Page 76 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 76

?LS B&L S.9 9 S 9 S.3   LO. B&L S.9 IL?%L 9*
                                     9vȌ­vÈ¡§ÃŒ¨ ‚¡À ­³ˆŒ¨ ³ÀÈvâv §³â­vâv â¶®Œ¨¡§Ɯ ¡Æ ‚¡À¨¡§¨¡ ¶˜ÀŒ®­Œâ¡ šŒˆŒðŒâŒ® —À˽ ¡†¡
                                     †v¨Æ­v¨vÀ ˆŒÃȌ§¨Œ®¡À  ƪO  ŮƛŮƫƛ Sέ ‚Ë ÃÎÀŒ†¨ŒÀˆŒ Œ¨ˆŒ Œˆ¡¨Œ® ­vȌ­vÈ¡§ÃŒ¨ ­³ˆŒ¨¨ŒÀ¡®
                                     Ý®À¨¨§¨vÀƜ —Ά¨Î ی çv❖ â¶®¨ŒÀ¡ƞ ‚Ë ˆŒ®§¨Œ­ ی ŒÆ¡Èá稡§¨ŒÀ¡® †¶çέ¨ŒÀ¡ ‚v˜¨v­®ˆv ˆŒư
                                     ˜ŒÀ¨Œ®ˆ¡À¡¨¡Àƛ B˜ÀŒ®ƒ¡¨ŒÀŒ ˆŒ®§¨Œ­ ی ŒÆ¡Èá稡§¨ŒÀ ¡†ŒÀŒ® ½À³‚¨Œ­ †¶ç­Œ¨ŒÀ¡®Œ â¶®Œ¨¡§ ½ŒÀư
                                                                   TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
                                     –³À­v®Ã —¶ÀŒÛ¡ ی ½À³¦Œ ¶ˆŒÛ¡ یÀ¡¨Œ‚¡¨¡Àƛ
               Programın etkililiği ve verimliliği aynı zamanda onu uygulayacak öğretmenin motivasyonu, tutumu ve mesleki
                       $ L34*4 RS*L9
               yeterliliği gibi özellikleriyle yakından ilişkilidir. Bu durum programın başarısında öğretmenin oldukça önemli
                         kŒ®—¡®¨ŒÆÈ¡À­Œ ƪƦƫ  ³˜ÀËÃv¨ –³®§Ã¡â³®¨vÀ® —Àv–¡§¨Œ —¶ÃȌÀ¡­¡®ˆŒ ŒÈ§¡¨ŒÆ¡­¨¡ †ŒÛÀ¡­ ¡†¡ Ëâ—˨v­v¨vÀv ƪ³âË®ư
               rolü olduğunu gösterir. Öğretmenlerin programı anlama ve uygulama noktasında bilişsel hazırlık yapmaları
                                     ¨vÀƜ ‚¡¨—¡ âvÀÆ­v¨vÀƜ —Àv–¡§ †¡ç¡­ ½À³—Àv­¨vÀƫƜ v®¡­vÃâ³®¨vÀvƜ ó­ËÈ ­vȌÀâv¨ §Ë¨¨v®­®v
               beklenmektedir. Çünkü hazırlanan program öğretmen tarafından uygulanamadığı taktirde programın niteliği
                                     ی Œ¨Œ§ÈÀ³®¡§ Èv‚¨³¨vÀv ˆvâv¨ –vÀ§¨ ŒÈ§¡®¨¡§¨ŒÀŒ âŒÀ یÀ¡¨¡Àƛ B˜ÀŒ®ƒ¡¨ŒÀŒ ˆ³˜ÀËÃv¨ –³®§Ã¡â³®ư
               kâğıt  üzerinde  kalır.  Bu  yüzden  program  okuryazarlığı  öğretmenlerin  sahip  olması  gereken  temel  özellik
                                     ¨vÀ ƒŒ‚¡Ą̀ ³¨vÀv§ ¡–vˆŒ ŒˆŒ‚¡¨­ŒƜ —Àv–¡§ Ȍ­Ã¡¨¨ŒÀ¡®¡ ³ÀÈvâv §³âv‚¡¨­Œ ی â³ÀË­¨vâv‚¡¨ư
               olup  programın  başarıya  ulaşmasında  önemli  bir  etkendir.  Dolayısıyla  programları  amacına  uygun  işe
                                     ­ŒâŒ â¶®Œ¨¡§Ɯ §¡Æ¡ÃŒ¨¨ŒÆÈ¡À¡¨­¡Æ —ŒÀ¡ ‚¡¨ˆ¡À¡­¨ŒÀ یÀ¡¨ŒÀŒ§ ˆŒ˜ŒÀ¨Œ®ˆ¡À­Œ¨ŒÀ âv½¨Àƛ .Æ ‚¡À¨¡§¨¡
               koşarak öğrenme-öğretme etkinlikleriyle gerekli bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırılmasını sağlamak
                                     ¶˜ÀŒ®­Œ Ȍ­Œ¨¡®ˆŒ ¶˜ÀŒ®ƒ¡¨ŒÀŒ —ŒÀ†Œ§ âvÆv­ ˆËÀË­¨vÀ®ˆv ˆ³˜ÀËÃv¨ ¡¨¡Æ§¡¨ŒÀ¡ ÈvÀȝÆv‚¡ư
                                     ¨ŒƒŒ˜¡Ɯ —Àv–¡§ â³ÀË­¨vÀ® âv½v‚¡¨ŒƒŒ˜¡ —À˽ †v¨Æ­v¨vÀƜ ³ÀÈv§ Ãˮ˭¨vÀ ی ½À³¦Œ¨ŒÀ âv½Èư
               öğretmenlerin önemli sorumluluklarındandır.
