Page 32 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 32

ÖĞRENME VE ÖĞRENME KURAMLARI  ÜNİTE 2  ÜNİTE 2  ÖĞRENME VE ÖĞRENME KURAMLARI



 b) Edimsel Koşullanma  c) Sosyal Öğrenme

 Öğrenme kuramlarının gelişimine katkıda bulunan önemli psikologlardan biri Burrhus Frederic   Sosyal öğrenme kuramı, klasik ve edimsel koşullanma yoluyla öğrenmeden farklı olarak bireylerin
 Skinner’dir (Burus Frederik Skinner). Skinner’e göre davranış, tepkisel ve edimsel olmak üzere   gözlemleyerek ve model alarak öğrendiğini ifade eder. Sosyal bir varlık olan insan çevresiyle
 iki çeşittir.  etkileşim içinde yaşamakta ve doğal olarak çevresinden etkilenmekte ve çevresini etkilemektedir.
 Tepkisel davranış bir uyarıcı tarafından ortaya çıkartılır. Tepkisel davranış klasik koşullanmadaki   İnsanlar yaşamı boyunca zaman zaman başka kişileri gözlemleyerek ya da onları taklit ederek
 koşulsuz tepkinin koşulsuz uyarıcı tarafından oluşumu gibidir. Uyarıcı ile gerçekleşen refleks türü   dolaylı yollardan da öğrenebilir. Sosyal öğrenme kuramına göre birçok öğrenilmiş davranışın
 davranışlardır. Bir hentbolcunun 7 m atışı kullanacağı anda seyirciden gelecek ıslık ve gürültü     temelinde gözlem ve başkalarının yaptığı davranışlar vardır. İlk defa maça giden bir çocuğun
 gibi uyarıcılar nedeniyle korku ve kaygı duymasının doğal bir tepki olması gibi.   etrafındaki taraftarlara bakarak tezahürata katılması sosyal öğrenme kuramına örnek oluşturur.
 Edimsel koşullanmanın temellerini ortaya koyan Skinner’a göre edimsel davranışlar, davranışların   Kısaca  söylemek  gerekirse  öğrenme  sürecinde  asıl  olan,  bireyin  başkalarını  gözlemleyerek
 sonuçları  tarafından  kontrol  edilmektedir.  Özetle  edimsel  koşullanma  ödüle  götüren  ya  da   öğrenmesidir.
 cezadan kurtaran bir davranışın yapılmasını öğrenmektir. 7 metre atışı yapan bir hentbolcunun   Sosyal öğrenme kuramına göre birey gözlediği kişinin başarıya ulaşan ve hoşa giden bir durumla
 doğru teknikle atış yaptığında antrenöründen aferin alması buna güzel bir örnektir.   sonuçlanan davranışlarını kendine örnek alacaktır. Sınıfta arkadaşının el kaldırmasının olumlu

