Page 76 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 76
?LS B&L S.9 9 S 9 S.3 LO. B&L S.9 IL?%L 9*
9vÈvÈ¡§Ã¨ ¡À ³¨ ³ÀÈvâv §³âvâv â¶®¨¡§Ɯ ¡Æ ¡À¨¡§¨¡ ¶À®â¡ ðâ® À˽ ¡¡
v¨Æv¨vÀ Ãȧ¨®¡À ƪO ŮƛŮƫƛ SÎ Ë ÃÎÀ¨À ¨ ¡¨® vÈvÈ¡§Ã¨ ³¨¨À¡®
îÀ¨¨§¨vÀƜ Î¨Î Û çvâ â¶®¨À¡ƞ Ë ®§¨ Û Æ¡Èá稡§¨À¡® ¶çΨÀ¡ v¨v®v ư
À¨®¡À¡¨¡Àƛ BÀ®¡¨À ®§¨ Û Æ¡Èá稡§¨À ¡À® ½À³¨ ¶ç¨À¡® â¶®¨¡§ ½Àư
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
³Àv®Ã ¶ÀÛ¡ Û ½À³¦ ¶Û¡ ÛÀ¡¨¡¨¡Àƛ
Programın etkililiği ve verimliliği aynı zamanda onu uygulayacak öğretmenin motivasyonu, tutumu ve mesleki
$ L34*4 RS*L9
yeterliliği gibi özellikleriyle yakından ilişkilidir. Bu durum programın başarısında öğretmenin oldukça önemli
k®¡®¨ÆÈ¡À ƪƦƫ ³ÀËÃv¨ ³®§Ã¡â³®¨vÀ® Àv¡§¨ ¶ÃÈÀ¡¡® ȧ¡¨Æ¡¨¡ ÛÀ¡ ¡¡ Ëâ˨vv¨vÀv ƪ³âË®ư
rolü olduğunu gösterir. Öğretmenlerin programı anlama ve uygulama noktasında bilişsel hazırlık yapmaları
¨vÀƜ ¡¨¡ âvÀÆv¨vÀƜ Àv¡§ ¡ç¡ ½À³Àv¨vÀƫƜ v®¡vÃâ³®¨vÀvƜ óËÈ vÈÀâv¨ §Ë¨¨v®®v
beklenmektedir. Çünkü hazırlanan program öğretmen tarafından uygulanamadığı taktirde programın niteliği
Û ¨§ÈÀ³®¡§ Èv¨³¨vÀv vâv¨ vÀ§¨ ȧ¡®¨¡§¨À âÀ ÛÀ¡¨¡Àƛ BÀ®¡¨À ³ÀËÃv¨ ³®§Ã¡â³®ư
kâğıt üzerinde kalır. Bu yüzden program okuryazarlığı öğretmenlerin sahip olması gereken temel özellik
¨vÀ ¡Àè ³¨vÀv§ ¡v ¡¨Ɯ Àv¡§ ÈᨨÀ¡®¡ ³ÀÈvâv §³âv¡¨ Û â³À˨vâv¡¨ư
olup programın başarıya ulaşmasında önemli bir etkendir. Dolayısıyla programları amacına uygun işe
â â¶®¨¡§Ɯ §¡Æ¡Ã¨¨ÆÈ¡À¡¨¡Æ À¡ ¡¨¡À¡¨À ÛÀ¡¨À§ À¨®¡À¨À âv½¨Àƛ .Æ ¡À¨¡§¨¡
koşarak öğrenme-öğretme etkinlikleriyle gerekli bilgi ve becerilerin öğrencilere kazandırılmasını sağlamak
¶À® Ȩ¡® ¶À®¡¨À À§ âvÆv ËÀ˨vÀ®v ³ÀËÃv¨ ¡¨¡Æ§¡¨À¡ ÈvÀÈÆv¡ư
¨¡Ɯ Àv¡§ â³À˨vÀ® âv½v¡¨¡ À˽ v¨Æv¨vÀƜ ³ÀÈv§ Ãˮ˨vÀ Û ½À³¦¨À âv½Èư
öğretmenlerin önemli sorumluluklarındandır.