                                     À¨Àƛ  ¡¨—¡ÃvâvÀ ‚¡¨¡­¨ŒÀ¡Ɯ Œ§³®³­¡Ɯ –¡ç¡§Ɯ §¡­âv —¡‚¡ –vÀ§¨ ˆ¡Ã¡½¨¡®¨ŒÀˆŒ —Œ†Œ® ˆ³˜ÀËÃv¨ ¡¨¡Æ§¡¨¡
                                     ˆËÀË­¨vÀ® §ŒÆ–Œˆ¡¨­ŒÃ¡®Œ ی ‚Ë ˆËÀË­¨vÀ® ­vȌ­vÈ¡§ÃŒ¨ Ȍ­Ã¡¨¨ŒÀ¨Œ ¡¨¡Æ§¡¨Œ®ˆ¡À¡¨­ŒÃ¡®Œ
               Öğretmenler hem programa hem de kendilerine yönelik sorumluluklarını yerine getirip getirmediklerine dair
                                     â¶®Œ¨¡§ —¶ÀŒÛ¨ŒÀ یÀ¡¨¡Àƛ ƪƦƫ  Œ®çŒÀ ƌ§¡¨ˆŒ ˆ³˜ÀËÃv¨ –³®§Ã¡â³®¨vÀ یâv ­ËȨv§ ˆŒ˜ŒÀ –³®§ư
               sorgulamalarla yansıtma yaparak sürece verimlilik açısından önemli katkı sağlayacaklardır. Bu sorgulamalarda
                                     áⳮ¨vÀ®v ¡¨¡Æ§¡® ‚¡¨—¡ ی ‚ŒƒŒÀ¡¨ŒÀ¡®¡ §Ë¨¨v®v‚¡¨ŒƒŒ§¨ŒÀ¡ ƪŒ¨Œ§ÈÀ³®¡§ Èv‚¨³ švçÀ¨v­vƜ ö爌
                                     §³ˆ âvç­vƜ ­vȌ­vÈ¡§ âv睨­ ½À³—Àv­¨vÀ §Ë¨¨v®­v —¡‚¡ƫ –vÀ§¨ Ëâ—˨v­v¨vÀ âv½ÈÀ¨Àƛ
               görüşme formları, öz değerlendirme formları, anekdot kayıtları, günlükler, amaçlı tartışmalar, zümre ve şube
               öğretmenler kurulu raporları, öğretmenler kurulu raporları, gelişim dosyaları, mikro öğretim değerlendirmeleri
                            ŒÃȌ§¨Œ­Œ  ³˜ÀËÃv¨ –³®§Ã¡â³®¨vÀ® Ȍ­Œ¨¨Œ®ˆ¡À¡¨­ŒÃ¡®ˆŒ ¶®Œ­¨¡ âŒÀ ÈËÈv® ˆ³˜ÀËÃv¨ ¡¨¡Æ§¡¨ŒÀ ی ˆ¡§ §³³Àư
                                     ˆ¡®vÈ Ã¡ÃȌ­¡®ˆŒ —¶ÃȌÀ¡­¨ŒÀ ÎçŒÀ¡®ˆŒ ˆËÀ˨ËÀƛ  ³˜ÀËÃv¨ ¡¨¡Æ§¡ ¡†ŒÀŒ® —ŒÀ†Œ§ âvÆv­ ˆËÀË­Ë
               ve  ders  raporları  gibi  çeşitli  veri  kaynakları  kullanılabilir.  Bu  kapsamda  yansıtma  süreci  sadece  öğretim
                                     ¶À®Œ§¨ŒÀ¡Ɯ ¶˜ÀŒ®ƒ¡¨ŒÀ¡® âv§® †ŒÛÀŒÃ¡ ˆ¡§§vȌ v¨®vÀv§ †ŒÆ¡È¨Œ®ˆ¡À¡¨¡Àƛ  ¶â¨Œ¨¡§¨Œ ¶˜ÀŒ®ƒ¡¨ŒÀ¡®
               programını geliştirmeye yönelik bir süreç değil aynı zamanda öğretmenin kendisini geliştirmesini destekleyen
                                     §³®Ëâv §vÀƝ ³¨v® ¡¨—¡ ی ­³È¡ÛvÃâ³®¨vÀ vÀȝÀ¨Àƛ %ŒÀ†Œ§ âvÆv­ ¶À®Œ§¨ŒÀ¡®ˆŒ® švÀŒ§ŒÈ Œˆ¡¨ư
