Page 34 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 34

ÖĞRENME VE ÖĞRENME KURAMLARI  ÜNİTE 2  ÜNİTE 2  ÖĞRENME VE ÖĞRENME KURAMLARI



 Şekil 2.3’te bir voleybolcunun çok iyi servis atan bir arkadaşını gözlemleyerek öğrenme süreci,   4. Nörofizyolojik Öğrenme Kuramı
 gözlem yoluyla öğrenme şemasında gösterilmiştir.  Nörofizyolojik öğrenme  kuramı, öğrenmenin beyinde  meydana gelen elektriksel ve kimyasal

 Dikkat Etme Süreci  değişimler sonucunda oluştuğunu vurgular. Bu kurama göre öğrenme yaşantılarının sonunda
 Çok iyi ve etkili servis atan sporcu  öğrenme alanına yönelik beyin yapıları arasında nöron (beyin sinir hücresi) ağlarının oluştuğu
               ve beyin yapılarında bazı değişikliklerin gerçekleştiği söylenmektedir.

                 ETKİNLİK

 Zihinde Tutma Süreci  Etkinliğin adı: Nasıl öğreniyorum?
 Gözlenen sporcunun servis atışının zihinsel olarak tekrarı  Etkinliğin amacı: Öğrenme kuramlarını ayırt edebilme

                 Etkinliğin Süresi: 15 dk.
                 Araç gereçler: Kalem, silgi
                 Uygulama: Aşağıdaki metinden yararlanarak tabloya antrenörün öğrenmeyi gerçekleştirmek
 Davranış Üretme Süreci  için yararlandığı kuramları ve yaptığı çalışmaları eşleştirerek yazınız.
 Davranışın gerekli yeterlilik sonucu oluşabilmesi
                 Günümüzde  teknolojinin  ilerlemesine paralel olarak sporcuların performansını artırmada
                 video  analizlerinden  yararlanılmaya  başlanmıştır.  Bu  teknolojiyi  orta  saha  oyuncularının
                 teknik ve taktiksel becerilerini artırmak için kullanan bir antrenör, antrenman esnasında orta
 Güdülenme Süreci  saha oyuncularının tüm hareketlerini kaydetmiş ve sonrasında teknolojinin yardımıyla analiz
 Gözlenen sporcunun iyi ve etkili servis atışının oyuna ve ona olan olumlu   yaparak futbolculara izlettirmiştir. Bu analizleri izleyen orta saha oyuncuları diğer futbolcu
 dönütüyle o davranışı gerçekleştirmek istemesi  arkadaşlarının  yerlerini  ve  pozisyonlarını  görmüştür.  Bu  sayede  oyuncuların  taktiksel
                 becerilerinin  ve  oyun  görüşlerinin  gelişmesi  amaçlanmıştır.  Çalışmaların    sadece  video
                 analizleriyle kalmaması için diğer takımlardaki orta saha oyuncularının başarılı hareketleri
 Modelin davranışına uygun davranış (performans)  ve  sonuçları  da  izlettirilmiştir.  Son  aşamada  ise  oyuncuların  aynı  hareketleri  yapmaları
 Şekil 2.3: Gözlem yoluyla öğrenme  istenmiş ve olumlu sonuçlanan pozisyonlar için kendilerine çeşitli ödüller verilmiştir.  Bu
 2. Bilişsel Öğrenme Kuramı   çalışmaların  başında  ve  sonunda  oyuncuların  çeşitli  pozisyonları  yapabileceğine  dair
                 kendilerine güvenleri değerlendirilmiş ve süreç içerisinde güvenlerinin arttığı gözlenmiştir.
 Öğrenmenin olduğu her alanda davranışçı kuramların vurguladığı uyarıcı, tepki ve pekiştirme
 ilişkisi  görülemeyebilir.  Bazen  herhangi  bir  şey  sadece  ona  maruz  kalınarak  öğrenilebilir.   Beyin  görüntüleme  teknikleri  kullanılarak  yapılan  araştırmalarda  da  oyuncuların  belirli
 Televizyonda spor müsabakası izleyen biri büyük olasılıkla bir şeyler öğrenir, hatta gördüklerini   bölgelerdeki nöron (beyin sinir hücresi) sayılarında artışlar olduğu görülmüştür.
 ve  aklında  kalanları  ertesi  gün  arkadaşlarına  da  anlatabilir.  Televizyon  izlerken  herhangi  bir   Metinde Kullanılan Kuramlar   Antrenörün Yaptığı Çalışmalar
 koşullama işlemine tabi tutulmamış fakat yine de bazı şeyler öğrenmiştir.   Metinde Kullanılan Kuramlar   Antrenörün Yaptığı Çalışmalar
 Bilişsel öğrenme kuramının özelliği yeni bilgilerin depolanması ve eski bilgilerin yeni anlamlar
 ve bağlar kazanmasıdır. Pekiştirecin açık biçimde kullanılmadığı buna karşın bilgi depolama ve
 bu  bilgiyi  işleme  sürecinde  oluşan  öğrenme  yaşantılarına  bilişsel  öğrenme  denir.  Öğrenme,
 davranışlarda yaşantı sonucu meydana gelen değişiklik olarak tanımlanmıştı. O zaman bilişsel
 öğrenme de bireyin geçirdiği yaşantı sonucu bilgiyi işleme tarzında meydana gelen değişiklik
 olarak tanımlanabilir. Psikomotor (hareket) becerilerin öğrenilmesinde koşullanma ağırlıklıyken
 düşünme, planlama gibi üst düzey yeterliliklerin öğrenilmesinde bilişsel öğrenme ağırlıklıdır.

 3. Duyuşsal Öğrenme Kuramı
 Duyuşsal kuramlar, benlik ve ahlak gelişimi gibi kavramlarla ilgilenir. Duyuşsal kuramda bireyin   Sonuçlandırma: Verilen metne göre antrenör, öğrendiğiniz kuramlardan hangisini
 kendisini değerli hissetmesi, kapasitesine güvenmesi, farklılıklara değer vermesi, kendi ilke ve   kullanmamıştır?
 değer yargılarını oluşturması vurgulanır. Bir sporcunun branşına özel bir hareketi yapabilmesi

 için kendine güvenmesi ve yapabileceğine olan inancı duyuşsal öğrenmenin sonucu olacaktır.


 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     31  32  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39