Page 34 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 34
ÖĞRENME VE ÖĞRENME KURAMLARI ÜNİTE 2 ÜNİTE 2 ÖĞRENME VE ÖĞRENME KURAMLARI
Şekil 2.3’te bir voleybolcunun çok iyi servis atan bir arkadaşını gözlemleyerek öğrenme süreci, 4. Nörofizyolojik Öğrenme Kuramı
gözlem yoluyla öğrenme şemasında gösterilmiştir. Nörofizyolojik öğrenme kuramı, öğrenmenin beyinde meydana gelen elektriksel ve kimyasal
Dikkat Etme Süreci değişimler sonucunda oluştuğunu vurgular. Bu kurama göre öğrenme yaşantılarının sonunda
Çok iyi ve etkili servis atan sporcu öğrenme alanına yönelik beyin yapıları arasında nöron (beyin sinir hücresi) ağlarının oluştuğu
ve beyin yapılarında bazı değişikliklerin gerçekleştiği söylenmektedir.
ETKİNLİK
Zihinde Tutma Süreci Etkinliğin adı: Nasıl öğreniyorum?
Gözlenen sporcunun servis atışının zihinsel olarak tekrarı Etkinliğin amacı: Öğrenme kuramlarını ayırt edebilme
Etkinliğin Süresi: 15 dk.
Araç gereçler: Kalem, silgi
Uygulama: Aşağıdaki metinden yararlanarak tabloya antrenörün öğrenmeyi gerçekleştirmek
Davranış Üretme Süreci için yararlandığı kuramları ve yaptığı çalışmaları eşleştirerek yazınız.
Davranışın gerekli yeterlilik sonucu oluşabilmesi
Günümüzde teknolojinin ilerlemesine paralel olarak sporcuların performansını artırmada
video analizlerinden yararlanılmaya başlanmıştır. Bu teknolojiyi orta saha oyuncularının
teknik ve taktiksel becerilerini artırmak için kullanan bir antrenör, antrenman esnasında orta
Güdülenme Süreci saha oyuncularının tüm hareketlerini kaydetmiş ve sonrasında teknolojinin yardımıyla analiz
Gözlenen sporcunun iyi ve etkili servis atışının oyuna ve ona olan olumlu yaparak futbolculara izlettirmiştir. Bu analizleri izleyen orta saha oyuncuları diğer futbolcu
dönütüyle o davranışı gerçekleştirmek istemesi arkadaşlarının yerlerini ve pozisyonlarını görmüştür. Bu sayede oyuncuların taktiksel
becerilerinin ve oyun görüşlerinin gelişmesi amaçlanmıştır. Çalışmaların sadece video
analizleriyle kalmaması için diğer takımlardaki orta saha oyuncularının başarılı hareketleri
Modelin davranışına uygun davranış (performans) ve sonuçları da izlettirilmiştir. Son aşamada ise oyuncuların aynı hareketleri yapmaları
Şekil 2.3: Gözlem yoluyla öğrenme istenmiş ve olumlu sonuçlanan pozisyonlar için kendilerine çeşitli ödüller verilmiştir. Bu
2. Bilişsel Öğrenme Kuramı çalışmaların başında ve sonunda oyuncuların çeşitli pozisyonları yapabileceğine dair
kendilerine güvenleri değerlendirilmiş ve süreç içerisinde güvenlerinin arttığı gözlenmiştir.
Öğrenmenin olduğu her alanda davranışçı kuramların vurguladığı uyarıcı, tepki ve pekiştirme
ilişkisi görülemeyebilir. Bazen herhangi bir şey sadece ona maruz kalınarak öğrenilebilir. Beyin görüntüleme teknikleri kullanılarak yapılan araştırmalarda da oyuncuların belirli
Televizyonda spor müsabakası izleyen biri büyük olasılıkla bir şeyler öğrenir, hatta gördüklerini bölgelerdeki nöron (beyin sinir hücresi) sayılarında artışlar olduğu görülmüştür.
ve aklında kalanları ertesi gün arkadaşlarına da anlatabilir. Televizyon izlerken herhangi bir Metinde Kullanılan Kuramlar Antrenörün Yaptığı Çalışmalar
koşullama işlemine tabi tutulmamış fakat yine de bazı şeyler öğrenmiştir. Metinde Kullanılan Kuramlar Antrenörün Yaptığı Çalışmalar
Bilişsel öğrenme kuramının özelliği yeni bilgilerin depolanması ve eski bilgilerin yeni anlamlar
ve bağlar kazanmasıdır. Pekiştirecin açık biçimde kullanılmadığı buna karşın bilgi depolama ve
bu bilgiyi işleme sürecinde oluşan öğrenme yaşantılarına bilişsel öğrenme denir. Öğrenme,
davranışlarda yaşantı sonucu meydana gelen değişiklik olarak tanımlanmıştı. O zaman bilişsel
öğrenme de bireyin geçirdiği yaşantı sonucu bilgiyi işleme tarzında meydana gelen değişiklik
olarak tanımlanabilir. Psikomotor (hareket) becerilerin öğrenilmesinde koşullanma ağırlıklıyken
düşünme, planlama gibi üst düzey yeterliliklerin öğrenilmesinde bilişsel öğrenme ağırlıklıdır.
3. Duyuşsal Öğrenme Kuramı
Duyuşsal kuramlar, benlik ve ahlak gelişimi gibi kavramlarla ilgilenir. Duyuşsal kuramda bireyin Sonuçlandırma: Verilen metne göre antrenör, öğrendiğiniz kuramlardan hangisini
kendisini değerli hissetmesi, kapasitesine güvenmesi, farklılıklara değer vermesi, kendi ilke ve kullanmamıştır?
değer yargılarını oluşturması vurgulanır. Bir sporcunun branşına özel bir hareketi yapabilmesi
için kendine güvenmesi ve yapabileceğine olan inancı duyuşsal öğrenmenin sonucu olacaktır.
SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 31 32 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