Page 74 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 74

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               Sosyal sorumluluk etkinlikleri, öğrencilerin toplumsal sorunları çözmeye katkı sağladıkları ve bu sorunlara
               yönelik  projeler  geliştirdikleri  faaliyetlerdir.  Bu  etkinlikler,  öğrencilere  bulundukları  çevreye  ve  kültürel
               bağlama daha geniş bir bakış açısıyla yaklaşma fırsatı sunar.


                                                                                FEN BILIMLERI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
                             FARKLILAŞTIRMA
                               Zenginleştirme Sistemlerin  sağlığına  yönelik  bilinçlendirme  çalışması  için  sosyal  sorumluluk  projesi
                                          hazırlatılabilir.
                                          Kan  ve  organ  bağışı  konusunda  resmî  kurumlardan  uzmanlarla  röportaj  yapmaları  ve
                                          sınıfta sunmaları sağlanabilir.
                                          İbnü'n Nefîs’in dolaşım sistemi konusunda çalışmalarıyla ilgili araştırma yaparak sunmaları
                                          sağlanabilir.
                                          Zehravi’nin  sistemler  konusundaki  çalışmalarıyla  ilgili  araştırma  yaparak  sunmaları
                                          sağlanabilir.
                                          Seçtikleri sisteme yönelik tanıtıcı bir video/animasyon hazırlatılabilir.
                                          Bağımlılık konusunda yapılan araştırmaları derleyip bir rapor hazırlatılabilir.
                                          Yeşilayı ve çalışmalarını tanıtan bir sunum  hazırlatılabilir.
                                          Sistemlerin sağlığı, organ bağışı ve kan bağışı konuları ile ilgili afiş veya slogan yarışması
                                          yapılabilir.
                                 Destekleme Sistemlere ilişkin daha fazla inceleme yapabilmeleri için dijital kaynaklardan videolar veya
                                          animasyonlar izletilebilir.
                         Sosyal sorumluluk etkinliklerine programın tüm bölümlerinde yer verilmesi
                                                                               FEN BILIMLERI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
                                          Performans  görevleri  sırasında  izleyecekleri  basamaklar  yönerge  hâlinde  hazırlanarak
                    1.2.4. Öğrenme-Öğretme Yaşantıları
                         amaçlanmıştır. Yukarıda yer alan fen bilimleri programına ilişkin farklılaştırma
                                          kılavuzluk yapılabilir.
                         bölümünde yer alan örnekte görüldüğü gibi sosyal sorumluluk projesi ile öğrencilerin
                    Öğrenme-öğretme yaşantılarının düzenlenmesine ilişkin esaslar, dikkat edilmesi gereken hususlar ve uygulayıcılara
                                          Sistemlere  ait  yapı  ve  organlara  yönelik  eşleştirme  kartlarıyla  oyun  oynayarak
                         gönüllülük gerektiren toplumsal problemlere duyarlı bir vatandaş olarak yaklaşabilmeleri
                    yönelik yönergeler aşağıda sunulmuştur:
                         amaçlanmaktadır.  pekiştirmeleri sağlanabilir.
                    •   Günümüzde  bilim,  sanat,  toplum  ve  teknoloji  alanında  meydana  gelen  değişim  ve  dönüşümler  bireylerde
                                          Her  sistemde  gözlem  verilerine  ait  açıklamalar  yapıldıktan  sonra  tekrar  bir  özetleme
                       bulunması  gereken  bilgi,  beceri,  tutum,  değer  ve  eğilimlerin  farklılaşmasına  sebep  olmaktadır.  Bu  doğrultuda
                                          yapılarak eksik kalan bölümlerin tamamlaması sağlanabilir.
                       alana özgü beceriler, kavramsal beceriler ve eğilimlerin yanı sıra sosyal-duygusal öğrenme becerileri, değerler ve
                                          Sistemler ile ilgili 3B modeller gösterilebilir.
                       okuryazarlık becerileri gibi programın tüm bileşenlerinin öğrenme-öğretme uygulamalarında ilgili bağlam içerisinde
               Programda  yaşam  boyu  öğrenme,  öğrencilerin  okul  dışında  ve  sonrasında  öğrenme  etkinliklerine  devam
                                 ÖĞRETMEN  Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
                       bütünleştirilerek verilmesi beklenmektedir.
               etmelerini  amaçlamaktadır.  Bu  amaçla  planlanan  projeler,  performans  görevleri  ve  araştırma  etkinlikleri
                              YANSITMALARI
                                          okutunuz.
                    •
                       Programda  öğrencilerin  önceki  öğrenmelerinden  hareketle  sahip  olduğu  varsayılan  bilgi  ve  beceriler  “temel
