Page 70 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 70

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               1.4.8.  OKUL TEMELLİ PLANLAMA
               Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli'nde  okul  temelli  planlama,  eğitim-öğretim  faaliyetlerini  öğrencilerin  ilgi,
               ihtiyaç ve beklentilerine odaklanarak düzenleyen bir anlayışı benimsemektedir. Bu anlayış, yapısal, bağlamsal
               ve  yerel  özelliklerin  dikkate  alınmasını  amaçlamaktadır.  Bu  bağlamda,  okulların  kendi  iç  dinamiklerine,
               öğrenci topluluğuna ve çevresel koşullara uygun olarak öğretim faaliyetleri planlanmalı ve uygulanmalıdır.


               Son yıllarda, birçok ülkenin eğitim sistemlerinde, okul temelli planlama ve program esnekliği gibi kavramlar
                              COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
               ön  plana  çıkmaktadır.  Bu  değişimler,  eğitim  süreçlerinin  daha  etkili  ve  verimli  bir  şekilde  yönetilmesini
                                                  12. SINIF COĞRAFYA DERSİ (2 SAAT)
               amaçlamaktadır. Öğretmenlerin, öğrencilerin ihtiyaçlarına ve yerel koşullara daha duyarlı bir şekilde eğitim
                                                                              Süre
               programlarını  düzenleyebilmesinin,  öğrenme  süreçlerinin  kalitesini  artıracağı  düşünülmektedir.  Bununla
                                                           Öğrenme Çıktısı
                                           ÜNİTE                                  Yüzde Oranı
                                                              Sayısı
                                                                        Ders Saati
               birlikte okul temelli planlama ile öğretmenlerin mesleki gelişimleri teşvik edilerek, eğitim kalitesini sürekli
                                                                                    (%)
               olarak  iyileştirmek  hedeflenmektedir.  Bu  bağlamda,  eğitim   6   8
                                                                1 politikalarının  ve  uygulamalarının,  akademik
                               1. COĞRAFYANIN DOĞASI
               başarıyı artırmak ve öğrenci memnuniyetini sağlamak için  1okul temelli planlamayı desteklemeleri oldukça
                               2. MEKÂNSAL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ
                                                                                    17
                                                                          12
               önemlidir.      3. DOĞAL SİSTEMLER VE SÜREÇLER   2         12        17
                               4. BEŞERÎ SİSTEMLER VE SÜREÇLER  1         8         11
                                                                          8
                                                                1
                               5. EKONOMİK FAALİYETLER VE ETKİLERİ
                                                                                    11
               Programda  okul  temelli  planlama,  zümre  öğretmenler  kurulu  tarafından  kararlaştırılır  ve  ders  programı
                               6. AFETLER VE SÜRDÜRÜLEBİLİR ÇEVRE  3      14        19
               çerçevesinde gerçekleştirilir. Bu planlama süreci; araştırma, gözlem, sosyal etkinlikler, proje çalışmaları, yerel
                               7. BÖLGELER, ÜLKELER VE KÜRESEL BAĞLANTILAR  1  8    11
               çalışmalar, okuma çalışmaları, saha gezileri, müze gezileri, okul dışı öğrenme çalışmaları gibi çeşitli eğitimsel
                                OKUL TEMELLİ PLANLAMA*          -         4         6
               faaliyetleri içermektedir. Bu faaliyetler, öğretmenlere öğretim programını esnek bir şekilde uygulama olanağı
                                          TOPLAM               10         72        100
               sağlamaktadır.
                                                  12. SINIF COĞRAFYA DERSİ (4 SAAT)
                                                                              Süre
                                                           Öğrenme Çıktısı
                                           ÜNİTE                                  Yüzde Oranı
                                                              Sayısı    Ders Saati
                                                                                    (%)
                               1. COĞRAFYANIN DOĞASI            1         6         4
                               2. MEKÂNSAL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ  1         12        8
                               3. DOĞAL SİSTEMLER VE SÜREÇLER   3         18        13
                               4. BEŞERÎ SİSTEMLER VE SÜREÇLER  2         16        11
                               5. EKONOMİK FAALİYETLER VE ETKİLERİ  3     20        14
                               6. AFETLER VE SÜRDÜRÜLEBİLİR ÇEVRE  6      32        22
                               7. BÖLGELER, ÜLKELER VE KÜRESEL BAĞLANTILAR  4  34   24
                                OKUL TEMELLİ PLANLAMA*          -         6         4
                                          TOPLAM               20         144       100
                              *  Zümre  öğretmenler  kurulu  tarafından  ders  kapsamında  yapılması  kararlaştırılan  çalışmalar  (okul  dışı  öğrenme
                              etkinlikleri, gözlem ve saha çalışması, sosyal etkinlikler, proje çalışmaları, yerel çalışmalar, okuma çalışmaları vb.) için
                              ayrılan süredir. Çalışmalar için ayrılan süre, eğitim öğretim yılı içinde planlanır ve yıllık planlarda ifade edilir. Okul temelli
                              planlama kapsamında 10. sınıf düzeyinde belirlenen ders saatleri ise öğrencilerin meslek seçimi ve kariyer planlaması
                              yapabilmeleri amacıyla onlara rehberlik edecek şekilde kullanılır. Bu doğrultuda planlanan eğitim öğretim faaliyetleri,
                              mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı bağlamında yürütülür.

                                                                                            11
                           Okul temelli planlama için ayrılan süreler ünite/tema/öğrenme alanı tablosunda
                           belirtilerek faaliyetlerin zümre öğretmenler kurulunca kararlaştırılması ifade
                           edilmiştir.





               Okul temelli planlama için süreler her ders özelinde öğretim programının üniteler/temalar için ayrılan süre
               tablolarında belirtilmiştir. Planlamanın bu süreler içerisinde gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Okul temelli
               planlanacak olan faaliyet sistemli bir yapı içerisinde öğrencilerin ihtiyacına yönelik olarak belirlenmeli ve
               yürütülmelidir.


      70
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75