibi halk dansları türleri doğmuş-
            tur.




























                                              Görsel 1.17: İtalya halk dansları
            Özellikle vals, halk dansları algısından sıyrılıp Avrupa salonlarının vazgeçilmez dansı olmuştur. 19. yüzyıl-
            dan itibaren dünyada gelişen tarihsel olayların etkisiyle ülkeler, farklı ve milliyetçiliği öne çıkaran çalışma-
            lara önem vermeye başlamışlardır. Bu dönemde en çok üzerinde durulan konu da geleneksel kültür zen-
            ginliklerini ve mirasını araştırmaya yönelik derleme çalışmalarıdır. Bu yıllarda ülkeler, küçük topluluklarca
            bilinen danslarını araştırarak dansları yeniden yapılandırma çalışmalarına önem vermiştir. Bu çalışmalar,
            tüm ülkenin bildiği ve uygulayabileceği formlarda millî ve manevi değerlerini yücelten bir anlayışla yapıl-
            mıştır. Özgürlüğüne yeni kavuşan ülkeler; kendi öz geçmişlerine ait folklor eserlerini kayda geçirmek, yeni   1. ÜNİTE
            nesle aktarmak üzere çalışmalar yapmışlardır.


                                                          21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28