               ile gerçek yaşam uygulamalarına ilişkin deneyimler kazanan öğrenciler kariyerlerine yönelik becerileri de
                       kabuller” olarak vurgulanmıştır. Öğretmenlerin temel kabulleri dikkate alarak öğrenme-öğretme uygulamalarını
               geliştirme fırsatı bulurlar.
                       düzenlemesi ve bu doğrultuda öğrencilerin ön öğrenmelerinin açığa çıkarılması veya hatırlatılması beklenmektedir.
                    •
                       Programda öğrenme-öğretme sürecinin başında ön değerlendirme yapılması önemsenmiştir. Bu doğrultuda hem
               Aşağıda yer alan örnekte görüldüğü gibi öğretim programlarının amaçları bölümünde, yaşam boyu öğrenme
                       öğrencilerin ön bilgileriyle yeni öğrenmeleri arasında bağlantı kurulması hem de öğrenilenlerin günlük yaşamla
               becerilerinin öğrencilere kazandırılmasına yönelik çıktılara yer verilmiştir.
                       ilişkilendirilmesi amacıyla öğrenmeler arasında köprü kurulması beklenmektedir.
                    •   Programda  disiplinler  arası  ilişkiler  kurularak  öğrencilerin  farklı  disiplinlerde  sahip  oldukları  bilgi  ve  becerileri
                       kullanmaları sağlanmakla birlikte hangi beceriler arasında ilişkilerin kurulabileceği vurgulanmıştır. Bu bağlamda
                       hem dersler arası hem de beceriler arası ilişkilerin kurulması önemsenmektedir.
                    •   Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nda çağın gerektirdiği becerilere ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığına sahip,
                       üst  düzey  düşünme  ve  bilimsel  süreç  becerilerini  kullanabilen,  etik  ve  ahlaki  değerleri  benimseyen  çok  yönlü
                       bireylerin  yetiştirilmesi  amaçlanmaktadır.  Bu  amaç  çerçevesinde  öğrenci  ve  öğretmen  rollerine  ilişkin  anlayış
                       geliştirilmiştir. Programda öğrencilerin öğrenme sorumluluğu üstlenen, öğrenme süreçlerine aktif katılan, kendini
                       düzenleme  (öz  düzenleme)  becerisine  sahip,  araştıran,  sorgulayan,  bilimsel  tutum  sergileyen  bireyler  olarak
                       yetiştirilmesi beklenmektedir.
                    •   Öğrenme-öğretme uygulamalarında öğretmenin öğrenciyi öğrenmeye teşvik etme, öğrencinin bilgiye ulaşmasında
                       rehberlik  etme,  gerektiği  yerde  öğrencilere  uygun  ipuçları  ve  dönütler  vererek  öğrencinin  kendisinin  bilgiyi
                       araştırmasını ve üretmesini sağlama gibi roller üstlenmesi beklenmektedir.
                    •   Öğretmenin  iş  birlikli  ve  demokratik  bir  öğrenme  ortamı  oluşturarak  öğrencilerde  merak  duygusunu  harekete
                       geçirecek şekilde zengin öğrenme yaşantıları sunması ve öğrencilerin bilimin ışığında araştırma yaparak, keşfederek
                       bilimsel bilgiye ulaşmalarını sağlaması beklenmektedir.
                         Program dışı etkinlikler ile öğrencilerin yaşam boyu kullanabilecekleri
                         becerilerin kazandırılması ve geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
                    •   Programda öğrencilerin bilgiyi anlamlandırmalarını ve uygulamaya koymalarını sağlamak için beceri temelli anlayış
                  168  benimsenmiştir. Beceri temelli Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, öğrencilere sadece belirli konularda bilgi
                  168
                       vermek yerine, onları daha geniş bir bakış açısıyla düşündürecek ve yaşamları boyunca kullanabilecekleri beceriler
                       kazandırmayı amaçlamaktadır. Programda bilimsel sorgulama ve mühendislik tasarım temelli öğrenme yaklaşımı
                       dikkate alınarak probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenme, buluş yoluyla ve araştırma-incelemeye dayalı
                       öğretim stratejileri gibi öğretim yaklaşım ve stratejilerinin kullanılması beklenmektedir.
      74            •   Programda öğrenme-öğretme uygulamalarının hem sınıf veya okul içi hem de okul dışı öğrenme ortamlarında
                       (bilim ve sanat merkezleri, müzeler, planetaryumlar vb.) düzenlenmesi öngörülmektedir. Bu etkinliklerde öğretmen
                       rehberliğinde öğrencilerin bilgiyi anlamlandırmaları, günlük yaşamla ilişkilendirmeleri, bilimsel araştırma süreçlerini
                       deneyimlemeleri  ve  öğrendiklerini  ürüne  veya  uygulamaya  dönüştürmeleri  beklenmektedir.  Fen  Bilimleri  Dersi
                       ile ilgili ön öğrenme eksiklikleri derslerin zümre öğretmenlerince tespit edilmeli, ilgili konu ve içeriğe yönelik ön
                       öğrenme eksikliklerini giderici içerik ders yılı başında zümre toplantılarında karara bağlanarak uygulanmalıdır.








                10 10
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79