Page 28 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 28

ÖĞRENME VE ÖĞRENME KURAMLARI  ÜNİTE 2  ÜNİTE 2  ÖĞRENME VE ÖĞRENME KURAMLARI



 2.1. ÖĞRENMENİN TANIMI  2.2. ÖĞRENME KURAMLARI


 Canlılar temel gereksinimlerini karşılamak için çevrelerinden faydalanmak zorundadırlar. Bireyin   Öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini açıklamaya çalışan birçok kuram vardır. Öğrenme kuramlarının
 yaşamını  sürdürmesi  çevresindeki  değişimlere  uyum  sağlama  yeteneğine  bağlıdır.  Uyum   her  biri  farklı  bir  öğrenme  türünü  açıklar.  Hiçbir  öğrenme  kuramı  bütün  öğrenme  türlerini
 sağlama ise öğrenmeyle mümkündür. Öğrenme sürecinin bilinmesi sadece normal ve uyumlu   ve bunlara ilişkin sorunları açıklamada ve çözmede yeterli değildir. Örneğin bir basketbolcu
 davranışların  değil,  aynı  zamanda  normal  dışı  ve  uyumsuz  davranışların  da  anlaşılmasını   serbest atış kaçırdığında antrenörü tarafından oyundan çıkarılacağı için korkuyor. Bir voleybolcu
 sağlayacaktır.  İnsan  davranışlarının  büyük  çoğunluğu  öğrenilmiş  davranışlardır.  Dolayısıyla   servis atışı sırasında topu üç kez yerde sektirmeden atarsa atışı kaçıracağı düşüncesiyle her
 davranışların  nasıl  oluştuğunu,  niçin  böyle  davranıldığını  açıklayabilmek  için  öğrenmenin   servis atışından önce topu sektiriyor. Bir kaleci kendine model aldığı yıldız bir kalecinin bire
 tanımlanmasına gerek duyulmaktadır.  bir pozisyonlardaki performansını taklit ederek iyi kurtarışlar yapıyor. Örneklerdeki bireylerin
 Öğrenmenin tarihte birçok tanımı yapıl-  bu davranışları nasıl farklıysa öğrenme biçimlerini anlamak için de tek bir kurama değil farklı
 mıştır.  Bugün  en  çok  kullanılan  tanımla   öğrenme kuramlarına başvurmak gerekmektedir.
 öğrenme bireyin davranışlarında, tekrar   Bazı psikolog ve eğitimciler öğrenme kuramlarını davranışçı kuram, bilişsel öğrenme kuramı,
 ya da yaşantı sonucunda meydana gelen   duyuşsal  öğrenme  kuramı  ve  nörofizyolojik  öğrenme  kuramı  olmak  üzere  dört  ana  grupta
 nispeten kalıcı izli değişikliktir. Bu tanım-  incelemişlerdir.
 da üç önemli öge vardır:  1. Davranışçı Öğrenme Kuramları
 1.    Öğrenme  bireyin  kendi  yaşantıları   Davranışçı  kuramlar,  öğrenmenin  uyarıcı  ile  davranış  arasında  bir  bağ  kurularak  geliştiğini
 sonucunda kazanılır. Bireyin çevresinde   ve pekiştirme yoluyla davranış değiştirmenin gerçekleştiğini kabul eder. Davranışçı öğrenme
 gördüğü,  duyduğu  vb.  bilgiler  farklı   kuramına göre insan boş bir levhadır ve üzerine her şey yazılabilir. Bireye iyi ya da kötü insan
 olduğu için birikimleri de farklı olur. Bu   olması  öğretilebilir.  Öğrenmede  dışsal  süreçler  ve  çevre  çok  önemli  rol  oynar.  Bu  sebeple
 yüzden öğrenme aktif katılımın olduğu   davranışçı kuramı savunanlara “çevreci kuramcılar” da denilmektedir.
 bireysel bir süreçtir (Görsel 2.1).
 2. Öğrenme bir davranış değişikliğidir.   Davranışçılar, insanların karşılaştıkları problemin çözümünde genellikle geçmişte yaşadıkları
 3. Öğrenme sonucunda değiştirilen dav-  benzer durumları göz önüne aldıklarını ileri sürerler. Yeni bir problemle karşılaşıldığında ise
 ranış, kalıcı izli olmalı, uzun bir süre   bireyin deneme-yanılma yoluyla yeni çözümler üreteceği kabul edilir. Davranışçı yaklaşımlarda
 devam etmelidir.  önemli  olan  öğrenmenin  gözlenebilir  olmasıdır.  Sadece  gözlenebilen  davranışlar  öğrenme
               olarak kabul edilir.
 Görsel 2.1: Öğrenme aktif katılımla gerçekleşir.
 DÜŞÜNELİM YAZALIM  Davranışçı kurama göre bireylerin zihinleri kapalı bir kara kutudur. Bu kapalı kutunun içinde
               olup bitenler gözlenemeyeceği için bilişsel (düşünsel) süreçler bu kuramda incelenmez.
 Kendi spor yaşantınızdan yola çıkarak branşınızla ilgili öğrenme sürecinizi düşününüz. Bu
 süreçte yaşadıklarınızı boş bırakılan alana yazarak arkadaşlarınızla paylaşınız.  Davranışçı kuramda pekiştirme, güdülenme, becerilerin kazanılması ve öğrenilenlerin kalıcılığı-
               nın sağlanmasında tekrarlar çok önemli bir yer tutarken yaparak öğrenme esastır.
               Spora yeni başlayan bireyler temel hareketleri sürekli yapmaları ve tekrar etmeleri sayesinde
               öğreneceklerdir.  Bu  öğrenme  sürecinde  sporcuların  davranışlarının  pekiştirilmesi  ve  sürece
               aktif katılımları önemlidir.

               a) Klasik Koşullanma
               Klasik koşullanma yoluyla öğrenmenin nasıl olduğu Ivan Pavlov (İvan Pavlov) tarafından açıklanır.
               Pavlov, deneyinde bir köpeğin salya salgılamasını zil sesine koşullayarak klasik koşullanmanın
               temellerini atar. Klasik koşullanma yoluyla öğrenme organizmanın yapay bir uyarıcıya doğal
               tepki vermeyi öğrenme sürecidir.










 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     25  26  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33