 Edimsel koşullamada önemli olan, davranış ve onun sonuçlarıdır. Skinner, bir davranış sonucunda   sonuçlandığını gören bir öğrenci, daha sonra kendisi de el kaldırarak söz istemeye başlıyorsa
 oluşan  olumlu  durumların  davranışın  tekrar  ortaya  çıkma  olasılığını  artırırken  olumsuz   doğrudan pekiştirilmediği hâlde yeni bir davranış öğrenmiş demektir. Diğer taraftan gözlenen
 durumların  davranışın  tekrar  ortaya  çıkma  olasılığını  azaltmakta  olduğunu  söylemektedir.   bireylerin davranışları olumsuz olarak sonuçlanıyorsa gözlenen davranışlar model alınmaz ve
 Edimsel  koşullamada  pekiştireç,  bir  davranışı  kuvvetlendiren  herhangi  bir  uyarıcıdır.   bu davranışların yapılmasından kaçınılır. Örneğin kırmızı ışıkta geçen bir sürücünün ceza aldığını
 Pekiştireçler meydana getirdikleri etkiye göre olumlu ve olumsuz olmak üzere ikiye ayrılır.  gören diğer sürücüler kırmızı ışıkta geçmeyecektir.
 Olumlu pekiştireçler organizmaya haz veren ve organizmanın hoşuna gi-      Sosyal  öğrenme  kuramında  göz-
 den alkışlanma veya seyircinin olumlu tezahüratı gibi uyarıcılardır. Bu tür   lem yoluyla öğrenme bireyin sa-
 uyarıcılar  kullanıldığında  davranışın  ileride  yapılma  olasılığı  artar.  Spor-  dece  davranışları  basitçe  taklit
 cunun yaptığı iyi bir hareketten sonra onurlandırılması, medyada ondan     etmesi  değildir.  Gözlem  yapan
 övgüyle bahsedilmesi veya doğrudan ödüllendirilmesi olumlu pekiştirece     kişinin etrafındaki olaylara dikkat
 örnek verilebilir (Görsel 2.3).                                            ederek düşünmesi ve öğrendikle-
                                                                            rini  performansa  dönüştürmesi
 Olumsuz pekiştireçler organizmayı rahatsız eden ve organizmanın ho-        gerekir.  Modelin  başarısı,  o  dav-
 şuna gitmeyen bağırma veya seyircinin olumsuz tezahüratı gibi uyarıcı-     ranışı yapmak için gözlem yapan
 lardır. Organizma bu tür uyarıcılardan kurtulmak ya da bu tür uyarıcılarla
 Görsel 2.3: 2016 yılında                                                   kişiyi  tetikler  ve  harekete  geçi-
 hiç karşılaşmamak için çeşitli davranışlarda bulunur. Organizma yaptığı  Kore’de yapılan Aerobik   rir.  Gözlenen  bir  davranışın  mo-
 davranışlar ile hoşa gitmeyen bu tür uyarıcılardan kurtuluyorsa olumsuz   Cimnastik Yaş Grupları
 Dünya Şampiyonasında,                                                      del alınabilmesi için öncelikle bu
 pekiştiriliyor  demektir.  Diğer  bir  anlatımla,  bu  tür  uyarıcılar  ortamdan
 altın madalya alan                                                         davranışın olumlu ve hoşa giden
 çıkarıldığında  veya  kaldırıldığında  davranışın  Ayşe Begüm ONBAŞI.      bir şekilde sonuçlanması gerekir.
 ileride  yapılma  olasılığı  artar.  Serbest  atışları                     Sosyal  öğrenme  kuramında  mo-
 kaçırdığı için antrenörü tarafından sürekli eleştirilen basketbol oyun-    del  alınan  kişinin  yaşı,  cinsiyeti,
 cusu, bir maçta bu atışları kaçırmamış ve antrenöründen eleştiri alma-     kişiliği,  statüsü  ve  gözleyen  kişi-
 mıştır. Bunu fark eden sporcu antrenörünün eleştirilerinden kurtulmak      ye  benzerliği  gibi  temel  nitelik-
 için  atışlarını  düzeltmiş  ve  atış  yüzdesinde  artış  olmuştur.  Örnekte   ler  model  alma  davranışına  yön
 olduğu gibi bir davranış, bireyi istenmeyen sonuçlardan koruyorsa o
 Görsel 2.4: Sporcular                                                      veren  önemli  bir  kriterdir.  Genç
 antrenörlerinin tepkilerinden   davranışın olumsuz pekiştireç sonucu kazanıldığı söylenir (Görsel 2.4).   bir  sporcunun  kendi  branşında
 çekinirler.   Olumsuz pekiştireçler adından dolayı ceza ile karıştırılmaktadır.
               Görsel 2.5: Kişi diğer sporcuların tekniğini  gözlemleyerek öğrenebilir.  olimpiyat  şampiyonu  olmuş  biri-
 Davranışın gelecekte görülme olasılığını azaltan uyarıcılara ise ceza adı verilir. Sporcunun yap-  ni  kendine  örnek  alması  oldukça
 tığı istenmeyen hareketin sonrasında oyundan çıkarılması, antrenmanlara düzenli gelmediği   mümkündür (Görsel 2.4).
 için kadro dışı kalması gibi örnekler ceza için verilebilir.


 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     29  30  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37