À¨Àƛ ¡¨¡ÃvâvÀ ¡¨¡¨À¡Ɯ §³®³¡Ɯ ¡ç¡§Ɯ §¡âv ¡¡ vÀ§¨ ¡Ã¡½¨¡®¨À ® ³ÀËÃv¨ ¡¨¡Æ§¡¨¡
ËÀ˨vÀ® §Æ¡¨Ã¡® Û Ë ËÀ˨vÀ® vÈvÈ¡§Ã¨ ÈᨨÀ¨ ¡¨¡Æ§¡¨®¡À¡¨Ã¡®
Öğretmenler hem programa hem de kendilerine yönelik sorumluluklarını yerine getirip getirmediklerine dair
â¶®¨¡§ ¶ÀÛ¨À ÛÀ¡¨¡Àƛ ƪƦƫ ®çÀ Ƨ¡¨ ³ÀËÃv¨ ³®§Ã¡â³®¨vÀ Ûâv ËȨv§ À ³®§ư
sorgulamalarla yansıtma yaparak sürece verimlilik açısından önemli katkı sağlayacaklardır. Bu sorgulamalarda
áⳮ¨vÀ®v ¡¨¡Æ§¡® ¡¨¡ Û À¡¨À¡®¡ §Ë¨¨v®v¡¨§¨À¡ ƪ¨§ÈÀ³®¡§ Èv¨³ vçÀ¨vvƜ öç
§³ âvçvƜ vÈvÈ¡§ âvç¨ ½À³Àv¨vÀ §Ë¨¨v®v ¡¡ƫ vÀ§¨ Ëâ˨vv¨vÀ âv½ÈÀ¨Àƛ
görüşme formları, öz değerlendirme formları, anekdot kayıtları, günlükler, amaçlı tartışmalar, zümre ve şube
öğretmenler kurulu raporları, öğretmenler kurulu raporları, gelişim dosyaları, mikro öğretim değerlendirmeleri
Ãȧ¨ ³ÀËÃv¨ ³®§Ã¡â³®¨vÀ® Ȩ¨®¡À¡¨Ã¡® ¶®¨¡ âÀ ÈËÈv® ³ÀËÃv¨ ¡¨¡Æ§¡¨À Û ¡§ §³³Àư
¡®vÈ Ã¡ÃÈ¡® ¶ÃÈÀ¡¨À ÎçÀ¡® ËÀ˨ËÀƛ ³ÀËÃv¨ ¡¨¡Æ§¡ ¡À® À§ âvÆv ËÀËË
ve ders raporları gibi çeşitli veri kaynakları kullanılabilir. Bu kapsamda yansıtma süreci sadece öğretim
¶À®§¨À¡Ɯ ¶À®¡¨À¡® âv§® ÛÀá ¡§§vÈ v¨®vÀv§ ơȨ®¡À¡¨¡Àƛ ¶â¨¨¡§¨ ¶À®¡¨À¡®
programını geliştirmeye yönelik bir süreç değil aynı zamanda öğretmenin kendisini geliştirmesini destekleyen
§³®Ëâv §vÀÆ ³¨v® ¡¨¡ Û ³È¡ÛvÃâ³®¨vÀ vÀÈÀ¨Àƛ %À§ âvÆv ¶À®§¨À¡®® vÀ§È ¡¨ư
süreçtir. Yansıtmayla birlikte öğretmenler güçlü ve geliştirmeleri gereken özelliklerini belirleyerek öğrencileri
¡¡® v¨ưvÃç ¡Æ§® §vÛÀv¨vÀ Û ³ÀËÃv¨ ³®§Ã¡â³®Ë® ¡Àè ¶ÃÈÀ¡¡
için daha iyi öğrenme deneyimleri oluşturma konusunda etkili bir noktaya ulaşabilirler.
vv §³¨vâ v®¨v¨v®À¨Àƛ
f(x) ax r b ƪa, bԹ, a z 0ƫ Ƨ¨¡® Èv®¨ ³ÀËÃv¨ ³®§Ã¡â³®¨vÀ® Û f(x) r _ax r b_ r c
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarında öğretmen yansıtmalarının çerçevedeki yeri aşağıda
ƪa, b, c Թ, a z 0ƫ Ƨ¨¡® Èv®¨ ËȨv§ À ³®§Ã¡â³®¨vÀ®® ®¡È¨ ¶ç¨¨¡§¨À¡ ¡¨ ¡¨¡¨¡ ½À³Àư
sunulmuştur. v®Ã ¶ÀÛ¨À¡ Û v¨Æv §zȨvÀ ¡¡® vv vç¨v çvv® ÛÀ¡¨¡Àƛ %À¡ ¡¨¡À¡¨À Û À¨®ư
¡À¨À ³§¨Ë ³ÀÈv ƪöç¨ÎƜ âvç¨Ɯ ¶Àè ¡¡ƫ §Ë¨¨v®¨Àƛ
BÀ®¡¨À ¡¡® ¡Àâè¨ÆÈ¡À¡¨¡Æ ¶À® ½¨v®¨vÀ ³¨ËÆÈËÀ˨ËÀ Û ¶À®¡¨À¡® ¡Àâè ¡ư
È¡âv¨vÀ®v ËâË® ðÀ ¨¡À¨®¡Àƛ
B&L S9 :
f :O*S9 4 L* IÀ³Àvv â¶®¨¡§ ¶ÀÎÆ Û ¶®À¡¨À¡®¡ç ¡¡® §vÀ§³Ë v§¨¨ ¡vç®çv
³§ËÈË®Ëçƛ
Öğretmenin ve programın güçlü ve iyileştirilmesi gereken yönlerinin öğretmenlerin
kendileri tarafından değerlendirilmesini ifade eder.
űű
76