Page 74 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 74
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Sosyal sorumluluk etkinlikleri, öğrencilerin toplumsal sorunları çözmeye katkı sağladıkları ve bu sorunlara
yönelik projeler geliştirdikleri faaliyetlerdir. Bu etkinlikler, öğrencilere bulundukları çevreye ve kültürel
bağlama daha geniş bir bakış açısıyla yaklaşma fırsatı sunar.
FEN BILIMLERI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
FARKLILAŞTIRMA
Zenginleştirme Sistemlerin sağlığına yönelik bilinçlendirme çalışması için sosyal sorumluluk projesi
hazırlatılabilir.
Kan ve organ bağışı konusunda resmî kurumlardan uzmanlarla röportaj yapmaları ve
sınıfta sunmaları sağlanabilir.
İbnü'n Nefîs’in dolaşım sistemi konusunda çalışmalarıyla ilgili araştırma yaparak sunmaları
sağlanabilir.
Zehravi’nin sistemler konusundaki çalışmalarıyla ilgili araştırma yaparak sunmaları
sağlanabilir.
Seçtikleri sisteme yönelik tanıtıcı bir video/animasyon hazırlatılabilir.
Bağımlılık konusunda yapılan araştırmaları derleyip bir rapor hazırlatılabilir.
Yeşilayı ve çalışmalarını tanıtan bir sunum hazırlatılabilir.
Sistemlerin sağlığı, organ bağışı ve kan bağışı konuları ile ilgili afiş veya slogan yarışması
yapılabilir.
Destekleme Sistemlere ilişkin daha fazla inceleme yapabilmeleri için dijital kaynaklardan videolar veya
animasyonlar izletilebilir.
Sosyal sorumluluk etkinliklerine programın tüm bölümlerinde yer verilmesi
FEN BILIMLERI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
Performans görevleri sırasında izleyecekleri basamaklar yönerge hâlinde hazırlanarak
1.2.4. Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
amaçlanmıştır. Yukarıda yer alan fen bilimleri programına ilişkin farklılaştırma
kılavuzluk yapılabilir.
bölümünde yer alan örnekte görüldüğü gibi sosyal sorumluluk projesi ile öğrencilerin
Öğrenme-öğretme yaşantılarının düzenlenmesine ilişkin esaslar, dikkat edilmesi gereken hususlar ve uygulayıcılara
Sistemlere ait yapı ve organlara yönelik eşleştirme kartlarıyla oyun oynayarak
gönüllülük gerektiren toplumsal problemlere duyarlı bir vatandaş olarak yaklaşabilmeleri
yönelik yönergeler aşağıda sunulmuştur:
amaçlanmaktadır. pekiştirmeleri sağlanabilir.
• Günümüzde bilim, sanat, toplum ve teknoloji alanında meydana gelen değişim ve dönüşümler bireylerde
Her sistemde gözlem verilerine ait açıklamalar yapıldıktan sonra tekrar bir özetleme
bulunması gereken bilgi, beceri, tutum, değer ve eğilimlerin farklılaşmasına sebep olmaktadır. Bu doğrultuda
yapılarak eksik kalan bölümlerin tamamlaması sağlanabilir.
alana özgü beceriler, kavramsal beceriler ve eğilimlerin yanı sıra sosyal-duygusal öğrenme becerileri, değerler ve
Sistemler ile ilgili 3B modeller gösterilebilir.
okuryazarlık becerileri gibi programın tüm bileşenlerinin öğrenme-öğretme uygulamalarında ilgili bağlam içerisinde
Programda yaşam boyu öğrenme, öğrencilerin okul dışında ve sonrasında öğrenme etkinliklerine devam
ÖĞRETMEN Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
bütünleştirilerek verilmesi beklenmektedir.
etmelerini amaçlamaktadır. Bu amaçla planlanan projeler, performans görevleri ve araştırma etkinlikleri
YANSITMALARI
okutunuz.
•
Programda öğrencilerin önceki öğrenmelerinden hareketle sahip olduğu varsayılan bilgi ve beceriler “temel
ile gerçek yaşam uygulamalarına ilişkin deneyimler kazanan öğrenciler kariyerlerine yönelik becerileri de
kabuller” olarak vurgulanmıştır. Öğretmenlerin temel kabulleri dikkate alarak öğrenme-öğretme uygulamalarını
geliştirme fırsatı bulurlar.
düzenlemesi ve bu doğrultuda öğrencilerin ön öğrenmelerinin açığa çıkarılması veya hatırlatılması beklenmektedir.