               süreçtir. Yansıtmayla birlikte öğretmenler güçlü ve geliştirmeleri gereken özelliklerini belirleyerek öğrencileri
                                     ˆ¡˜¡®ˆŒ ‚v˜­¨ư‚v˜­Ãç ˆŒ˜¡Æ§Œ® §vÛÀv­¨vÀ ی ˆ³˜ÀËÃv¨ –³®§Ã¡â³®Ë® ƒŒ‚¡Ą̀ —¶ÃȌÀ¡­¡
               için daha iyi öğrenme deneyimleri oluşturma konusunda etkili bir noktaya ulaşabilirler.
                                     ˆvšv §³¨vâ v®¨v­¨v®ˆÀ¨Àƛ
                                     f(x)   ax r b ƪa, bԹ, a z 0ƫ ƌ§¨¡®ˆŒ Èv®­¨ ˆ³˜ÀËÃv¨ –³®§Ã¡â³®¨vÀ® ی f(x)   r _ax r b_ r c
               Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarında öğretmen yansıtmalarının çerçevedeki yeri aşağıda
                                     ƪa, b, c Թ, a z 0ƫ ƌ§¨¡®ˆŒ Èv®­¨ ­ËȨv§ ˆŒ˜ŒÀ –³®§Ã¡â³®¨vÀ®® ®¡ÈŒ¨ ¶çŒ¨¨¡§¨ŒÀ¡ ¡¨Œ ¡¨—¡¨¡ ½ŒÀ–³Àư
               sunulmuştur.          ­v®Ã —¶ÀŒÛ¨ŒÀ¡ ی †v¨Æ­v §z˜È¨vÀ ¡†¡® ˆvšv –vç¨v çv­v® یÀ¡¨¡Àƛ %ŒÀ¡ ‚¡¨ˆ¡À¡­¨ŒÀˆŒ ی ˆŒ˜ŒÀ¨Œ®ư
                                     ˆ¡À­Œ¨ŒÀˆŒ †³§¨Ë ³ÀÈv­ ƪöç¨ÎƜ âv睨Ɯ —¶Ą̀ —¡‚¡ƫ §Ë¨¨v®¨Àƛ
                                     B˜ÀŒ®ƒ¡¨ŒÀ ¡†¡® ‚¡ÀŒą̂¨ŒÆÈ¡À¡¨­¡Æ ¶˜ÀŒ®­Œ ½¨v®¨vÀ ³¨ËÆÈËÀ˨ËÀ ی ¶˜ÀŒ®ƒ¡¨ŒÀ¡® ‚¡ÀŒą̂ ¡šư
                                     È¡âv†¨vÀ®v Ëâ—Ë® šŒˆŒðŒÀ ‚Œ¨¡À¨Œ®¡Àƛ
                            B&L S9 :
                         f :O*S9 4 L* IÀ³—Àv­v â¶®Œ¨¡§ —¶ÀÎÆ ی ¶®ŒÀ¡¨ŒÀ¡®¡ç ¡†¡® §vÀŒ§³ˆË v§¨¨ ƒ¡šv睮çv
                                     ³§ËÈË®Ëçƛ











                        Öğretmenin ve programın güçlü ve iyileştirilmesi gereken yönlerinin öğretmenlerin
                        kendileri tarafından değerlendirilmesini ifade eder.









                                                                                                     űű




















      76
   71   72   73   74   75   76   77   78   79