Page 70 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 70
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
1.4.8. OKUL TEMELLİ PLANLAMA
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde okul temelli planlama, eğitim-öğretim faaliyetlerini öğrencilerin ilgi,
ihtiyaç ve beklentilerine odaklanarak düzenleyen bir anlayışı benimsemektedir. Bu anlayış, yapısal, bağlamsal
ve yerel özelliklerin dikkate alınmasını amaçlamaktadır. Bu bağlamda, okulların kendi iç dinamiklerine,
öğrenci topluluğuna ve çevresel koşullara uygun olarak öğretim faaliyetleri planlanmalı ve uygulanmalıdır.
Son yıllarda, birçok ülkenin eğitim sistemlerinde, okul temelli planlama ve program esnekliği gibi kavramlar
COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
ön plana çıkmaktadır. Bu değişimler, eğitim süreçlerinin daha etkili ve verimli bir şekilde yönetilmesini
12. SINIF COĞRAFYA DERSİ (2 SAAT)
amaçlamaktadır. Öğretmenlerin, öğrencilerin ihtiyaçlarına ve yerel koşullara daha duyarlı bir şekilde eğitim
Süre
programlarını düzenleyebilmesinin, öğrenme süreçlerinin kalitesini artıracağı düşünülmektedir. Bununla
Öğrenme Çıktısı
ÜNİTE Yüzde Oranı
Sayısı
Ders Saati
birlikte okul temelli planlama ile öğretmenlerin mesleki gelişimleri teşvik edilerek, eğitim kalitesini sürekli
(%)
olarak iyileştirmek hedeflenmektedir. Bu bağlamda, eğitim 6 8
1 politikalarının ve uygulamalarının, akademik
1. COĞRAFYANIN DOĞASI
başarıyı artırmak ve öğrenci memnuniyetini sağlamak için 1okul temelli planlamayı desteklemeleri oldukça
2. MEKÂNSAL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ
17
12
önemlidir. 3. DOĞAL SİSTEMLER VE SÜREÇLER 2 12 17
4. BEŞERÎ SİSTEMLER VE SÜREÇLER 1 8 11
8
1
5. EKONOMİK FAALİYETLER VE ETKİLERİ
11
Programda okul temelli planlama, zümre öğretmenler kurulu tarafından kararlaştırılır ve ders programı
6. AFETLER VE SÜRDÜRÜLEBİLİR ÇEVRE 3 14 19
çerçevesinde gerçekleştirilir. Bu planlama süreci; araştırma, gözlem, sosyal etkinlikler, proje çalışmaları, yerel
7. BÖLGELER, ÜLKELER VE KÜRESEL BAĞLANTILAR 1 8 11
çalışmalar, okuma çalışmaları, saha gezileri, müze gezileri, okul dışı öğrenme çalışmaları gibi çeşitli eğitimsel
OKUL TEMELLİ PLANLAMA* - 4 6
faaliyetleri içermektedir. Bu faaliyetler, öğretmenlere öğretim programını esnek bir şekilde uygulama olanağı
TOPLAM 10 72 100
sağlamaktadır.
12. SINIF COĞRAFYA DERSİ (4 SAAT)
Süre
Öğrenme Çıktısı
ÜNİTE Yüzde Oranı
Sayısı Ders Saati
(%)
1. COĞRAFYANIN DOĞASI 1 6 4
2. MEKÂNSAL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ 1 12 8
3. DOĞAL SİSTEMLER VE SÜREÇLER 3 18 13
4. BEŞERÎ SİSTEMLER VE SÜREÇLER 2 16 11
5. EKONOMİK FAALİYETLER VE ETKİLERİ 3 20 14
6. AFETLER VE SÜRDÜRÜLEBİLİR ÇEVRE 6 32 22
7. BÖLGELER, ÜLKELER VE KÜRESEL BAĞLANTILAR 4 34 24
OKUL TEMELLİ PLANLAMA* - 6 4
TOPLAM 20 144 100
* Zümre öğretmenler kurulu tarafından ders kapsamında yapılması kararlaştırılan çalışmalar (okul dışı öğrenme
etkinlikleri, gözlem ve saha çalışması, sosyal etkinlikler, proje çalışmaları, yerel çalışmalar, okuma çalışmaları vb.) için
ayrılan süredir. Çalışmalar için ayrılan süre, eğitim öğretim yılı içinde planlanır ve yıllık planlarda ifade edilir. Okul temelli
planlama kapsamında 10. sınıf düzeyinde belirlenen ders saatleri ise öğrencilerin meslek seçimi ve kariyer planlaması
yapabilmeleri amacıyla onlara rehberlik edecek şekilde kullanılır. Bu doğrultuda planlanan eğitim öğretim faaliyetleri,
mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı bağlamında yürütülür.
11
Okul temelli planlama için ayrılan süreler ünite/tema/öğrenme alanı tablosunda
belirtilerek faaliyetlerin zümre öğretmenler kurulunca kararlaştırılması ifade
edilmiştir.
Okul temelli planlama için süreler her ders özelinde öğretim programının üniteler/temalar için ayrılan süre
tablolarında belirtilmiştir. Planlamanın bu süreler içerisinde gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Okul temelli
planlanacak olan faaliyet sistemli bir yapı içerisinde öğrencilerin ihtiyacına yönelik olarak belirlenmeli ve
yürütülmelidir.
70