•
Programda öğrenme-öğretme sürecinin başında ön değerlendirme yapılması önemsenmiştir. Bu doğrultuda hem
Aşağıda yer alan örnekte görüldüğü gibi öğretim programlarının amaçları bölümünde, yaşam boyu öğrenme
öğrencilerin ön bilgileriyle yeni öğrenmeleri arasında bağlantı kurulması hem de öğrenilenlerin günlük yaşamla
becerilerinin öğrencilere kazandırılmasına yönelik çıktılara yer verilmiştir.
ilişkilendirilmesi amacıyla öğrenmeler arasında köprü kurulması beklenmektedir.
• Programda disiplinler arası ilişkiler kurularak öğrencilerin farklı disiplinlerde sahip oldukları bilgi ve becerileri
kullanmaları sağlanmakla birlikte hangi beceriler arasında ilişkilerin kurulabileceği vurgulanmıştır. Bu bağlamda
hem dersler arası hem de beceriler arası ilişkilerin kurulması önemsenmektedir.
• Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nda çağın gerektirdiği becerilere ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığına sahip,
üst düzey düşünme ve bilimsel süreç becerilerini kullanabilen, etik ve ahlaki değerleri benimseyen çok yönlü
bireylerin yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç çerçevesinde öğrenci ve öğretmen rollerine ilişkin anlayış
geliştirilmiştir. Programda öğrencilerin öğrenme sorumluluğu üstlenen, öğrenme süreçlerine aktif katılan, kendini
düzenleme (öz düzenleme) becerisine sahip, araştıran, sorgulayan, bilimsel tutum sergileyen bireyler olarak
yetiştirilmesi beklenmektedir.
• Öğrenme-öğretme uygulamalarında öğretmenin öğrenciyi öğrenmeye teşvik etme, öğrencinin bilgiye ulaşmasında
rehberlik etme, gerektiği yerde öğrencilere uygun ipuçları ve dönütler vererek öğrencinin kendisinin bilgiyi
araştırmasını ve üretmesini sağlama gibi roller üstlenmesi beklenmektedir.
• Öğretmenin iş birlikli ve demokratik bir öğrenme ortamı oluşturarak öğrencilerde merak duygusunu harekete
geçirecek şekilde zengin öğrenme yaşantıları sunması ve öğrencilerin bilimin ışığında araştırma yaparak, keşfederek
bilimsel bilgiye ulaşmalarını sağlaması beklenmektedir.
Program dışı etkinlikler ile öğrencilerin yaşam boyu kullanabilecekleri
becerilerin kazandırılması ve geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
• Programda öğrencilerin bilgiyi anlamlandırmalarını ve uygulamaya koymalarını sağlamak için beceri temelli anlayış
168 benimsenmiştir. Beceri temelli Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, öğrencilere sadece belirli konularda bilgi
168
vermek yerine, onları daha geniş bir bakış açısıyla düşündürecek ve yaşamları boyunca kullanabilecekleri beceriler
kazandırmayı amaçlamaktadır. Programda bilimsel sorgulama ve mühendislik tasarım temelli öğrenme yaklaşımı
dikkate alınarak probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenme, buluş yoluyla ve araştırma-incelemeye dayalı
öğretim stratejileri gibi öğretim yaklaşım ve stratejilerinin kullanılması beklenmektedir.
74 • Programda öğrenme-öğretme uygulamalarının hem sınıf veya okul içi hem de okul dışı öğrenme ortamlarında
(bilim ve sanat merkezleri, müzeler, planetaryumlar vb.) düzenlenmesi öngörülmektedir. Bu etkinliklerde öğretmen
rehberliğinde öğrencilerin bilgiyi anlamlandırmaları, günlük yaşamla ilişkilendirmeleri, bilimsel araştırma süreçlerini
deneyimlemeleri ve öğrendiklerini ürüne veya uygulamaya dönüştürmeleri beklenmektedir. Fen Bilimleri Dersi
ile ilgili ön öğrenme eksiklikleri derslerin zümre öğretmenlerince tespit edilmeli, ilgili konu ve içeriğe yönelik ön
öğrenme eksikliklerini giderici içerik ders yılı başında zümre toplantılarında karara bağlanarak uygulanmalıdır.
10 10