Page 33 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 33

ÖĞRENME VE ÖĞRENME KURAMLARI                           ÜNİTE 2



            Şekil 2.3’te bir voleybolcunun çok iyi servis atan bir arkadaşını gözlemleyerek öğrenme süreci,
            gözlem yoluyla öğrenme şemasında gösterilmiştir.

                                                 Dikkat Etme Süreci
                                           Çok iyi ve etkili servis atan sporcu





                                                Zihinde Tutma Süreci
                                Gözlenen sporcunun servis atışının zihinsel olarak tekrarı






                                              Davranış Üretme Süreci
                                     Davranışın gerekli yeterlilik sonucu oluşabilmesi






                                                 Güdülenme Süreci
                         Gözlenen sporcunun iyi ve etkili servis atışının oyuna ve ona olan olumlu
                                     dönütüyle o davranışı gerçekleştirmek istemesi




                               Modelin davranışına uygun davranış (performans)
            Şekil 2.3: Gözlem yoluyla öğrenme
            2. Bilişsel Öğrenme Kuramı

            Öğrenmenin olduğu her alanda davranışçı kuramların vurguladığı uyarıcı, tepki ve pekiştirme
            ilişkisi  görülemeyebilir.  Bazen  herhangi  bir  şey  sadece  ona  maruz  kalınarak  öğrenilebilir.
            Televizyonda spor müsabakası izleyen biri büyük olasılıkla bir şeyler öğrenir, hatta gördüklerini
            ve  aklında  kalanları  ertesi  gün  arkadaşlarına  da  anlatabilir.  Televizyon  izlerken  herhangi  bir
            koşullama işlemine tabi tutulmamış fakat yine de bazı şeyler öğrenmiştir.
            Bilişsel öğrenme kuramının özelliği yeni bilgilerin depolanması ve eski bilgilerin yeni anlamlar
            ve bağlar kazanmasıdır. Pekiştirecin açık biçimde kullanılmadığı buna karşın bilgi depolama ve
            bu  bilgiyi  işleme  sürecinde  oluşan  öğrenme  yaşantılarına  bilişsel  öğrenme  denir.  Öğrenme,
            davranışlarda yaşantı sonucu meydana gelen değişiklik olarak tanımlanmıştı. O zaman bilişsel
            öğrenme de bireyin geçirdiği yaşantı sonucu bilgiyi işleme tarzında meydana gelen değişiklik
            olarak tanımlanabilir. Psikomotor (hareket) becerilerin öğrenilmesinde koşullanma ağırlıklıyken
            düşünme, planlama gibi üst düzey yeterliliklerin öğrenilmesinde bilişsel öğrenme ağırlıklıdır.

            3. Duyuşsal Öğrenme Kuramı
            Duyuşsal kuramlar, benlik ve ahlak gelişimi gibi kavramlarla ilgilenir. Duyuşsal kuramda bireyin
            kendisini değerli hissetmesi, kapasitesine güvenmesi, farklılıklara değer vermesi, kendi ilke ve
            değer yargılarını oluşturması vurgulanır. Bir sporcunun branşına özel bir hareketi yapabilmesi

            için kendine güvenmesi ve yapabileceğine olan inancı duyuşsal öğrenmenin sonucu olacaktır.


                                                   SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ         31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38