Page 25 - RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARI 11
P. 25

1.2. RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARININ TÜRKİYE’DE GELİŞİMİ



                    Türkler, Orta Asya’dan getirdikleri müzik ve ritim birikimlerini Anadolu’daki medeniyetlerle harman-
            layarak geliştirmişlerdir. Bu birikim üzerine Cumhuriyet Dönemi ve sonrasında da geçmişin izlerini taşıyan
            yeni bir anlayış oluşmuştur. Farklı ritim çalgıları ile zenginleşen geleneksel Türk müziğinde en önemli vur-
            malı çalgı, davul ve çeşitleri olmuştur. Vurmalı çalgılar, ortaya ilk çıkış biçimlerini yapı olarak basit olmaları
            nedeniyle korumuş ve küçük değişiklikler göstererek bugüne kadar ulaşmıştır.
                       Görsel 1.19’da bazı davul ve ritim çalgılarından örnekler  verilmiştir.


























                              Tabor örneği                                   Davul örneği




















                              Kudüm örneği                                     Davul örneği
                                           Görsel 1.19: Davul ve ritim çalgıları



                   Davula ait ilk görsel belgeye MÖ 1900-1200 yıllarında Sümer ve Hitit rölyeflerinde rastlanmaktadır.
            Eski Türk uygarlıklarında dinî ve din dışı törenlerde, askerlikte, eğlencede, oyunda ritim ve özellikle davulun
            önemli bir yeri olduğu görülmektedir. Selçuklular Dönemi’nde süslü tokmaklı ve altın işlemeli davullar kul-
            lanıldığı görülmüştür. Bu da Türk toplumlarında davulun önemini gösteren önemli belgelerden biridir. Ritim,
            İslamiyet sonrasında da toplum yaşamında önemli bir yer tutmaya devam etmiştir. Ramazan ayında sahur
            zamanlarında manilerle zenginleşen davul çalımları buna örnek verilebilir. 15. yüzyıldaki tarihî kalıntılarda
            da bugün Türk davuluna benzer izler görülmektedir. Bu davullar, savaşlarda ve mehter takımında kullanıl-
            mıştır. Davulun kullanım alanları zamanla artmış ve farklılaşmıştır. Türk kültüründe yeri ayrı olan davullar,
                                                                                                                  1. ÜNİTE
            Osmanlı’da da tellallar tarafından halkı haberdar etme ve bilgilendirme amaçlı kullanılmıştır.




                                                          23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30